CR 500 99 kannen laskeminen

Kirjoittaja: arto samuliHei!

Sattuu olemaan vähän ylimääräisiä kansia ja tarkoitus olisi nostaa puristussuhde alkuperäisestä yli 9. onko faktatietoa/ kokemuksia kannen laskemisesta ko laitteessa.

Kirjoittaja: Kees van NiftrikJuuri niin ja lisäksi kahteen sylkkyyn saadaan vähän "synergiaetuakin"...

Kirjoittaja: Jukka OittinenKannattaapi tiedustella tuota kansi asiaa vaikkaa Mäntyharjun 500cc(Honda) suomenmestarilta...2T-tieto tässä moottorissa tuskin on enää suurta tiedettä.

Kirjoittaja: Anssi Lehtinen2 pyttyä muuttaa homman ihan eri tasolle. Biken master-testissä mitattiin 2t 250:stä yli 45 hv. Kaksi noita vierekkäin tai kulmaan ja sillä logiikalla viissatasesta otettaisiin 90 hv.

Kirjoittaja: arto samuliMoro,

500cc kelkoissa on jo 100hv ja ihan vakiona. Tosin on niissä kaksi mukiakin.
Ja esimerkiksi Snowhawkissa on 100hv tehoa ja kaksi mukia...

Eli ajatuksena onkin että kun se tela-asennussarja on kerran kiinni nyt siinä CR 500cc vm-99 pyörässä jossa sattuu olemaan aivan vakio sylinteri, joka on vieläpä aivan ekassa koossa varmaan ensimmäisen mäntänsä kera, niin koska olen kiikuttamassa pyttyä poraukseen lähiaikoina, olisin sen kannen madaltanut samalla vaivalla ja siksi halusin tietoa kannen madallus operaatioiden onnistumisista.

Ei tässä ole tullut väitettyä että sillä pyörällä pystyisi ajamaan crossia täysillä.
Tela-asennussarjan viimeisin video on edelleen ladattavissa:

WWW.KYMPPIMETALLI.FI

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKyllä se on niin, että jos tavallisen 500 cc kakstahtisen kaikkia tehoja ihan normaaliviritteisenä pystyy kunnolla käyttämään, on Suomen mestari kaikissa lajeissa. Pelkällä kannen madaltamisella ei saada aikaan muuta kuin konerikkoja.
Liikaakin nähnyt ;) Pappa

Kirjoittaja: TOMMI TERVOJossei vakio 500cc 2T jätä kiihdytyksessä vakiota 450cc nelaria, niin kannatta opetella kiihdyttämään sitä viissatkua. Ja viritettyjen mallien kulkuja voi päätellä vaikka viimevuoden jääratakisoista... :-)

Kirjoittaja: Kees van NiftrikTästä tulee taas kauhia sota mutta...

jos siitä samankokoisesta 2t-pyörästä ei saada vauhtia enempää kuin 4t-pyörästä niin kysymyksessä on todennäköisesti

a) vähintään 10 vuotta vanhempi 2t, jonka kehitys on lopetettu viimeistään jo kultaisella 80-luvulla (esim. CR500 ja KX500)
b) kaksi kertaa enemmän kiertävä nelari, eli huipputehot 2t n. 7000 kiekkaa ja 4t:ssa n. 14 000 kiekkaa, jotta saadaan kompensoitua puuttuva työtahti
c) 2t-pyörän kytkin on luistanut merkittävästi

Sitä paitsi tuo nelarin vääntö tuntuu hyvältä, kun kuutiotilavuudeltaan kaksinkertaista nelitahtista verrataan puolta pienempään kaksitahtiseen (kuten tuolla kilpasarjoissa yllättäen saa ajattaa luokkaa isompaa nelaria pienempien 2t-pyörien joukossa) ja nelarin tyhjäkäynti on säädetty sinne 3500 kierrokseen, että pääsisi ylipäänsä liikkeelle. Niissähän pitää tyhjäkäynti säätää juuri niin korkeaksi, että vielä menee vaihde ilman suurempia rutinoita sisään tai muuten tuloksena on stumppaukseksi kutsuttu ilmiö. Mikään tähän saakka näkemäni vääntö- tai tehokäyrä ei tue väitettä siitä, että saman kokoisen nelarin teho tai vääntö peittoaisi samanlaisen nykytekniikalla 2t:n vastaavia.

Kirjoittaja: arto samuliMoro!

Ihan asiallista tietoa tulee, kiitos vaan.

Kun alkaa vertaamaan piikin ja 500cc:n huipputehon kierroslukua, niin siinä on huikea ero. vakiona 500 huipputeho löytyy alle 7000 kierrosta ja piikissä yli 11000. Suuremmilla pyörimisnopeuksilla on saavutettavissa suurempi teho kun työkiertoja tulee enemmän samassa ajassa.

Mielestäni tuo huipputehon saavuttamiseksi vaadittava kierrosluku on hyvä mittari kuvaamaan viritysastetta.

Voisihan 500cc pytyn kanavat muotoilla tarvittaessa niin että suuremmat kierrokset olisivat mahdolliset. Tosin originaalissa pytyssä tulee rajat vastaan.

