Hiekkakuopat ja epäviralliset ajopaikat
Kirjoittaja: Sami EviläKuinka luvallista on ajella hiekkakuopilla?
Olen aloittelija ja radalla ajo on hiukan haastavaa, vaikkakin kivaa. Olisi hyvä päästä harjoittelemaan tehokasta kiihdyttämistä ja jarruttamista vähän avarammalle alustalle.
Tiedän että Tuusulassa Firan montulla käy porukkaa kohtuu paljon ajamassa, mutta se on pohjavesialuetta, joten kovin sallittua siellä ajaminen ei voi olla.
Mitenkäs russan läheisyydessä oleva pieni monttua tai hyvinkäälle päin mentäessä vähän isompi monttu?
T:n urkkakeskuksen "epävirallinen" ratakin taitaa olla yks mesta, mutta aika ahdas sekin, vai?
Saako siellä ajaa vai ei?
Onko nää nyt sellasia asioita joita ei palstalla sais huudella? Rikonko nyt jotain epävirallista epävirallisten ajopaikkojen etikettiä?
Saako esim. Firalla ajamisesta sakot, vai ajetaanko sieltä vaan pois? Sinne en kyllä ajamaan himoitse, sillä siellä liikkuu niin paljoon muita ihmisiä ja pyöräilijöitä...
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Antti Himanense joka väistää nopeampaa pois ajolinjalta toimii täysin väärin. hitaamman ei tule ajatella toisen ohi pääsyä vaan keskittyä omaan ajoonsa. Ohittajan tulee myös huomioida että hitaampi aloittelija voi seilata pois ns "ajolinjoilta". Ohittaminen tuleekin suorittaa vain turvallisessa paikassa kuten pääsuoralla jne, jos rahkeet ei riitä ohittamaan turvallisesti esim mutkaisemmalla osuudella.
Kirjoittaja: Antti HimanenJuu radalle vaan. Itsekin vasta kesän alussa aloitin motocrossin ja omaan tahtiin olen käynyt ajelemassa sipoossa, kulloossa,hyvinkäällä ja lavangossa. Ei ole vielä kukaan päälle ajanu vaikka pari kertaa vähän hipaissut kun mutkassa tullu ohi. Perussääntöhän on AINA että nopeampi väistää hitaampaa... ei siinä ite voi taakseen katella kun ajaa.
Lainatakseni yhden viisaan sanomisia kulloon radalla "jos joku tämmönen "pro" ei osaa väistää hitaampaa niin voi painua **ttuun sieltä radalta samoin tein."
Eli omaa vauhtia vaikka olis kuinka hidas, ei voi alkaa juosta ennen kuin osaa kävellä.
Kirjoittaja: PANU KAURANENKunhan hitaampi muistaa myös pitää oman ajolinjan eikä rupea väistelemään nopeilla liikkeillä.
Välillä näkee niitä että hitaampi ajaa oikeeta reunaa mikä on "normi"ajolinja ja huomaa että nopeempi tulee takaa ja väistää vasemmalle, siinä tulee helposti ongelmia.
Kun nopeempi katsoo että vasemmalta pääsee hyvin ohi, eikä se nopeampaa haittaa että joutuu ottaa vähemmän käytetyn ajolinjan ja pyyhkäsee ohi.
Harjoittelu mielessä on myös hyvä päästä vetää montulle ja enska polulle.
Jos aina alusta lähtien tahkoo sitä samaa rataa niin ei välttämättä kehity niin nopesti kuin monipuolisemmalla harjoittelulla. Harmi vain että esim jenkeissä niin suosittu ja siisti offroad-muoto eli freeride on täällä pohjolassa kiellettyä ja mahdotonta harjoittaa :(
kun jenkkileffoista katsoo noita mestoja missä ne ajelee, niin kyllä tekee mieli lähtee jenkkeihin ajaa :)
Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIAi niin, yksi juttu jäi mainitsematta.
Turvallisuuteen liittyvä seikka nimittäin.
Firan lähteillä ajolinjoille
"eksyy" melko yllättäviä esineitä, kivenmötiköistä
ja kaivetuista kuopista koolinkiin ja puunpätkiin.
Joku motoristeista erityisesti pitävä menninkäinen lienee asialla...
