linkun laakerit

Kirjoittaja: jouni walliusmoro

mitä ootte mieltä linkunlaakereista joita saa laakeriliikkeistä.niissä on vähemmän neuloja kuin orkkis laakereissa.onko kokemusta kuis kestää?muistaakseni hinta oli jotain alle vitosen , stefat oli samois hinnois.

Kirjoittaja: JUHANA KARJALAINENItse ostin vähän aikaa sitten RM 250 -04 ja keväthuoltoa suorittaessani totesin, ettei edellinen omistaja ollut luultavasti koskaan rasvannut linkun ja swingin laakereita. Kaikki laakerit umpiruosteessa ja yksi linkun laakereista "räjähtänyt" laakeripesään. Varsinainen ongelma on kuitenkin, etten saa swingin kiinnitysakselia irti. Luultavasti myös umpiruosteessa. Olisiko kenelläkään hyviä vinkkejä ko. akselin irtoitukseen? Olen irroittanut moottorin kiinnityspultit ja koittanut moottoria vetkutella ylös alas, mutta akseli ei ole liikahtanut milliäkään, vaikka on annettu jo hieman isommalla vasaralla pusuja. Itse akselin kiinnitysmutteri on sentään avattu:-)

Kirjoittaja: PAULI HÄNNINENLämmitä akselia esim.kuumailmapuhaltimella ja sen jälkeen nuijalla napakkaa vasarointia. Ruosteen irrotusöljyllä liuottaminen voisi myöskin auttaa. Muista rasvata akseli hyvin kun laittelet kiinnipäin niin on mukavampi irrotella seuraavalla kerralla.

Kirjoittaja: JARI ROUVARIMiten hoidit sen, että ylimääräinen rasva pääsee myös ulos tiivisteiden ohi ?
Laitoin itte nipat viimekeväänä uuteen mopoon kaikkiin muihin laakereihin, paitsi iskarin yläpäähän ja muuten toimii hyvin, mutta rasva meinaa työntää stefat pihalle kun ruuttaa. Nyt aion tehdä jonkun muutoksen asiaan, mutta mikä olisi toimivin ? Ajattelin jopa 1mm:n reikää johonkin kohtaa laakeripesää josta rasva pääsee ulos. Siinä voi olla sekin huono puoli että jotain menee myös sisään ?

Kirjoittaja: TERO PAAKKARILaakerit voi mielestäni ostaa mistä vaan haluaa. Paras/helpoin on kyllä laittaa nipat että voi sillon tällön painaa prässillä lian/kosteen pois. Voi olla että laakereita ei tarvi enää pahemmin vaihtaa. Omassa pyörässä oli linkut hajalla yhden kesän ajon jälkeen. Laakerithan tykkäävät vedestä ja hiekasta. Pyörän ostamisen jälkeen oli kiva vaihtaa heti linkunlaakerit, koska edellinen omistaja ei ollut rasvaa nähnytkään. Nippojen laitto oli kyllä liian helppo siihen nähden mitä sillä säästää.

Kirjoittaja: Pekka PitkänenVanhala: Hieman vierestä viedään, mutta 250 EXC 05 swingin laakerit väljisty ilman mitään näkyvää syytä. Oli puhdas ja voideltu. Vaihdoin uudet, nyt tuplamäärä tunteja takana, eikä edelleenkään välystä.

Kirjoittaja: Pekka PasanenAinakin meilläpäin laakeriliikkeet eivät mielellään tilaile joka enskapenalle yksittäisiä laakereita puoleenhintaan. Niillä on surempiakin ostajia.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi ne hymiöt jääneet huomaamatta. Taustalla vaan valitettavasti piilee sellainen tosiasia, että yllättävän moni tapittaa esim. jotain pyörien mitattuja huipputehoja valintoja tehdessään, vaikka tehokäyrä olisi paljon merkityksellisempi kriteeri.

Kunpa ne tiivisteet olisivatkin se kompastuskivi niin. Vaan kun käytetään akselitapeissakin sellaisia materiaaleja, että tiivisteen huulen kohdalla on ura vaikka tiiviste on vielä ehjä. Itse stefatkin ovat tosin aika lapsellisia. Lisäksi rakenteet ovat sellaisia, ettei lian ja veden laakereiden pääsyn estämiseksi ole mietitty mitään (tai huonoin tuloksin). Kysmys lienee jälleen siitä, että optimoidaan valmistusprosessi massatuotannossa kustannustehokkaimmilleen hienojen teknisten yksityiskohtien ja parempien (hankalammin työstettävien tai muutooin valmistettavien) materiaalien kustannuksella.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKISirkku laittaa ne silmälasit vaan kiltisti päähän ja tarkkailee niitä hymiöitä...isommalla niitä ei voi valitettavasti laittaa :-)
Mutta selvennetään nyt kuitenkin vielä; linkun laakerit tuskin vaikuttaa kierrosaikoihin...tai pikisaikoihin.

