Mikkelin SM -kisa kommentit

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENNo niin ,nyt on kisat ajettu,mielipiteitä otetaan vastaan...

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENMoro.se kotarin panssari on löytynyt, on huomenna vihdissä,otappa yhteyttä 0400-960241 -Timo

Kirjoittaja: Manu HakolaOlisi kuvia Mikkelin kisasta tarjolla osoitteessa www.urheilukuvat.net --> Enduro --> jne. Otin kuvia sen mitä aikaa muulta toiminnalta liikeni. Jos jotakuta kiinnostavat vain A-kuskit niin sellaisia löytyy Maastokoe III:n loppupään kuvista.

Kirjoittaja: PETRI PARTTILoistavia kommentteja! Kerrankin kuskit ovat ajaneet ja todenneet, että olis pitänyt treenata vähän enemmän! Ens vuonna taas ja kunnon treenit ennen sitä mm.päitsi!

Kirjoittaja: Pentti RaittilaPekalle ensin vastaus: tarkoitin juuri sitä siirtymää Otavan vanhan koulun kentältä MK 1 :selle. Sitten niistä AT minuuteista joita tuli maaliin tullessa: Kyllä siinä jokunen ajatus kilpailunjohtajan kanssa jopa niiden poistamisesta vaihdettiin, mutta kun niiden synnystä ei ollut oikein mitään logiikkaa, niin tuntui se järjettömältä. Sitten tuli korviini erään kuljettajan kommentti:" Voi hemmetti, jos noi AT minuutit olis pois voisin nousta B:hen, ja harrastus loppuis siihen". Jotta tärkeintä maailmassa on enduro... vai onkohan silläkään nyt niin väliä. Pöly kiusasi kisassa, ja aiheutti harmia. Se oli kuitenkin tekijä, jolle ei mahdeta mitään. Esim. Lahnaniemen kahteen kertaan ajettu pätkä kärsi siitä. Kuitenkin kilpailunkulun yhtäkkinen muuttaminen kesken kisan on aina suuri riski. Joten päädyimme pysymään alkuperäisessä suunnitelmassa, koska pätkällä käytiin kuitenkin vain kaksikertaa. :) Pappa

Kirjoittaja: Pekka PitkänenRaittila,

Siteeraan suoraan kirjoitustasi:
"oman kylän harrastelija a-luokkalaiset ajoivat siirtymän n. 20 minuutissa niin siihen meni c-luokkalaiselta 1-2 tuntia"
Mikä tuo kyseinen siirtymä on? Ajoiko C-luokka sen kisassa?

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENTuli tuossa ekassa kommentissa oltua ehkä liian negatiivinen. Omat AT:t johtui tosiaan puhtaasti alinopeudesta. En juurikaan odotellut saatikka pysähdellyt pätkien aluissa/lopuissa. Jos nyt ei paria huikkaa Camelbakista lasketa. Mulla oli eka AT kisa, joten menee oppimisen piikkiin. Pelkäsin liikaa poliiseja kun niillä etukäteen peloteltiin.

Ne kehut:

Se nurmi EK oli hieno, vaihteleva ja pääsi ihan WEC tyyliin tukkejakin ajamaan yli. Maastosiirtymä oli myös vaihteleva ja monipuolinen. Sade olisi tehnyt siitä kyllä mukavan haastavan. Kokonaisuutena ihan hyvä kisa vaikka hiekka ei olekaan vahvoja puolia (joka näkyy tietty tuloksessa). Tulisin uudelleenkin kisaamaan ja mielelläni.

Muuten se kotarin pohjapanssari oli siellä maastosiirtymän sähkölinjalla vähän puolivälin jälkeen. Ajoin yli, sorry :)

Kirjoittaja: PETTERI RUSIReitti oli hieno. Pitkät vaativat siirtymät joilla erotettiin vehnäpullansyöjät motoristeista ja hyvät turvalliset erikoiskokeet jossa oli kiva vetellä minkä rahkeet riitti. Reittiselosteet ja kunnon kartta ohjelmavihkoseen niin katsojatkin on tyytyväisiä. Tulosten kohdalla harmitaa omalla kohdalla (123), tietenkin keskeytys, mutta tulospalvelu oli laittanu mut hylätyksi. Missä vika? Pelit sammu vikan siirtymän alussa, mukava at-porukka oti mun aikakortin ja soitti keskeytys numeroon. Harmittaa vaan kun tutut soittelee ja kysyyt et mitä sä aas oot hölmöilly? En mielestäni tehny mitään väärää.
Kiitos kisan järjestäjile!

