KTM EXC 250 Racing

Kirjoittaja: Eero PitkänenOlisiko hyviä vinkkeja kaasuttajan säädöiksi näin talvella?
Kokeiltu on: 168 pääsuutin+45 tyhjäkäynti+neula 5s ylhäältä
160 pääsuutin+45 tyhjäkäynti+neula 3s ylhäältä
Molemminssa vaihtoehdoissa ruuvattu mix ruuvia 0.75 -2,0 auki asentojen välillä
Ongelma näin harrastajalle, jolla vauhti ei ole kova spoorissa, että kone ryytyy alakierroksilla, varsinkin 3 ja 4s vaihteilla ajettaessa. Eli vauhdikkaatkin mutkat ajettava kakkosella. Aikaisempi pyöräni oli Yamaha, joka oli ilmeisesti paremmissa säädöissä. Kommentteja toivotaan.

Kirjoittaja: Marko MoisanenMinulla ei ole kokemusta muista pikkunelareista, mutta eikös tuo KTM juuri ole tunnettu aika matalaviritteisenä vempaimena?

Sanoin tuossa aikaisemmin, että ponkaisee liikkeelle, mutta kevennetään lausunto niin, että väärälläkin vaihteella lähtee liikkeelle eikä stumppaa herkästi.

Kirjoittaja: Eero PitkänenOlisiko kokemusperäistä tietoa, paljonko vie polttoainette spoorissa, elikkä montako kilometria tankillisella? Ajattelen lähinnä Päijänteen pitkiä huoltovälejä.

Kirjoittaja: TIMO HARTIKAINENeikös siellä päitsillä ole 60km max huoltovälit, eli kyl tankillisella pärjää.

Kirjoittaja: Eero PitkänenAjattelin kulutusta siltä kannalta, että jos on Päitsillä kiirus niin vois jättää jonkun tankkauksen väliin. Päitsihän on yllätyksiä täynnä.

Kirjoittaja: TOM NORDMANEero,

Jos käy niin että huolto ei ole paikalla, kannattaa bensaa lainata toisten huollosta. En usko että kukaan kieltäytyy auttamasta miestä mäessä! Mielestäni tankkausta ei kannata jättää väliin kun äärimmäisessä hädässä. AT:ita kannattaa ottaa mieluummin kuin jättää leikki kesken bensan loppuessa.

Kirjoittaja: Eero PitkänenNo jos näin on, niin sitten pyörissä on isoja eroja. Aikaisempi Yamahani WR 250F
totteli hellempää kättä.

Kirjoittaja: J-P ANTTOLAINENKyllä....250/4t tarvitsevat raskasta kaasukättä tai kytkimellä avittamista että kaikki takapyörälle tulevat 30 hevosta heräävät.

Kirjoittaja: Marko MoisanenKokemusta ei kovin paljon ole, nimittäin olen vasta vuodenvaihteesta lähtien harrastanut enskaa kyseisellä vekottimella.

Mukavalta, kevyeltä ja nimenomaan rauhalliseltahan se 250 EXC R tuntuu. Ja samat tuntemukset olen havainnut, että esimerkiksi 90 asteen mutkasta lähdettäessä kakkonen on hyvä numero ja jopa ykköstä voi tarjota aluksi vaikkapa kurvin jälkeiseen loivaan vastamäkeen.

Tässä pyörässähän ei ole isoa tehoreserviä eli jos taidot riittävät spoorissakin kunnon kiihtyvyyttä vaatimaan, niin pikkunelari vaatii varmasti tarkempaa vääntöalueella ajamista mitä esimerkiksi isommat nelarikottaraiset.

Ainakin itselleni, joka aloittelee touhua, pyörä on sopiva, koska se vähän "väärällä" vaihteellakin ponkaisee liikkeelle, mutta toisaalta taas optimisuoritusta ajatellen opettaa käyttämään vaihteita oikein.

Kirjoittaja: Eero PitkänenOlet siis ilmeisesti löytänyt kaasuttimeen ideaali säädöt? Millaiset?

Kirjoittaja: JANI TIKKAVaihda siihen tyhjäkäyntisuutin kokoa 52. Alkaa toimimaan ihan eri tavalla alakierroksilla.

Pääsuutin voi olla vakio näin talvellakin.

Kirjoittaja: Eero PitkänenKiitos vinkistä. Vaihdoin suuttimen ja kävin kokeilemassa. Parannusta aikaisempaan tuli rutkasti, eli pääsee ajamaan nopeita mutkia isommalla vaihteella. Tosin mutkasta lähdettäessä, kone ei vieläkään kierrä minu mielestä kunnolla ja kaipaa vaihtamista pienemmälle??
Onko nyt niin, että vika onkin kahvankääntäjässä, elikkä vauhtia ei ole tarpeeksi? Vai onko niin, että puolikas KTM nelari on " tehoton " ja vaatii vaihtamista ja vinkuttamista kuin piikillä ajettaessa? Mitä muuta pitäisi säätää kaasarissa?
Kertokaa nyt jotain. En kai minä ole ainoa kun ajaa Kotarilla?