CR250 kampiaks. stefat/tiiveys
Kirjoittaja: Ilkka LoponenKasasin tuossa 2t CR:n konetta ensimmäistä kertaa elämässäni ja alkoi ihmetyttää kampiakselin tiivistys oikealla (kytkimen) puolella. Ok, lohkon pesään tulee stefa, mutta stefa ei tiivisty kampiakseliin vaan kampuralla olevaan holkkiin. Asennettaessa tämä holkki stoppaa kampuran rihloituksessa olevaan loveen ts. paksumpaan kohtaan. Holkin takaotsapinnan ja runkolaakerin väliin jää reilu 2-3mm rako, josta seos pääsee edelleen holkin sisäkehän ja rihloituksen välistä tavallaan vaihteiston puolelle.
Noh, holkin ulompaa otsapintaa vasten tulee ensiöratas, jota varten rihloituskin tietysti kampuralla on. Mutta tässäkään välissä ei ole mitään tiivistystä, vaan pelkästään metalli metallia vasten. Onhan siinä sileäksi koneistetut pinnat, mutta kuitenkin. Rataskin on rihloitukseen pirun tiukka, mutta tokkopa kuitenkaan varsinaisesti tiivis ? Ulommaisena on pultti ja joustava prikka, jotka kiristävät holkin ja rattaan paikalleen.
Mitään sen kummempia tiivisteitä siellä ei ollut purettaessa, eikä ole mainittu korjauskäsikirjassakaan, eikä sen puoleen mitään sopivaa ole tiivistesarjassakaan. Mutta ihmetyttää vain että miten tuo oikein tiivistyy ? Vai eikö sen ole tarkoituskaan olla 100% tiivis ?
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi tuo mitenkään epänormaalilta kuulosta.
Se holkki on vähän pehmeämpää ainetta ja ratas tiivistää sitä vasten. Ei sen montaa satkua tarvitse puristua, koska vastapinta on todellisuudessaki taso.
Jos mietit toisiovedon puolta, niin siellähän pakettia ei puristeta mutterilla kasaan, jolloin se O-rengas on siellä välttämätön.