Pyörä aloittelijalle

Kirjoittaja: Janne JääskeläinenEli kokemusta KTM:n -02 mallin 125 EXC:stä löytyy hieman, ei mitään mullistavaa ajokokemusta, joitain kymmeniä tunteja. Ikää on n.20, painoa semmonen vajaa 80, pituus 183.

Nyt ois pikkasen paremmat resurssit harrastaa lajia kun muutama vuos sitten, eli tuloja, ja mahollisuus ajaa itse radalle, pyörä peräkärryssä. Joten siis uutta pyörää hommaamaan. Tässä olen asiaa miettiny ja tutkiskellu pitemmänkin aikaa, ajokamat löytyy vanhastaan. Tarkotus olisi ajaa mahdollisimman paljon enduroa + alottelijan taidoilla crossiradalla joskus.

KTM olisis mieleinen merkki, endurosta kun puhutaan ja osien hinta esim. husseen verrattuna on reippaasti halvempi, myös maahantuoja löytyy lähempää. Linkuton perä, luotettavuus, hyvät kokemukset ennestään ja laadukas kokonaisuus mittareineen ja valoineen ym mukana tulevine tilpehööreineen merkissä miellyttää.

Uutta, vuoden 2005-06 mallia oon ostamassa.

Harkinnassa on seuraavat kuutiokoot: 2t piikki ja 200. 250 olis varmaan liikaa vai?

Piikissä ei oikein viehätä pienen 2-t moottorin alaväännötön ja terävä luonne, olen harrastelumielellä liikkellä, rauhallisesti alottelemassa ja taitoja kehittämässä, tarkotus ei oo ajaa täysillä, oman suorituskyvyn rajoilla.

KTMtalk.comista oon lukenu paljon 200 EXC:stä ja pyörä on ilmeisesti melko agressiivinen tehontuotoltaan myös, mutta säädettävissä suuttimilla, pakoaukonsäätimellä ja ratastuksella melko "mukavaksi" ajettavaksi. Asian todellinen laita on sitten mysteeri.

4-t malleista 250 kiinnostaisi, mutta miksi maksaa 2000e piikkiä enemmän pyörästä, jota tulisi ajaa samalla tavalla, jonka jälleenmyynti arvo todennäköisesti tippuu reippaasti, osittain siksi, että kyseessä on pieni nelari, osittain siksi, että syksyllä pitäisi olla tulossa malli, jonka koneen pitäisi olla reippaasti parempi, ja jossa olisi se kaivattu potku. Hieman epäilyttää, kun jo kauppiaatkin sanoo täällä, että ei sitä 250 4-t kannata hommata...

400 kuutioinen kiinnostaisi myös, sen voisi pistää kilpiin (olisi ehkä ensimmäinen näistä, jossa kilpiin laitto olisi mitenkään harkittavissa omalla kohdallani) ja käydä tankkaamassa, ajaa lähimmälle radalle (lyhyt matka) ilman autoa, joskus pyörähtää korttelin ympäri jne. On valkokilpisessä tietysti hyötyjä, mutta kuitenkin 400 olisi varmasti pyöristä kömpelöin ja huonoin valinta aloittelijalle siinä mielessä, tehojakin saattaisi olla liikaa, tosin mukavammin saatavilla. Ei ehkä kuitenkaan hyvä pyörä opetella ajamaan. Hintakin olisi kallein.

Mielipiteitä arvostaisin kovasti, olis myös mukava kuulla laillisista, aloittelijalle sopivista enskalenkeistä n. 150km säteellä pk-seudusta. Espoossa asustelen itse ja kolmperässä sekä hakkilassa tulee varmasti käytyä, muita ei sitten olekkaan tässä Etelä-Suomessa meikäläisen tiedossa, näilläkin pärjää, mutta kun on kesä tulossa ja auto käytössä, niin olisi kiva vähän kierrellä.

Kirjoittaja: JUHA SALMIMitä järkee ostaa sit uusi pyörä. Mulla on 90 vuosi mallinen pyörä. Täyttyy kyl myöntää että etin uudempaa. Käytettyy tosin. Ostakoot uuden ne jolla rahaa. Minä vaan kateelisena kuolaan.

Kirjoittaja: Teppo KauppinenVielä tuosta isompien pyörien kesyttämisestä hieman helpommaksi ajaa koneen osalta. Tuossa isossa SX kotarissa on vakiona 42/185 kannattaako tyhjäkäynti vaihtaa tuohon 45 jos se hieman loiventaisi? Taikka muuten säätää? Ajaahan tuolla isollakin aloittelija, mutta pidempään jaksaisi jos hieman kevyemmin potkisi.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOOlet Jarkko oikeassa, varaosanumerot ovat eri. Istuinkorkeus sen sijaan on ilmoitettu keskimäärin periaatteella, mittaappa vaikka omastasi se "unloaded".