Kirjoittaja: SAMI SUNDHOLMKiitokset kisan järjestäjille ja anteeksi meuhaamiseni maalissa. Korpesi vain miestä siinä määrin että johonkin piti purkaa.

Mitä siihen viimeiseen siirtymään tulee niin hiukan kireälle se oli vedetty. Laskeskeltiin huollon kanssa kisan jälkeen, että ajoissa olisin selvinnyt jos en olisi tankannut ek2 jälkeen. Tuosta Papan mainitsemasta turhasta odottelusta en osaa sanoa mitään sillä itse ainakin lähdin omalla vuorolla heti edellisen perään.

Tulevaisuuden kannalta mielestäni tuollaiset siirtymät, mitkä ajetaan vain tietä ja päättyvät kilpailun maaliin pitäisivät jättää suosiolla väljiksi. Kyllä harmaahapsinen pappa 5-tiellä oli ihmeissään kun pyyhkäisin ohi minkä laitteet kulkivat ohituskaistalla.

Hiukan lisää kiitosta järjestäjille.
C-luokan ajama ainoa metsäsiirtymä oli loista!! Niin ajalliselta mitoitukseltaan kuin maastoltaan siitä iso +. Ensimmäinen ek oli myös erinomainen. Kakkos ek:lla oli pientä huomauttamista merkkauksessa mutta ei mitään suurempaa pitäisi vain katella tarkemmin. Kolmos ek oli myös ajettava mutta kahteenkertaan peräkkäin kierrettynä ei oikein hyvä. Jos olisi saanut toivoa olisin mieluusti ajanut 2 kierrosta alalenkkiä.

Sami #147

Kirjoittaja: PASI VIINIKAINENHarmi kun en päässyt ajamaan. Kuulostaa näin jälkeenpäin olleen hyväkisa. Mutta muistaako kukaan (jäikö henkiin) vuoden 1989 joukkue-SM:ää jämsässä. Kisa ajettiin kenraaliharjoituksena EM-kisoille. Silloin ajettiin lauantaina 2 x 100 km lenkkiä josta + 90% maastossa ja sunnuntaina 150 km. Maaliin ajaneet melkein mahtui kuplavolkkarin etupaksiin. Jos oli ajoa raskasta, miten lienee ollut reitin teko. Kiitokset vaan Järvisen veljeksille näin pienellä viiveellä!!

Kirjoittaja: TIMO TEPPONENMoro,reitti tosiaan oli kova,mutta koko ajan ajetava,eli ei siellä mahdottomia kohtia eteen tullut,C-luokkien osalta aikataulu oli jotenkin ihmeellinen ,koska huonomminkin pärjänneistä osa kerkesi kohtuullisesti?Että unohtuikohan se että toinen huolto oli ajaltaan vain 4min.Kuitenkin tie välit oli laskettu reilusti alle nopeusrajoitusten mukaan ajaen.Osa syy oli varmaan pätkien huono kunto loppupäälle.Mutta juttelin yhden kuskin kanssa joka kertoi ,että odotteli pätkälle lähdössä että pöly vähenee,tällänen homma rupeaa sitä aikaa viemää ja aiheuttaa letkan loppupäälle jo kiirettä,koska pikkuhiljaa se viidestoista kaveri onkin jo oottanut lähdössä luvattoman kauan.Mutta oma henk.kohtanen näkemys ois ollut
että maali at:t olis poistettu.Mutta sitten b-luokkiin ,mites tuliko keskeytykset teknisiin vikoihin vai kunnon loppumiseen,kun niin vähän porukkaa selvis maaliin?

