Ohjausakseli

Kirjoittaja: TONI PEKKOLATämmöstä vaan että kun yamaha yzf 250 -05:n ohjausakselin laakerit (eli ala/ylä t-kappaleiden laakerit) oli vähän huonossa hapessa samaten laakeripesät niin pelkällä lyömälläkö ne pesät saa irti sieltä putkesta?

Ei lähteny ainakaan kun varovasti kokeilin rautaputkella ja vasaralla. Tarviiko vaan enemmän voimaa?

Kirjoittaja: TONI PEKKOLAItse en tehnyt mitään muuta kuin paukutin tarpeeksi kovaa niin lähti kehätki helposti irti.

Kirjoittaja: TOMMI MULTAMÄKITietääkö joku mikä ruuvi on emäputkessa(messinkinen) jakkaralta katsottuna vasemmalla puolella? Honda 250 cr -97

Kirjoittaja: TONI PEKKOLAKiitti vinkeistä. Nyt ei muuta kun laakereita laittamaan.

Kirjoittaja: Jarkko KainulainenItse olen vaihtanut onnistuneesti molemmat laakerit piikkiseen YZ:n pelkästään lämmittämällä kuumailmapuhaltimella. Eli pesät lähti irti sekä emäputken ylä, että alareunasta kun emäputkea vaan lämmitti tarpeeksi ja samalla koputteli varovasti laakerin kehää irti. Jos on kylmäspreitä tai jotain muuta vastaavaa, niin kannattaa sitä suhuuttaa samalla laakerin kehään.

Tutkin samalla sitä konstruktiota tarkemmin ja mielestäni metallit on valittu siten, että lämpölaajenemiset menee sopivasti eri tahtiin ja laakerit irtoavat kunhan lämpöä on vaan tarpeeksi.

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIKartiolaakerit tai niiden "pesät" joutuu usein sahaamaan halki jotta irtoo. Ole varovainen sen laikkakoneen kanssa...

Kirjoittaja: Harri VanhalaJos rakenne on "tavanomainen", niin itse emäputkiakselista Dremelilla yms. laakerikehä halki melkein loppuun asti ja sitten siihen hiottuun spooriin kiilalla, niin laakerin pitäisi haljeta ja sitten se lähteekin.

Asennusvaiheessa olen lämmittänyt lakrun. Jos se on 100-asteinen, se suorastaan kolahtaa paikalleen eikä sitä tarvitse kolhia millin puolikas kerrallaan. Pidä huoli siitä, että putki on kunnolla puhdas niin, että lakru pääsee paikalleen ja pidä vielä lämmintä lakrua paikallaan niin, ettei se pääse nousemaan jäähtyessään.

Lipsahti, sillä oikeastaan piti kirjoittaa varoitus, ettei pidä irrottaa akselia ala-T-kappaleesta, ellei tehtailija ole selvästi sitä tarkoittanut tehtäväksi. Akselin kyllä saa irti ja takaisinkin, mutta sen pysyvyys on sitten toinen tarina.

Muista rihdata haarukan puoliskot samansuuntaisiksi.