Kirjoittaja: Marko MoisanenTuo Mikko tuossa ylempänä on turhan vaatimaton: aika harva C-ryhmäläinen näyttää menevän ohi, kun ukko innostuu 300EXC:llä metsäpolkua puikkelehtimaan.

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENPuutun vielä tuohon runkoasiaan. Ainakin

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINENMiika,
en huomannut että kysyit tätä joten vastaus viipyi, mutta härifrån tvättas:
Minulle tehot riittäisivät varmasti jo piikissäkin! Kun on vasta kypsällä aikuisiällä harrastuksen aloittanut eikä ole kilpailullisia tavoitteita niin tärkeintä on maksimoida ajamisen helppous, josta seuraa luonnollisesti että ajohauskuuskerroin kasvaa eksponentiaaliseesti! KTMn 300ssa vakiona teho on

Kirjoittaja: TONI SALOPikku huomautus. Runko on saman kokoinen oli KTM sitte 125cc tai 525cc

Kirjoittaja: Anssi LehtinenOotko Miika ajanut tollasella kolmesatasella kotarilla? Mulla oli sellainen käsitys, että se on about puolikkaan tehoinen, mutta viritetty helpommaksi ajaa, vähän kuin 200 vs. piikki.

Kirjoittaja: Lauri MäkinenMillainen pyörä on 2000vm. 125 KTM EXC? Onko paljon eroa uusiin/uudempiin? Ja jos on niin mitä eroa? Tuollaisen olisin ostamassa valkokilpisenä(A1-paperit, mutta TT...) ja ajaa sillä harrastemielessä enskaa täällä Kangasalla ja Pälkäneellä parin kaverin kanssa joilla on Hussen WR:t (,ja kun saan kortin elokuussa niin ajelen tuolla sitten kadullakin...)
Kyseinen pyörä, jonka olen ostamassa on rempattu äskettäin (mäntä ym. sylinterin hilut ja pakoaukonsäädin laitettu uusiksi... Mukaan tulee 2 takaiskaria (Pds 1 ja 2; tavallinen ja kireämpi kai... ?), Spessin pakoputki, katukamat eli vilkut, tavallinen kilpiteline, peili ym... Myöskin korkeampi penkki taisi tulla mukaan (tai sitten vakio oli korotettu). Pyörä ollut käytännössä samalla omistajalla koko ajan (ja ajettu vain enskaa mettässä + matkat radalle kadulla) ja hintaa semmonen 3400e suurinpiirtein.
Niin että kannattaako meikäläisen ostaa tommonen? Mittaa semmonen 185cm, massaa 85kg ja kun harrastan hiihtoa ja dirt fillarointia niin fysiikan puolesta pitäisi homman ainakin toimia ;D... Muuten ei suurempia kokemuksia 125 pyöristä (enimmäkseen virimopoista...) (paitsi muutamat kokeilut ja jotain räppäilyä muutama kerta kaverien pyörillä...)
Ja onko tuommoisissa kuinka korkeat vakuutukset, kaskot yms. ?

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAOmalla kokemuksella suosittelen 200 EXC:tä. Viime kesänä hommasin moisen pelin ja sen vähän mitä ehdin ajaa enskaa ja crossia, olin sitä mieltä, että tällaselle harrastelijalle se on paras pyörä mitä on ikinä tehty. Ainoa miinuspuoli crossiradalla on se, että kun sitä repivää huipputehoa ei ole, niin suorilla ja vallimutkasta ulos tullessa ei pääse fiilisteleen. Toisaalta jaksaapahan sitten ajaa pidempään kun kolme kierrosta... Metsässä sillä vetää pahoja paikkoja mahtavan alaväännön ansiosta ketjut lapattaen pintakaasulla ilman pelkoa sammuttamisesta. Vaikka paperilla painoero ei ole suuri verrattuna 250/300:n, käytännössä 200 on paljon kevyempi viedä. Ekalla ajokerralla olin aivan äimänä siitä miten herkästi peli kääntyy. Varoittelevat toki vaihteiston kestävyydestä, mutta se riippuu paljon siitä ajaako koko ajan väännöllä tehokynnyksen alla vai käyttääkö niitä vaihteitakin. Ja kuitenkin olen itse ainakin sitä mieltä että mielummin teen 2T:n vaihteiston kun 4T:n kannen.