Kirjoittaja: ANTTI IIVONENHyvä kisa ,ei voi valittaa.ONNEKSI SÄÄ SUOSI KILPAILUA.3min myöhästyin maaliintulosta, pitäisi osata katsoa kelloa.Ei tarvitse olla ainakaan C lle yhtään rankempi.Jos näkyy mustaa kotarin pohjapanssaria ,ottakaa yhteyttä kiitos.

Kirjoittaja: Pentti Raittila Katselin nyt käsiohjelmaa sellaisella asenteella, että olen ihan vieras koko paikkakunnalla. Tuumasin, että kuka ...tanan tunari tän on tehny? Sitten katsoin peiliin ja se tunari kehtas katsoa sieltä takasin ihan silmiin. Sorry... niin siinä kävi, syyt on tiedossa, mutta niitä on turha enää selitellä. Jos jotakin positiivista tästä hakee, niin kai tämä on ensimmäinen keskustelu yleisön palvelusta endurokisoissa, joten suunta on oikea. Kyllä siellä "yleisö EK:lla" oli väkeä silloin ihan kohtalaisesti, kun kärki meni siitä, mutta "fanit" kai kiersi sitten kärjen mukana, joka on tuttua rallista, mutta endurossa vielä uutta. Se toinen juttu, että aikataulu pakotti kaahaamaan tiellä, ei pidä paikkaansa. Nyt on kai totuttu ajelemaan niin löysillä aikatauluilla, että pätkille lähtöä halutaan lykätä mahdollisimman pitkälle. Annetaan muiden vaan mennä. Tässä kisassa kun c-luokan maastosiirtymä oli ajettu, oli kisa vasta alussa ja kolme pätkää jäljellä. Se olisi pitänyt oivaltaa ja myös se, että pätkät olivat aika vaikeita c-luokan taidoille. No oppia ikä kaikki kaikille.... nyt on lähdettävä siivoamaan maastoa, satoja muovipönttojä, tuhansia keppejä, kymmeniätuhansia metrejä muovinauhaa yms. mukavaa. :( Pappa

Kirjoittaja: TIMO HARTIKAINENjoo kisa oli hyvä mut siirtymät tosi kovat tälläselle vässykälle etenkin se eka 50min siirtymä johon meni itellä heti 51min. tokalla kerralla jo 56 min. at:ta tuli mutta kunto loppu kokonaan kesken. ei muutaku lisää treenii vaan ja kovaa ajoo.
kiitos kisajärjestäjille.

Kirjoittaja: JARI SIVULAMoi
Yhdyn edellisiin järjestelyjen osalta. Mutta sitten niitä kiitoksia jota harvoin kukaan saa
Kilpailun lopussa M-pyörää ajaneelle kaverille suur kiitos. Olit rauhallinen, puh.numerot AT-asemille hallussa, reitti hanskassa ja ennen kaikkea osasit ajatella ja toimia.
Kilpailun johtajalle että otit asiat vakavasti ja ryhdyit toimiin.
Niille järkkäreille joiden kanssa saatiin pyörä pois metsästä ja myös maiden omistajalle opastuksesta.
t.jarttu (huolestunut huoltaja)

Kirjoittaja: PETRI PARTTITää on tätä. Tiukkaa vääntöä on ollut taas niinkuin viimevuonnakin! Mutta todennäköisesti kisa on ollut enduroa, mut aikataulu roadracingin. Ennen muinoin ku ite ajoin ekoja kisoja kisat ratkaistiin at-väleillä monta kertaa.Lähettiin siirtymälle ja sulle annettiin aikakortti josta selvisi kuinka pitkä siirtymä oli ja kuinka paljon oli aikaa suorittaa se.Muistan vieläkin kuinka äijjien kanssa pohdittiin et, kuis kovaa pitää vetää , kun at-välin pituus on 10 km ja aikaa on x! Oli tehty metsään niin tiukkoja välejä, et kaikki sai at ennemmä ja vähemmän. Mielestäni tuloksia ku kattelee niin, niille jotka ovat aloittaneet enduron näillämain sanoisin ,että se on TIUKKAA VÄÄNTÖÖ ! Lisää treenii enkä sano enää mitkä posket.

