KTM WP 48 shimmitys
24.7.2006 - 20:54
|
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIOnko kellään ylhäällä 2005 vuosimallin WP 48:n mid shimmien (rebound männän yläpuolella) alkuperäistä kokoa ja järjestystä.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENAika jäykällä vaimennuspakalla olet ajamassa. Mielestäni KTM:n vakiolähestymistapa on noissa keuloissa ollut paljon vaimennusta, löysähköt jouset ja paljon esijännitystä. Keula toimii vakiona hyvin pehmeässä hiekassa ja crossissa, mutta enduroon vaimennusta on mielestäni ihan liikaa. Se on myös se syy miksi noissa uudelleen simmitetyissä kotareiden keuloissa on vähemmän simmejä. Voisi esimerkiksi kysyä kuinka moni ajaa kotarilla vakiokeulalla vaimennukset kokonaan (tai melkein) auki ja silti keula on huono. Veikkaan että käsiä nousee enemmän kuin yksi :)
Itse olen laitattanut keulan ensin ammattilaisella ja rakennellut myöhemmin samaan keulaan kaiken itse rebound pakasta lähtien joten tuo neljä 24:sta toimii omassani hyvin. Itse suosin huomattavasti kevyempää vaimennusta ja jäykempiä jousia. Itse painan 75kg ilman ajokamoja ja ajan 0.42kg/mm jousilla kaksipuolikkaalla kaksitahtisella (0.40 vakio). Samalla esijännitystä on tiputettu vakiosta. 07 keulassa on ymmärtääkseni tehty samantyyppiset muutokset jo vakiona, eli jouset ovat jäykemmät yhdellä pykälällä kautta linjan ja simmitystä + esijännitystä vastaavasti kevennetty. Näin olen lukenut, purkamaan en ole sellaista vielä päässyt. Eikös Nordman kehunut vastikään 07 keulaa ainakin 06 paremmaksi?
Paljon tietysti riippuu ajotyylistäkin. Itse suosin pehmeää ja jouhevaa, enkä kaipaa äärimmäistä pohjaamisen estoa siten että kaikkea voi ajaa täysiä päin. Sellaiseen ajotyyliin vaimennusta saakin olla enemmän.
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIComppipakka muuten originaali mutta 6x24x0,1:n väliin on siirretty 1 kpl 8x14x0,1 shimmi. Esijännitys ja jouset on vakiot.
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKI"Tuo midvalven kevyempi simmitys tekee siis keulasta hieman enemmän läpivirtaavan kovissa iskuissa ja jarrutuksissa" Tässähän se ongelma juuri onkin...
Kirjoittaja: Timo Tähkäpää4 kpl 24.1 ja muut prikat metsään tyylillä muuttuu midvalve pelkäksi takaiskuventtiiliksi. Jos joku niin haluaa, niin hyvän siitä saa ilmeisesti niinkin.
Mutta saattaa käydä niinkin, että edellinen omistaja on teettänyt tämän tuunauksen ja seuraava omistaja ei sitä tiedä. Ei vaan pidä etupään toiminnasta ja vaihtaa pohjaventtiiliin samanlaisen prikoituksen kuin muillakin samalla polulla ajelevilla 05 mallisissa, ei etupää vieläkään ole hyvä. Tietenkään.
Siinä kohtaa ihmetys on suuri, kunnes midvalve avataan ja todetaan, että joku on sieltä prikat myynyt.
Siinä vaiheessa pitää tietää alkuperäinen shimmitys, että voi palauttaa säädöt alkuperäisiksi ja aloittaa säätämisen edes jotenkin toimivasta kokonaisuudesta.
Eikä muuten olisi ensimmäinen KTM mihin ostetaan kasoittain prikkoja alkuperäisten säätöjen palauttamiseksi. Molempiin päihin.
Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENMinkäslainen comppipakka sulla on pohjaventtiilissä? Kaksikerrospakka sopivalla crossover -simmillä pitää keulan kyllä silti tarpeeksi ylhäällä. Nimimerkillä crossover settingejä testannut viime viikon.
Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENOnhan keulan painuma (jousi+esijännitys) muuten myös oikea? Tuo midvalven kevyempi simmitys tekee siis keulasta hieman enemmän läpivirtaavan kovissa iskuissa ja jarrutuksissa, jatkuvaan nenällään menoon se ei vaikuta. Siihen auttaa taas jäykempi jousi.
Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENNiin ja siis kaikki 8mm reijällä ja 0.1mm paksuja.
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKITämä sukeltaminen on juuri se ongelma. 4:llä 8x24x0.10 keula toimii hyvin kivikossa mutta röykyissä painuu liian syvälle. Com:ppia herkistetty hieman...
Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENOman 04 EXC:n shimmit olivat rebound männästä ylös päin laskettuna 5x24 + 22. Enduroon on hyvä säätö ainoastaan neljä 24:stä ja jätät loput pois. Etupää sukeltaa silloin hiukkasen enemmän ja saat painoa siirrettyä kurveissa paremmin eteen.