Ktm 200 exc 01-03

Kirjoittaja: Keke LomperiKokemuksia kyseisestä pyörästä. Kone kuuleman kestää hurruttelijalla kauan miten itse olette vaihtaneet mäntiä ja kauan on kierokangen elinkaari noin karkeasti? Mutta vaihdeloota onkin sitten heikompi ainakin vanhemmissa malleissa entäs nuissa vuosimalleissa joko ongelmat on korjattu? 01:sä rattaat jo kestävät mutta laakerit ovat nopeat kulumaan... kuuleman. Onko näin ?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo turha verrata mitään pyörää ainakaan -05 250SX:ään. Niin hirveää laitetta en ole toista ajanut, kierrosluvusta riippumatta millin kaasunkääntö aiheuttaa kuski takalokarille nykäisyn ja tahattoman keulimisen!
Mutta kuka mistäkin tykkää.
Kyllä 2-satkun alavääntö on täysin eri luokkaa kuin piikin, selvästi lähempänä puolikasta. Huipputehossa erot 125-200-250 EXC -mallien välillä lienee 10hp haarukassa, erot on enemmän kierroksissa ja käyttökelpoisen kierrosalueen laajuudessa.
Piikeistä -99, -03 ja -03 V-Forcella erot alaväännössä olivat suuret, samoin 2-satku V-Forcella ja ilman. V-Forcen läppärunko tuli muistaakseni vakiona -04.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenJoku n. 01-vuosimallin 200EXC on ainoa enduropyörä jolla olen ajanut, ja sitä ainakin oli turha verratakkaan krossipuolikkaaseen. Ompelukonemaisesti se surisi siihen hölkkävauhtiin mikä kyseiselle pelille tuntuikin ominaisimmalta etenemisvauhdilta.

Kirjoittaja: TERO SYRJÄUP. Millä tavalla tuollasessa 2-satkusas löytyy vääntöjä verrattuna piikkiin tai puolikkaaseen? Ja onko kellään tietoa, että missä vuosimallissa vaihteisto muuttunut?
Kiitos.

Kirjoittaja: Tapio FagerblomMinulla on ollut 200 exc -04, ja se pelittää yhä kuin uusi. Kestävyyden kannalta
en epäröisi yhtään, vaan nauttisin mieluummin 200:n helposta ajettavuudesta.

Kirjoittaja: OSKARI HELLMANItselläni kokemusta ktm piikeistä ja 200exc :tä n.01,ja 03,ja05. kaikilla olen ajellut enduroa ja crossiia talvella ja kesällä.
Kyllä kone kestää ja vaihdelaatikko myös. mäntä n.90h välein ja öljyt 6-9h eikä mitään "huippu öljyjä".Vaihdelaatikossa ei mitään ongelmia yhessäkään pyörässä.200exc:n kanssa pitää muistaa ettei rallattele liian isolla vaihteella!Kysykääpä Pelimiehiltä miten on rattaat kestänyt!Kyllä kaksatasen arvostelioita on riittänyt mutta kuka on ajanut 50h pitenpään?Oskarin palstalla Jari H.

Kirjoittaja: Keke LomperiVaihteistoöljyä kannattaa varmaan siis vaihtaa tiuhempaan kuin muissa 2-tahtisissa. Ja kelpaako öljynä mikä tahansa litku vai pitääkö aina käyttää sitä parasta eli castroilia?
Ja onko 01 ja 03 mallissa paljon eroja noin koneellisesti vai onko myllyt samat?

Kirjoittaja: Keke LomperiTuossa vähän tutkailin ja mietiskelin että kyllä tuomoinen exc 125:kin riittäis mulle. Onkos 125 koneen kestävyys samaa luokkaa kuin tuossa 200:sa. Ja entäs toi vaihdelaatikko onko 125:sa mitään ongelmaa vaihteiden tai laakereiden tavallista nopeamman kulumisen kanssa?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPuhutaan ihan kaikista voimansiirron laakereista, omaakin päätään saa käyttää. JA jos laakerin kestoiäksi määrittelee tunnit, joilla se hajoaa totaalisesti vieden kaiken muunkin mukanaan, niin se kestoikä VOI olla monikertainen siihen nähden, että sopivaksi vaihtoajankohdaksi katsoo sen kun laakereissa havaitsee kulumista.