Kirjoittaja: TONI PERÄTALOKäsiohjelmassa olisi pitänyt olla kilpailun aikataulu, jotta olisi katsojat tienneet mihin aikaan kuskit pätkille tulee. Samoin reittikuvaukset olisivat olleet ihan kivat. Lähtöluettelon järjestys herätti myös hieman kummastusta kun oli perinteisestä poikkeava.

Jottei ihan narinaksi mene, niin ykköspätkä oli kyllä yleisön näkökulmasta tosi hyvä pätkä. Makkaraakin saatiin lisää pienen odottelun jälkeen :)

Kirjoittaja: Pentti Raittila Niin siis ykköspätkä ei ollut yleisöpätkä. HYVÄ että makkaraa oli tarjolla, sehän se on aina kaikkein tärkeintä. ;) Pappa

Kirjoittaja: Pekka PitkänenRunsaalle yleisömäärälle? Eihän siellä ollut katsojia nimeksikään :)

Ei muuta kuin tiukempi aikataulu seuraavaan kisaan. Tulee kunnon pr:ää lajille, kun porukka ohittelee tiesiirtymillä autoja reippaalla ylonopeudella.

Kirjoittaja: JOONATAN JÄNTTIKiitos järjestäjille, pikikset olivat kivoja, varsinkin peltopikis ja tukit.

Mutaanjäänyt Mami.

Kirjoittaja: Nikkanen EeroMamihan vetäisi tyylikkäästi ykkösen maalipölkyt, jotka oli reitintekijältä loisto-oivallus.Ykkönen antoi turistille paljon katsottavaa vauhtimutkineen ja vanerihyppyreineen, joissa kyllä pelimiehet erottui.Harmi sinällään, ettei porukka kovin runsaana ykköstä "löytänyt" katsottavakseen.Kai siihen kolmoseen oli sitten satsattu?

Kalakukkoja haistellessa torilla, pisti erittäin positiivisesti silmään kadunvarsimainonta, joka Mikkelissä oli hoidettu todella mallikkaasti.
Toivotaan että panostus tuo myös tulosta.

Kirjoittaja: Pentti Raittila Vastailen nyt omia näkemyksiä kisaa tehneiden joukosta. Yleisö oli tosiaan tarkoitus saada pysymään yleisö-mk:lla, siis 3:lla. Muut pätkät olivat monesta syystä sopimattomia runsaalle yleisömäärälle, päällimmäinen syy oli turvallisuus. Sen myönnän, että käsiohjelma jäi vajavaiseksi, kun siinä ei kerrottu miten letka kiertää yleisö-mk:lla. Siihen iski kiire ja kaiken keskellä huvenneet voimavarat.
C-luokan kuskien AT-minuutit yllättivät ja aluksi ihmetyttivät, mutta kun nyt asiaa on selvitelty, niin siinä kävi niin, että maastosiirtymän jälkeen kuviteltiin, että kolme pätkää voi ajella vähän niinkuin seurustellen. Eli huilailtiin pätkien alussa, annettiin tilaa toisten mennä. Samalla oli käynyt niin, että kuivana pölyävä reitti oli täysin muuttunut, ja pätkät vaativat paljon enemmän aikaa "heikolla hapella" olevilta kuskeilta. Toivottavasti tästä opitaan, että endurokisassa kello käy kokoajan.
Tässä kisassa näkyi nyt se huima tasoero, joka enduroon on iskenyt. Kilpailuja on nyt lähes mahdotonta tehdä samalla c-luokille ja a-luokille. Tätä kilpailua valmistellessa näkyi, että nämä oman kylän harrastelija a-luokkalaiset ajoivat siirtymän n. 20 minuutissa niin siihen meni c-luokkalaiselta 1-2 tuntia. Tässä sitä on miettimistä lajiryhmälle, ja myös ehdotan lajiryhmälle, että nimitys "maastokoe" muutetaan "erikoiskokeeksi" . Mietiskellen... niin ja vielä, jos ei olisi pölynnyt oli kahteen kertaan ajettava EK ollut hieno juttu yleisölle ja ajajille... jos tätillä olis... ;)Pappa