ELI ei kovin turvallinen ajopaikka senkään puoleen.
Tätä ongelmaa luonnollisesti ei ole valvotulla radalla.
Olen velipojan linjoilla. Kunnon radalle vaan ja hanaa. Se on "extremeä".
Kukin omalla tasollaan luonnollisesti.
Hatunnosto vielä kaikille aloittelijoille, jotka osaavat suhtautua
viilipyttymäisesti näihin:" hei vähänmäoonsiis kisannu tietsä
täst lajist viddu yhdään mitää?"-tosiäijiin, joiden kasvatusopit lienee
ammennettu replica-pukineet päällä hiippailevan punanenäisen "toi on kato mun poika"- malli-isän kultaisesta käyttäytymiskirjasta.)
Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIJoo, kyllä se niin on että virallisilla radoilla se harjoittelu vaan pitää tehdä, oli siellä muita tai ei. Aina siellä joku sut joskus ohittaa, olit sitten kuinka hyvä tahansa mutta ei se satu yhtään :-) Hyvähän se tietysti olisi että jos haluaa harjoitella kikkailua, löytyisi joku "free ride"- tyyppinen mesta sellaista kaipaaville mutta mistäpä sellainen jossa olisi vielä lupa ajaa ? Jonkun omilta mailta ? Ja täytyy sanoa että itseäni kyllä hirvittäisi enemmän sellaisessa paikassa ajaminen kuin radalla. Ikinä ei tietäisi kuka keulii kylkeen jostain puskan takaa tai hyppää niskaan...ja usko pois, näitä tapauksia tuollaisissa paikoissa juuri sattuu.
Ja kyllä siellä "virallisella" radallakin saa takapyörällä ajaa jos haluaa, vaikka koko kierroksen. Siellä on vaan paljon nolompaa heittää seljälleen mutta sehän on vaan extremeä...? ;-)
Kirjoittaja: Sami EviläNyt tuolla Mätäkivenmäellä alkaa olemaan aika huolestuttava tilanne.
Siellä ajetaan aika paljon crossimönkijällä/jöillä ja metsässä rupeaa olemaan jo aika selvää jälkeä...
...jos keväällä ajelu jatkuu kun maa sulaa, niin taitaa olla varsinkin metsäpolut aika pahannäköisinä...
Monet lenkkeilijät ja koiran ulkoiluttajat ovat vähän pahastuneet tästä...
Ei siinä muuta, mutta kun yksi mopsi jää alle (monet pitävät koiriaan tuolla kytkemättöminä hihnaan, vaikkei tämä kai olisi edes sallittua) niin ei tartte varmaan ajaa edes maastopyörällä tuolla...
...myös mini-mx-pyörillä taitaa olla kohta siellä epävirallinen rata...
Varmasti hyvä paikka ajaa, mutta mutta...
www.motosuomi.com
Kirjoittaja: Sami EviläNiin, ja Porvoon (Kullooo) rata tuntu aika HC:ltä...
Jotenkin kapea paikoitellen ja oli aika huonossa kunnossa hyppyreiden nokat ja rata tuntui yksinkertaisesti vaan pahuksen vaikealta.
Osa syy saattoi olla se, että pyörästä oli keula rikki ja etupää oli aika veltto...
...huonot fiilikset paikasta kuitenkin jäi. Pitäisi vissiin käydä uudelleen kokeilemassa.
Kirjoittaja: LASSE SUHONENitellä vähän sama tilanne. kyllä nopeammat ohi pääsee ei siinä mitään, mut kyl se vaikuttaa opetteluun kun kahta puolta mennään ohi.
olen käynyt jonkun kerran tuolla kolmperässä espoossa, siellä on rauhallista. siellä ei heti väsykään vaan jaksaa huonompi kuntonenkin muutaman
kierroksen. toinen saattais olla porvoon rata.
Kirjoittaja: Sami EviläJep, Firalle ei ole aikomus mennä ajamaan. Itse olen harrastanut maastopyöräilyä about aina ja paikka on sen myötä tullut todella tutuksi. Olen vaan ihmetellyt että onko siellä joku erikoislupa ajaa, kun aika avoimesti kuljetusautot yms. jätetään tienviereen parkkiin ja kamoja puetaan ja laitellaan siinä näkyvästi.