Mutta itse asiaan liittyen, laakerit tulee kaikki laakeritehtaista eli mitään erityisiä "moottoripyörälaakeritehtaita" ei ole olemassa.

Joten ostakaa vaan hyvillä mielin.

Kirjoittaja: Harri VanhalaOnko joku kokenut sellaisen ihmeen, että linkuista olisi joutunut vaihtamaan laakerin, joka olisi puhdas ja voideltu? Meinaan, harvoin ne taitavat tärveltyä muuten kuin likaantumalla tai ruostumalla. Kun jostain saisi kunnon tiivisteitä!

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTämäkin ongelma ratkeaa, kun hankkii linkuttoman moottoripyörän, niin ei tarvitse miettiä mitä sinne linkkuun laittaa, hakeeko laakerit Lidlistä ja tuliko tuherrettua vaseliinia joka koloon ;)

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo kees ei mullakaan ole turhia linkkuja vaan tarkoitin tiätenkin svingin lakruja ja sitä iskarin alapään nivellaakeria joka yllättäen löytyy myös laakerikaupasta hintaan kolme yhden hinnalla....ja on sama ku alkuperäinen....saa nylonina ja messinkisenä...

Kirjoittaja: TIMO KOSKIjoopa joo taas keskustelu tyyliin tarvike huonompi kuin orkkis....????Mistäs luulette että ne ns orkkislaakerit tulee?Tuskin kellään pyörävalmistajalla on omaa laakeritehdasta jossa alkuperäiset laakerit tehdään....Itse korjaan jonkin verran noita kuräpyöriä sekä katulaitteita ja kaikki laakerit(poislukien yamahan)löytyy alkuperäisen laakerin numerolla ihan laakeriliikkeestä,josta muuten suurin osa mp jälleenmyyjistä hakee laakerinsa....Siis joo yamaha käyttää laakereita joidenka koko ei ole standardi joten niiden saatavuus laakeriliikkeestä on huonompi ihan puhtaasti varastointikustannusten takia(lue=menee niin vähän).Mutta kyllä ne laakeriliikkeen laakerit on niitä samoja kuin orkkiiksena olevat,mutta on myös muistettava että laakereita on erilaisia eri käyttöön eli siinä tulee usein se ero niissä neuloissa...Eli se orkkis mukaan ja laakerikauppaan niin ainakin meillä saa paikallisesta laakeriliikkeestä laakerin kuin laakerin ja rutkasti halvemmalla(tsori mopokaupat)ja kestävyydessä en kyllä pysty eroja huomaavan ehkä pikemmin päinvastoin.....(joskus töissä metallialalla,laakerit kuului osana työhön).Mutta jokaisella o

Kirjoittaja: Jarmo NiskanenLaakerin kantama kuorma on suoraan verrannollinen neulojen määrään.
Paljon neuloja / iso pinta-ala joka kantaa kuormituksen.
Eli sillä laakerilla jossa on pelkkiä neuloja vieri vieressä saadaan noin 2 x kuormituksenkesto kuin normaalilla varaosalaakerilla.

Mutta varmaan 95 % tapauksista vesi ja lika on se mikä laakerin tuohoaa, joten aivan varmasti uusi ja puhdas tarvikelaakeri toimii paremmin kuin kulunut ja likainen orkkislaakeri.

Harrastajan näkökulmasta ei liene suurta merkitystä kumpaa käyttää, kunhan neulojen pituus on suurinpiirtein sama.

Kirjoittaja: Simo PalinHei
Itte oon käyttänyt All Ballsin linkunsettejä laakereissa neulat kokomatkalla ja
lisäksi paketti sisältää kaikki pikkusälät.
+ iskarin alalaakerin osineen. muistaakseni 75,-
www.indy.fi p040-5819799

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEhkä täällä useimmat kuitenkin tekee valintansa ajonautinnon ja remonttitarpeen vähäisyyden näkökulmasta kierrosaikojen sijaan...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin, meinaan kyllä itsekin kokeilla tarvikkeita kun se aika tulee, vaikka niin huhutaankin, että niitä saa koko ajan olla vaihtamassa. Takapään toiminnan herkkyydessä en usko havaitsevani eroa.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIItse ostan aina laakerit laakeriliikkeestä jos vaan löytyy (hinta onpi niin paljon halvempi), ja kyllähän ne kestää, miksipä ei. Tietysti tuo pienempi määrä neuloja pisti mietityttämään että onkohan sama laakeri kyseessä, eli onko samat koodit ? Vai onko toinen irtoneuloilla varustettu ja toisessa neulat taas sellasessa ikäänkuin kammassa kiinni ? Se saattaisi selittää asian. Kestävyydessä näiden välillä tuskin on ainakaan olennaista eroa jos vaan hyvässä rasvassa pidetään, mutta ainakin teoriassa irtoneuloilla oleva olisi herkempi toiminnaltaan. Enpä vaan usko että se paljonkaan kierrosajoissa näkyy...;-)