Kirjoittaja: Harri VanhalaTuo vetoakselin lakru oli vain esimerkkinä siitä, miten laakerin kesto riippuu koneen tehosta. Ei ollut tarkoitus viitata siihen, että juuri tuo laakeri juuri tuossa koneessa olisi ongelma.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIEli puhutaan vetoakselin laakerista? Olettaisin että sen suurin rasitus johtuu kuitenkin liian kireistä ketjuista. En nyt muista tarkkaan mutta eihän se ko. laakeri ole paljonkaan suurempi 250 EXC:ssä. Ja sielläkin se kestää??

Kirjoittaja: JESSE SANDENKyllä niillä koneen laakereilla (kaikilla) ajaa ainakin sen 200 tuntia C-luokan vauhdilla. Vaikka luultavasti joku on asiasta eri mieltä.
No sen näemme jo tämän päivän aikana... :)

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIVastaavalla pyörällä muutamia satoja tunteja ajaneena en koskaan ole törmännyt laatikon laakeriongelmiin enkä kyllä ole kuullut muillakaan niitä olevan. Vaihteiston 2 ja 3 rattaat ovat olleet ongelmina. Mutta se jostuu ajotavasta. Ja laakeri joka saa voitelua ei hajoa alle 100 h...

Kirjoittaja: Harri VanhalaJottei Tommin tarvitsisi ihan Sirkkuun uskomisen varaan jäädä, niin vähän perusteluakin laakerien huonommalle kestolle isommassa koneessa.

Ajattellaanpa ketjua pyörittävän rattaan elämää. Kun kaasua annetaan, alkaa ratas vetää ketjua luokseen ja samalla tietysti takapyörä pyöriä. Ketjuun tulee huima vetävä voima. Samalla voimalla kuin ratas vetää ketjua, ketju vetää ratasta puoleensa. Tätä kutsutaan aktio-reaktiolaiksi, jota kokeillaan joka vuosi vesillämme juhannuksena, kun sepalusaukiset miehet vaihtavat venettä järvellä. Kun veneestä ponnistaa, niin sekä ponnistaja että vene lähtevät liikkeelle ja loikka jää joskus lyhyeksi.

Kun ketju vetää ratasta taaksepäin, on jonkun pidettävä ratasta paikallaan ja se onneton on vaihteiston laakeri. Kuulat puristuvat ankarasti kehiä vasten ja mekaniikkaväki puhuu kasvavasta pintapaineesta. Mitä isompi veto, sitä isompi pintapaine. Laakerin kuluminen on ratkaisevasti kiinni juuri tuosta pintapaineesta ja tietysti pyörintänopeudesta ja voitelusta.

Muutkin laakerit kokevat samanlaisia kauhuja, kun ne joutuvat pitämään akseleita paikallaan rattaiden vääntäessä toisiaan. Erityisen kinkkistä on, jos rattaissa on vinot hampaat, sillä ne pyrkivät vielä toisistaan eroon sivusuunnassakin eli laakeri joutuu vielä akselin suuntaisenkin voiman ("päittäisvoima") kantamaan.

Tästä tuleekin mieleeni, että Citroenin merkki tulee vinohampaisista rattaista. Tekivät vinohampaiset rattaat merkin mukaisesti kaksisuuntaisiksi, niin vinouden kompensoivat toisensa eikä päittäisvoimaa tule.

Näissä monttukoneissa on harvoin vinoja hampaita ja niitä käytetään hammaspinta-alan kasvattamiseksi ja pitämään vonkuva ääni pienempänä. Tunnettuja katuvonkujia on mm. BMW:n K-sarjalaiset ("itkubemari") ja autopuolelta vanhat Datsun 100 -pelit. Kummassakin kampura pyörittää apuakselia ja hampaat ovat suorat.

Laakeri ei siis vain pyöriskele, vaan joutuu kantamaan akselien kuormat.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO2-satku on lohkoja myöten piikki, eli kyllä ne laakerit siellä kovilla on. Yhdestä on kokemusta 140h kohdalla muista syistä lohkojen vaihto ja laatikon laakerit oli jo valmiit. Rattaissa ei ollut mitään huomauttamista. Lisäksi ne laakerit lienee vaihdettu eka kerran jo jossain alle 50h kohdalla.
Ainakin enskaversion männillä on ajettu reilua 200h ja sitten varmuudeksi vaihdettu vielä ihan ok näköinen mäntä pois, kietarin alapää riippuu varmaan ennen muuta käytetystä öljystä ja oikeista seoksista.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIKysymys: Miksi 200:n syö enemmän vaihteiston laakereita kuin piikki? Rattaat vielä ymmärrän mutta ne laakerit...?

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOPienen miettimisen jälkeen se ehkä sinustakin on itsestäänselvyys, tai sitten voit vaan uskoa mitä sanon.