Kirjoittaja: Miika SavoMiks just kolmesatanen? Eikö kakspuolikkaan vääntö ja tehot riitä?? Eiköhän kolmesatanen oo jo aika leka harrastajan käyttöön. Ei nyt ihan 2t viissatasesta voida vielä puhua mutta melkein. 300 ei ainakaan maastossa kaikkein kätevin. Kovaahan sillä pääsee jos papua riittää pidellä ja uskallusta piisaa, tosin siihen voi mennä jokin aika jos ei ole takana paljoa ajokokemusta.

Kirjoittaja: Janne JääskeläinenHyvät perustelut tossa ^ :D

Tosiaan kokemuksia 250EXC:n ja 200 EXC:n väliltä ois mukava kuulla. Kumpaa suosittelisitte jne.

Kirjoittaja: MIKKO NOUSIAINEN250EXC vai 200EXC? no vastaus on luonnollisesti 300EXC! itse hankin ensipyöräkseni semmoisen kun halusin nelarin vääntöä mutta 2-tahtisen pyörän. harrastelijan enskailuun ihan täydellinen pyörä. mielestäni paljon helpompi kuin piikki tai 250 2-t mopo. pyörän fyysinen koko ei ole sulle ongelma, sua isommat ajaa piikillä, sua pienemmät ajaa ISOlla pyörällä, makuasia. ota 300EXC! :-)

Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENHopö hopö, ei se runko oo liian pieni, hyvä tuo piikki ja 200 exc:kin toimii iskarit paremmin kuin noissa isoissa 2-t malleissa . ota piikki.

Kirjoittaja: Janne JääskeläinenNiin ja kiinnostais myös mietteet siitä, että onko n. 184cm kuski jo hieman liian pitkä tapeilta ajettaessa piikin tai 200 rungolle? Kun 250 ja 300 taitaa olla rungoltaan pikkasen kookkaampia...

Kirjoittaja: Janne JääskeläinenVoisin tullakkin, mutta etäisyys alkaa olemaan pikkasen turhan suuri. Olen muutenkin kallistumassa vajaatahtisten puoleen. Ilmottelen kyllä, jos mieli muuttuu.

Kirjoittaja: OTTO PELTONEN Terve!
Vaikeen valinnan edessä oot,mutta valitset miten vaan niin hyvän pyörän saat(200&250 2t/ 400&450 4t)....Meikäläinen on kanssa semmonen sunnuntaiköröttelijä joka harrastelee enskaa omaksi huviksi..kun alottelin niin mun kaksi ekaa fillaria oli kummatkin ktm:n 200 enskoja(vm 01&02) eikä noista paljon pahaa sanottavaa ole. Kaksatku on musta erittäin hyvä just harrasteluun, se on pirun helppo ajaa kun se on kevyt ja ketterä ja mootori on kuitenkin piikkiä pirteempi joka helpottaa ajamista kun juuri alavääntöä on enemmän. Siis helppo vehje viedä verrattuna piikkiin ja kakspuokkiin...sillä jaksaa ajaakkin kun ei oo turhaa painoo ja tehoo. Nyt mulla on ktm:n 250 exc 06 ja hyvähän sekin on..kone on todella vääntävä ja tasaisen tehokas läpi kierrosalueen. Kakspuolikkaassa ei ole ainakaan vielä tullut esiin mitään tehopiikkkiä tai sellasta repimistä josta puolikkiden saralla kuulee joskus peloteltavan. Yllätyin puolikkaassa juuri senkin helppoudesta..tehoa on kyllä enemmän kuin kaksatasessa mutta se tulee "ulos" niin mukavan tasasesti että ei pääse yllättään. Verrattuna kaksataseen niin puolikas on ja tuntuu pikkasen masiivisemmalta mutta taas vakaammalta ajaa. Puolikas ja kaksatku on kummatkin aika anteeksantavia ajettavia jos vertaa vaikka piikkiin...joten jos oot kallistumassa 2t puoleen niin unohda piikki ja valitse noista jompikumpi..tuskin petyt teit valinnan noiden välillä kuinkapäin vaan..nelarit on sitten tarina erikseen...hauskoja nekin mutta pätkän pitää olla ainakin mulle aikas suoraa ja leveetä jotta saan niistä sen niiden tarjoaman hyödyn käytettyä...
jos jonkunlaista vertailua vielä kaipaat nii kysy ihmeessä! T: Ode

Kirjoittaja: Janne JääskeläinenTuo auttokin jo paljon. Kyllä se on niin, että 200 tai 250 2-t peli tulee hommattua, kadulle voi sitten myöhemmin hommata sinne tarkotetun peli, ei tarvi turhaan huoltaa tiuhempaan joutavan yleisillä teillä ajamisen takia. Ei korttikaan yli 25kw pyörien ajamiseen riitä kun vasta 4kk päästä. Joten kaikki vertailu 2t 200EXC:n ja 250 EXC:n välillä on todella tervetullutta.