Pari kertaa on vähän itseänikin ottanut päähän että siellä ajellaan mopoilla (siis moottorillisilla) kun saa jännittää että tuleeko joku jostain päälle. Välillä tuntuu myös siltä ettei ihan kaikki ihmiset oikein taida erottaa edes poljettavaa pyörää moottorikäyttöisestä...
Kyllä radalla uskaltaa ajaa hiljaa, sillä tosi hienosti osaavat pro-kuskit väistää ja ohiviilettäviin pyöriin on kyllä tottunut nopeasti. Jotenkin vaan tuntuu että hiekkakuopalla saisi ajeltua vähän erilailla ja testailtua pyörän hallintaa paremmin.
Keulumista, jarruttamista, kiihdyttämistä, spoorin ajoa tapeilta yms...
...friiräädiä nääs.
Samoin myös muutama kaveri olisi innokast testaamaan pyörää, mutta jotenkin tuntuu ettei kilpa-ajon harjoitteluun tarkoitettu rata ole ihan paras paikka motocross-pyörään tutustumiselle, tosin kyllä itsekkin siellä ensi tuntumaa otin mopoa isompaan vehkeeseen.
Mutta eiköhän ajoharjoittelu jatku ainakin toistaiseksi Simkin kohtuu mukavalla radalla.
Kirjoittaja: ANTTI HYÖKKIMoi,
Missään nimessä ei kannata Firan lähteillä käydä harjoittelemassa.
Se on ihmisten virkistyspaikka, myöskin crossareiden ja enskakuskien vaikka maastopyöräillen, lenkkeillen muuten vaan mutta ei konevoimin. Virkistyminen vaatinee sitä ettei tarvitse pelätä jonkun ajavan yli.
Siellä kun joku ajaa pikkulapsen yli niin ymmärrystä ei varmaan paljon heru ja silloin syyllistetään koko harrastus.
Olen muuten siellä kisakuskejakin nähnyt harjoittelemassa, se on kyllä harmi. Ja siinä mielessä ei sinulla "sielläkään" harjoittelurauhaa ole.
Ihan vaan vinkiksi, jos todella rauhassa haluaa harjoitella. Kannattaa lähteä viikonloppureissuille. Maakuntien radat on varsinkin kisaviikonloppuina tyhjiä
kun niille menee ajoissa. Ja se yksi muu pyörä radalla samaan aikaan ei voi olla este harjoittelulle, kunhan ei ihan väärinpäin rataa ala tahkoomaan.
Kirjoittaja: TIMO KOSKIMoljens!
Joo ainaki se urkkakeskuksen takana oleva monttu on ollu aina ns kielletty ja muutama vuosi sitte neuvoteltiin asiasta maanomistajan kanssa joka olis antanu käyttöön muualta alueen jos oltais saatu tuo rauhoitettua mutta onneksemme eräs innokas ihminen jakoi intoaan myös tämän kaupungin viskaalin suuntaan siinä määrin että asia hautautui silloin liikaan asian tuputtamiseen,näin sain asiasta mailia aikoinaan.Mutta joo nykyään siellä urkkakeskuksen montuilla on jo melkoiset rakennusruljanssit käynnissä eli sinne ei taida enää ees sopia.
Ja noi muut montut kuten epäilit kun ovatten pohjavesialueella niin ovat aikalailla kiellettyjä.Toki siellä käy porukkaa ajelemassa mutta valitettavasti vesittävät siinä muiden mahdollisuuksia ikinä saada luvallisia alueita.
Itse olen saanut neuvoteltua erään maanomistajan kanssa maa-alueen käyttöön mutta sinneppä liepeille ilmestyi muutaman ajokerran jälkeen näitä ketjunkatkojia ja homma lopetetiin aika lailla siihen ,toki saan käydä oikein luvan kanssa siellä edelleenkin mutta eipä paljon kiinnosta kun heti tulee joku naapuri ulvomaan että huuatit kakstahtista sillo ja sillo vaikka mulla ollu nelari jo useita vuosia.....
Mutta toki jos nukrilla asut niin voidaan yhdessä miettiä joskus jotain paikkaa mitä voitais ruveta ehdottamaan ajopaikaksi täälläpäin tai edes yrittää.
tv timo