Kirjoittaja: MARKO VIIKTervehdys.
Kisa oli ihan mukava.Kiitokset järjestäjille.Olisin tosin toivonut C:lle enemmän maasto siirtymiä,että olis voinu siellä koittaa pysyä aikataulussa,kun asfaltilla se harvemmin aiheuttaa ongelmia.Paitsi tietysti virkavalan kanssa.
TV:Make

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenOmatkin AT:t tuli viimeiseltä maali-AT:ltä parilla tiesiirtymällä ajetun alinopeuden takia. Sivutiesiirtymillä ei näkynyt nopeusrajoitusta osoittavia merkkejä, joten tuli ajettua varman päälle. Aloittelijan kokemattomuutta, seuraavan kerran mennään reilummin. Olen tosin sitä mieltä, että pelkille tiesiirtymille ei pitäisi tehdä noin tiukkoja aikatauluja. Varsinkin kun osa ajettiin vielä yhdellä Suomen ruuhkaisimmista pääteistä kesälomapaluuliikenteen seassa.

Maastosiirtymällä ei ollut ajan kanssa ongelmia ja huoltoon jäi kanssa noin 40 minuuttia. Ajoin siis C-luokassa.

Kirjoittaja: JOHAN VORNANENMoi
No kun kerran kysyt niin minun mielestä pätkät oli hyvät ja pienempi siirtymä ihan ajettava C-luokan kuskille. MUTTA, kilpailun kulkua ei oltu vissiin mietitty ihan loppuun asti C luokan kohdalta, kun kerran lähdöstä ajetaan suoraan 3 pätkälle ja sen jälkeen huoltoon odottelemaan 35.ksi minuutiksi että pääsee jatkamaan kilpailua, tämän 35 minuuttia olisi voinut käyttää vaikka 1 tai 2 pätkän ajamiseen kun kerran oli niin lähellä huolto paikkaa. Siitä sitten odottelun ja jäähtymisen jälkeen lyhyemmälle metsä siirtymälle joka meni hyvin, jäi odotusaikaa 3 minuuttia, ei AT minuutteja, ja sitten normaalisti pätkälle ja uusi AT aika edessä joka olikin sitten maalissa. Kaikki pätkät meni hyvin pystyssä ja pari ohitustakin tuli kuitattua ja siirtymäthän oli maantiellä ja siellä rajoitusten mukaan, niin kuin Timo kirjoitti "Ek:n jälkeen siirtymä tiellä, joten kiirettä ei pitäisi olla, ja ne luupäät jotka vetää tiellä täysillä, toivottavasti poliisi ottaa kortin pois". Myönnän sen että olisi pitänyt katsoa kello vähän enemmän ja sovittaa siirtymävauhti sitten sen mukaan mutta en mää nyt niin hölmö ole että korttia kuivumaan laittaisin. Seuraavalla keralla kun laskette maantie siirtymille ajoaikoja niin ottakaa huomioon että pätkän lähdössä voi olla jonoa ja jos kerran kiirettä ei pitäisi olla maantiellä niin pidetään se sitten myös semmoisena.
T.161

Kirjoittaja: Janne SyrjänenTervehdys.Yleisön edustajana on pakko kritisoida käsiohjelmaa.
"Kartta" joka siinä oli, lähes mahdoton ulkopaikkakuntalaisen suunnistaa mihinkään, ilman pyörien seuraamista.
Jonkun näköinen tieto, että miten esim. A-luokka ajaa(ajoivat kahteen kertaan)
Ja Järjestysmiesten tietämys tapahtumasta: Kysyttiin n. kymmeneltä äijältä
EK 3:sen jälkeen, että vieläkö A-luokka ajaa ja jos ajaa, niin missä?
"Kyllä kai,vai ajaako?" "Ei mitään hajua." "Kai ne tosta ainakin takaisin ajaa."
Onneksi Kilpailun sihteeriltä saimme tiedon, että alkaa EK1:ltä uudestaan.