Kirjoittaja: JARKKO KAINULAINENItse olen aika lähelle fyysisiltä mitoiltaan samankokoinen ja omasta mielestäni 200 runko (sama kuin piikissä) on pienehkön oloinen tapeilta ajaessa. 200 EXC:n kone on toisaalta taas omasta mielestäni loistava suomienskaan. Tasainen ja huipputehoakin löytyy tarvittaessa. Uusi 06 250 EXC 2T on myös todella tasainen tehokäyrältään (04 ja 05 ovat heikkoja alaväännöltään ja niissä on selvä tehopiikki). Uusia piikkiä suurempia kotareita ei enää juurikaan saa, joten ei auta kuin odottaa 07 malleja tai ostaa käytetty.

Kirjoittaja: Janne JääskeläinenNo kyllä Örthenin Tanella oli ainakin 400 rekisteröity uus myynnis tossa viikolla ja taisipa 250 2-t täkin olla saatavilla ym. muutamia muita ihan muutamassa liikkeessä kun katoin. Eiköhän pyörä löydy kun vaan mallin päättää.. Tietysti jos hommaan 200 EXC:n niin ei se oo mikään sääntö, että on uus, mutta mielellään.

Kirjoittaja: Janne JääskeläinenVai mitä mieltä olette? Onko 250 EXC aloittelijalle liikaa, maahantuojallakin sitä suosittelivat. Enduroon lähinnä siis... Kun luulisi, että alaväännöillä olisi ihan mukava ajella, mutta tehopiikin tullessa mentäisiin sitten kyllä aika lailla hyvää vauhtia repimällä puuhun... En tiedä mutta pelottais että kävis niin, että pyörältä tulisi tehoa joko hieman liian vähän tai aivan liikaa... Tietysti säätäminen onnistuu aina, mutta liika on liikaa.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikVarmasti ihan hyvä fillari. Kiihdytettäessä katsot vain, että paino on vähän edempänä, niin ei tule tilannetta, jossa kuski nojaa taaksepäin kaasu auki tahtomattaan. Ainakin parempi aloituspeli kuin viissatanen, joka on huonolle kuskille kauhea laite - väsy tulee minuutissa, eikä silloin opi mitään... ;)

Kirjoittaja: Kari KarhuMoi!
Jos olet vailla kunnon pyörää, tässä sellainen jollaisia ei taatusti tule vastaan joka mutkassa. Pyörä on KTM 450 EXC Factory Racing /Huom! aito!!!), vuosimalli on 2005. Pyörällä on ajettu vain reilut 600 km, pyörä on aivan uutta vastaava, valkokilpinen. Luovun pyörästä itkun sekaisin kyynelin!! Ota yhteyttä, tule koeajamaan kotari, ihastut varmasti sen ajettavuuteen ja helppokäyttöisyyteen, kotari on Joensuussa. Puh. 050-5472686

Kirjoittaja: JARI PITKÄNENTerve!
vaikea valinnan paikka! Mielestäni joudut nyt oikeasti päättämään tarviitko kilpiin vai et,jos tarviit suosittelisin 400-450 nelaria. Jos meininki ajaa enimmäkseen enskaa niin 250 2t tai 4t on oikeampi valinta. Piikin unohtaisin suosiolla. Itse suosin 4t leppoisamman luonteen ja äänten takia.

Itsellä hiukan vakiota tiheämpi välitys (250 4t) jolla ainakin hiukankaan pitempi siirtymä 100km/h alueella on lähinnä tuskaa eikä 80km/h hiekkatielläkään juurikaan nosta hymyjä huuleen, mutta ah enskapolulla...
Karrikoiden 450 asia toisinpäin. Tee vaikea päätös, kumpaa asiaa painotat.

Jos päädyt pikkunelariin (ktm), odota syksyyn uutuutta jo pelkästään jälleenmyynti arvon takia!

Kirjoittaja: JARI PITKÄNENunohdin mainita että uuden jos ostat 250:kin kannattaa laittaa valkokilpiin ehdottomasti, lisää hintaa noin 900,- jonka kyllä saa tuplana takaisin jälleenmyydessään.