Mistä kierroslukumittari ? + läpistä asiaa..
Kirjoittaja: Ilkka LoponenOsaako raati sanoa mistä saisin edullisesti kierroslukumittarin joka olisi helppo kytkeä crossiin kiinni ? Haluaisin saada varmistettua CR:stä vielä tuon sytytysennakon ja se pitäisi saada katsottua tietyllä kierrosluvulla, mutta korvakuulolta ei kyllä ainakaan meikäläiseltä onnistu. Jossain lampuissahan taitaa olla samassa kiekkamittarikin, mutta en sellaista viitsisi ostaa kun tuollainen perusxenoni on jo olemassa. Tämä juttuhan perustui siihen että koneen lohko on ties mistä vuosimallista, ja sen vuoksi (ja omituisen alakierroskäynnin) haluaisin saada ennakosta varmuuden.
Sitten vielä kysymys että kuuluuko kunnossa olevien imuläppien olla kokonaan kiinni ? Totesin läppien olevan toisin päin kuin mitä kulmissa olevien merkkien perusteella olisi voinut ajatella ja ne olivat kiinni. Kun käänsin läpät toisinpäin jäivät ne aavistuksen auki. Tällöin tosin tyhjäkäynti mielestäni parani. Eli ovatko läpät taipuneet/veltostuneet ja kuuluisiko niiden olla kokonaan kiinni ?
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENOsta jostain mp-purkaamosta vaikka katupiikin kiekkamittari, yleensä asteikko riittää myös c-ärrään
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJep, eli nehän on autoon tarkoitettuja ja tavallisimmin siis 4-sylinterisiin, jolloin 2 mäntää on aina samaan aikaan ylhäällä ja toiseen tulee kipinä kun toinen vaihtaa pakotahdilta imulle. Yhteen sylinteriin tulee kipinä kerran kahdella kampuran kierroksella, joten mittari tietysti näyttää 2T:ssa tuplakierrokset.
Tarkistin oman mittarini, alue loppuikin 9000rpm ja taulua riittää vielä n. 11000 rpm asti. Taisikin olla niin, että Bilteman mittari loppui 7000rpm ja siksi en sieltä hakenutkaan.
Koko ajan valossa, tarkoitin siis juuri sitä, ettei ajoituslamppu pysyisi mukana enää mittauskierroksilla. Sulla on hyvä lamppu, mun aikanaan "miljoonan" maksanut ei pysy mukana.
Kirjoittaja: Ilkka LoponenKiitoksia vinkeistä, ajattelin itsekin tuollaista tarvikemittaria, mutta en ollut ihan varma että mihin se tunnistinpiuha noissa kuuluu kytkeä. Ööh.. ja nuo toimivat sitten ihan ok yksisylinterisissäkin ?
Mutta en nyt ihan ymmärtänyt mitä tarkoitit tuolla että "jos valo tulee koko ajan" ? Viittaatko siis siihen että ajoituslampusta loppuu kierrosalue ? Ajattelin kytkeä rundimittarin ja ajoituslampun kiinni, sitten rouva pakotetaan kääntämään kahvaa ja kun rundimittari näyttää oikeita kierroksia tsekataan lampulla merkit. Mutta jos oikein muistan kuuluu ennakko katsoa 3000rpm, eli lampusta saattaa kyllä loppua kierroslukualue. Tosin kun ilman kiekkamittaria tuota katsoin, niin kyllä lamppu pysyi mukana vaikka ajoitus meni kierroksia nostaessa jo "yli" merkkien.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOÄlkää naurako...mutta halvimman kiekkamittarin tuohon käyttöön saat kun haet romikselta 80-luvun auton risan kiekkamittarillisen mittariston. Tasavirta mistä tahansa 12V akusta ja tunnistinpiuha (3. napa) puolan miinukseen. Pienemmällä vaivalla ostat Biltemasta tms. irtaimen kiekkamittarin, samat kytkennät, ja ihan huvin vuoksi katselin tällaisella ennen päitsiä, että missä pyörii keikat ajossa. Ainoa vika on, ettei alue riitä kuin 7000 rpm asti.
Mutta miten tuolla saat sytkän ajoitettua, sitä en ymmärrä. Sytkän ajoituslampuissahan se valo sykkii samaa tahtia kipinän kanssa, jolloin silmä havaitsee ne merkit. Jos valo tulee koko ajan, niin tuskinpa huomaat.
Ajoituslampuissa kipinän saa tulpanjohdosta, mutta rundialue taas loppuu yleensä 2000rpm. Eli jos mittauskierrokset on sen ulkopuolella niin tarviit siihen laitteen väliin, joka esim. heittää joka toisen pulssin pois. Joku varmaan osaa kertoa miten se tehdään, mullakin sellainen kaverin tekemä oli, mutta mihin lie hukkunut.
Läpistä. Kyllä niiden pitäisi olla tiiviit. Tosin sellainen kommentti, että omistani kun koitin (hiukan näkyi valo läpi), niin kiinni meni hiukankin kun puhalsi kampikammion suunnasta. Eikä tiiviit läpät muuttaneet mitään. Että kai siellä kampikammiossa aina koneen käydessä sen verran painetta on, että kiinni pysyy jos puhaltamallakin.