Se vain varmasti olisi liian raaka laite käytettäväksi jos litrateho olisi sama kuin piikissä, teknisesti toteuttamisessa ei ongelmia pitäisi suuremmin olla, se on dynamiikkaa ja lujuuslaskentaa kun moottorin osia mitoitetaan.

Kirjoittaja: Harri VanhalaIlmeisesti Jani on joko nopeampi kirjoittamaan tai ajattelemaan. Täällä kaikuu.... kuu...kuuu

Kirjoittaja: arto samuliMoro!

Se olisikin jännittävää jos litrateho olisi 500 cc:ssä sama kuin vaikka piikkisessä.
Sitä ei olla tavoittelemassa vaan järkevän suuruista viritysasteen nostamista.

Ei tuo 500cc 2t ole sen kovempi kulkuinen vakiona kuin 450 nelari, on testattu moneen kertaan että kiihtyy aivan yhtä hyvin asfaltilla.

500cc 2t on 450 nelariin verrattuna väännön puolesta huonompi, syynähän on että pari tahtia uupuu, tehon lisäystä olisi näppärä heittää, vaikka sitten puristussuhteen muuttamisella.

Kirjoittaja: Harri VanhalaNuo 2-tahtarien puristussuhteet ovat vähän kinkkisempiä juttuja, kun sylinterin kyljessä on niitä reikiä. Voipi olla, että eri pyörien puristussuhdelukemat eivät olekaan suoraan vertailukelpoisia: iskutilavuus puristuspaineen laskemiseksi lasketaan nelareissa ja perinteisessä eurooppalaisessa 2-tahtimoottoritekniikassa alakuolokohdasta yläkuolokohtaan.

Japanilaiset omaksuivat tavan, jossa puristussuhdetta laskettaessa iskun katsotaankin alkavan vasta, kun sylinterin viimeinenkin aukko (huuhtelukanava) on männän sulkema. Siksi kireissäkin 2t-japsipeleissä näyttää olevan kauhean alhainen puristussuhde, kun näennäinen iskutilavuus on pieni. Todellinen tilanne sylinterissä on aika lailla toinen, sillä puristuksen muodollisesti alkaessa voi sylinterissä olla jo reipas ylipaine huuhtelun takia, kun taas nelarissa lähdetään melkein nollasta liikkeelle.

Puristussuhteen nostamisen järkevä raja tulee vastaan siinä, että puristaminenkin vie tehoa ja kun puristelemiseen kuluva teho on pienempi kuin siitä saatava lisäpotku, on raja saavutettu. Toinen juttu on tietysti, että polttoaineet alkavat syttyä itsekseen kovilla puristuspaineen nousuilla (ei siis paineella suoraan, vaan paineen NOUSULLA).

Puristussuhdetta tärkeämpi asia on palotilan muoto ja (tietämättä CR:n kannen muotoa) squish bandin järkevä koko eli se supistuma, joka CR:nkin kannessa lienee sylinterin reunassa.

Meni taas taustoituksen puolelle, vaikka halusit neuvoja. Sori.

Kirjoittaja: TOMMI TERVOMulla on 0,5mm madallettu kansi tossa omassa, eipä juuri huomannu eroa normaalikanteen. Ihan hyvin se jaksaa mennä.
Ehkä vähän terävämmin reagoi kaasuun..?

Kirjoittaja: arto samuliMoro!

Nelareissa on jopa 13,5:1 puristuspaineita wisecon mäntätaulukon mukaan.
250cc yz:ssa kaksitahdissa on muistaakseni 9:1 kieppeillä ja toi CR 500 alkuperäinen taisi olla luokkaa 6,8:1.

Miten mahtaisi toimia 13,5:1 suhde 2-t laitteessa, eikö noissa piikeissä ja kasikympeissä ja muissa pienemmissä ole aika lailla korkeimmasta päästä noi puristussuhteet?

Voisi olla että moottorin tasaisen pyörimisen saavuttamiseksi pienillä kierroksilla joutuisi lisäämään vauhtipyörän massaa ettei sammuttaisi niin helposti, kun puristussuhde kasvaisi yli kymmenen.

Kirjoittaja: Jani KaukiainenMuista, että ilmoitettu puristussuhde ei ole sama asia 2T moottorissa kuin 4T moottorissa. Yleensä 2T moottorin puristussuhde lasketaan kohdasta, kun pakoaukko sulkeutuu. Todellisuudessa 2T pakoputki aiheuttaa painetta sylinteriin jo ennen pakoaukon sulkeutumista. Tämän takia 2T moottorin todellinen puristussuhde on jotain aivan muuta ilmoitettu.

Jotkut eurooppalaiset merkit (esim. TM vuosia sitten) käyttivät tosin koko iskunpituutta puristussuhteen laskennassa, jolloin ilmoitettu luku oli todellista puristussuhdetta suurempi!.

Nosta 500cc Hondan puristussuhde samaan arvoon kuin 80cc pyörässä, niin huomaat, miksi puristussuhde on jätetty tehtaalla sitä pienemmäksi mitä suurempi männän halkaisija pyörässä on :)