KTM SXC540 kaasari
18.2.2006 - 20:26
|
Kirjoittaja: SAMU LEHTINENOstin kyseisen pelin ja joku on laittanut siihen Keihin 38 pwk kaasarin. Tietääkö kukaan mahtaako toimia hyvin vai hyvin huonosti kyseisessä pelissä.
Ainakaan kuumana normaalisti sammutettuna en meinaa saada ilman hikeä käyntiin (ainakin 10 polkaisua jos sittenkään). Kylmänäkään ei kovin hyvin lähde.
Venttiilit säädin 0,2 välykselle kylmänä niinkuin manuaali käski ja sytytyskin pitäisi olla kohdallaan. Seos ruuvi n.1,5 kierrosta auki.
Sitten kun pyörän saa käyntiin niin käy tosi nätisti eikä pyörä ajettaessa stumppaakaan kovin helposti.
Vinkit olisi tarpeen, että pääsisi taas yrittämään käyntiin kunhan jalka kestää taas potkaista ;-))
Jyrki
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: SAMU LEHTINENLaitoin varmaankin hieman epäselvästi tuon neulan asennon. Sokka oli ylimmässä lovessa eli neula aivan alhaalla. Nostin siis neulan puoleen väliin(sokan keskiloveen. Sitten alkoi käynnistyä sekä kylmänä että kuumana. Palautin suuttimet ennalleen 140 ja 35, koska en meinanut saada niillä isommilla käyntiin. Nyt siis lähtee hyvin käyntiin, ottaa isot kierrokset hyvin sekä vastaa kaasuun terävästi ilman viivettä. Viaksi jäi jäljelle 1/4 osa kaasua paikallaan pidettäessä kova röpötys.
Kiitos hyvistä vinkeistä
Jyrki
Kirjoittaja: Anssi LehtinenOlisi ihan mielenkiintoista kuulla joltain asiasta paremmin tietävältä, miksi 2t-kaasareissa on ilmaruuvi ja nelareissa bensaruuvi. Jotenkin se, kuten muutkin kaasarien toiminnan erot, liittyy varmaan siihen miten ja millä vauhdilla ilma kaasarin kurkussa liikkuu.
Käytännössä rajallisen ymmärrykseni mukaan ilmaruuvi avaa ja tukkii kanavaa, jossa kulkee ilmaa ja bensaruuvi vastaavasti sellaista, jossa kulkee bensaa :)
Kirjoittaja: Harri VanhalaSitten on vielä seosruuvimuunnelma, jossa seos on jo valmiiksi tehty kaasarin sisällä, mutta sen määrää kuristetaan eli ei vain ilmaa tai vain bensaa. Tämähän tietysti viime kädessä vaikuttaa seokseenkin, jos valmista sotkua laitetaan vähemmän tai enemmän ohi virtaavaan ilmaan.
Kirjoittaja: SAMU LEHTINENAlkuperäisen kysymyksen käynnistysongelma ratkesi. Neula oli aivan ylimmäisessä lovessa. Laitoin sen keskiloveen niin johan alkoi käynnistyyn melkein ekalla sekä kuumana että kylmänä. Nyt on sellainen ongelma, että kun pitää kaasun 1/4 kohdalla paikallaan niin röpöttää aika pahasti.
Suuttimet oli pää 140 ja tyhjäkäynti 35. Vaikutti aika pieniltä ja kaasarin koko oli siis 38 keihin Pwk. Laitoin 175 pääsuuttimen ja 38 tyhjäkäynnin katotaan kuin käy.
Jyrki
Kirjoittaja: Kees van NiftrikSitä varten se neulakin lienee nostettu kattoon - kokeile avata seosruuvia kierroksen verran.
Kirjoittaja: Kenth ÖsterbergSuositteen että vaihdat kerralla vai toinen suutin, silloin on helpompaa tietää mikä tekee minkä. Lisäksi tuntu kun bensan pinta kaasarissa vois olls suht korkea, oletko tarkastanut? Meina että toi käynistys ongelma johtui siitä että se sai liikaa bensaa ja neulan alentamalla se väheni ja käynistys parani. räpötys voi olla korkeasta pinnasta tai liian laihasta seaksesta, hassua kyllä.
4-t ja 2-t kaasarien erot juhtuu siitä että toiminta rakenettu parhaan toiminnan mukaan, 2-t kun imee ilmaa tasaisemin tiheimpien tahtien myötä eli kerran kierroksessa, ja 4-t impulseina joka toinen moottorikierros yksisylintereissä. Haaste on just matalammat kierrokset.
Kirjoittaja: Anssi LehtinenAinoa oikea nelarikaasari on Keihin FCR. Ainakin nykyiset nelarit käytännössä vaativat kiihdytyspumpun, että saavat tarpeeksi kakkua kun kaasun vääntää auki. Muuten 2t- ja 4t-kaasarien toimintaperiaatteessa ei käsittääkseni ole mitään ihmeellistä eroa.
Ilmaruuvin avaaminen lakkaa vaikuttamasta viimeistään siinä vaiheessa, kun se reikä jonka ruuvi kiinniollessaan tukkii on kokonaan auki. Normaalisti tuo kohta tulee käsittääkseni vastaan joskus 3 kierroksen nurkilla.
Kirjoittaja: Kenth ÖsterbergSiis kysessä lc4 konella varustettu 540? ainaskin mallinimen perustella. Alkuperäisenä siellä ollut dellorton sekotin jossa ei ole kiihdytydpumppua, ja sen kyljessä nappi jonka painaa sisään ja avaa hiukan "kaasun" joka helpottaa käynnistystä. 2-tahti ja 4-tahti kaasareissa suurin ero just toi kiihdytyspumppu yleensä, ja tietysti suuttimet. tuntuu ton thyjäkäyntipiirin olevan viallinen, tai sitten myös sytytyn säädetty maksi tehoa ajatllen eikä käynistyksen helppoutta ajatellen.
Kirjoittaja: SAMU LEHTINENkyseessä on LC4 kone. Täytyypi ottaa kaasari irti ja putsailla. haluaisin kyllä hyvän käynnistyvyyden tehot nimittäin riittää mulle niinkin. Miten pitäis sytkää kääntää, että käynnistys paranee? Siellä on siis semi sytkä.
Eikös se Dellorton kuumakäynnistysnappi avaa vain hieman kaasua lisää.
Niin mitä siis tarkoittaa, kun 2t kaasarissa säädellään ilmaa ja sitten 4t kaasarissa seosta???? Vai onko oikeastaan sama asia.
Jyrki
Kirjoittaja: SAMU LEHTINENSen verran kävin netissä seikkailemassa, että löysin hieman tietoa kaasarista. Se on ainakin alkuperäisesti tarkoitettu 2t vehkeisiiin.
Mitä eroa muuten on 2t kaasarilla ja 4t kaasarilla kysyy epätietoinen???
Tietäisikö joku missä vika sun seos ruuvia käännettäessä kiinnipäin kierrokset laskee, mutta kun ruuvaa aukipäin niin ei mitään vaikutusta kierroksiin vaikka ruuvaisi sitä 5 kierrosta auki. Ja lähtöpiste mistä lähin kääntelee oli 1,5 kierrosta auki.
Jyrki