jousien säädöistä
Kirjoittaja: jouni wallius
MORO
Olisin kysellyt etupään säädöistä.Yläpäässä on ruuvi jossa on S ja H. S:n
suuntaan kait löystyy.Kymysys kuuluu:Jos alkaisin säätään "nollista"eli onko
ruuvissa nolla kohta.Koitan tällä hakea sitä että molemmista puolista tulis saman
jäykkyiset.Jos nyt katson niit ruuveja ja vertaan esim.ruuvarin hahloihin,ne näyttää eri suuntiin.Pyörä on kx 01 ja ollut meillä 1 kk.Pitäiskö vaihdella öölit ja kuis tarkka tää öljyn määrä on.Perän jousen säätöihin löysin näiltä sivuilta jotain ohjeita.Kui sen perän naksujen kaa on,mihin se vaikuttaa.
Ollaan poijan kanssa alkumetreillä näis hommis.Eka pyörä 80 hommattiin
keväällä ja nyt jo täyty vaihtaa 125.Kasvoi ohi 80.sta kokonsa puolesta ei tehojen.
Hyvin menee jo piikilläkin kun varoittelin et voi olla kiihkeempi.?
nimimerkillä MÄ itte teen ja sitte vasta korjaamolle
ps. nää on tosi hyvät sivustot
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: jouni wallius
juu näinhän se on
pukilla ja tapeilla seisten ero on se 90mm ja puk-lattia ero on 20mm.
eli sais vähä löysätä.?p..le kun on pahvi.nyhän mä sen hokasin.
mää sitä jo mietinkin et mitä ihmettä on tullu mittailtua.
sori
Kirjoittaja: Miika SavoLinkuilla toimivassa takapäässä sopivan hempeät esijännityksen säädöt on karkeasti n.3 cm vapaa väljä (pyörän seisoessa omalla painollaan - jousi ihan yläosassa) ja n. 10 cm yläasennosta päällä istuttaessa tilanteeseen (siis istu normaalisti pyörän päällä ajovarusteiden kanssa).
Etupäähän ei ole näin selkeää testiä, koska ajajan asento pyörän päällä vaikuttaa niin paljon iskarien painumaan. Kuitenkin sen verran voi iskarien balanssia testata, että painamalla toisella jalalla jalkatapista (pyörän vieressä seisten) suoraan alaspäin pitäisi etu- ja takapään painua samassa tahdissa. Paina vaikka etujarru pohjaan samalla niin testi on helpompi tehdä.
Kirjoittaja: Anssi LehtinenPukilla 65 cm ja tapeilla seisten 56cm, mä saan tosta eroksi 9 cm. Jos se on 9 cm ja pukilta lattialle eroa 20mm, niin esijännitystä on vähän varaa löysätä.
Sen sijaan jos tapeilla seisten ja pukilla eroa on tuo 121 mm, niin sitä on liikaa, ja 20 mm(pukki->lattia) ei juuri kiristystä enää salli, eli optimitilanteeseen vaadittaisiin jäykempää jousta.
Kirjoittaja: jouni wallius
tere taas
tehtiin tossa vähän mittauksia jouset kuntoon keskustelun pohjalta ja siel
oli tuollainen kait nyrkkisääntö takajousille.
saatiin tämmösiä;pyörä pukilla 65 cm.lokarista aksel.
pyörä lattiall.63cm
tapeil seiste 56cm
eli pukil ja lattial. ero 20 mm.kait ok.?
pukil ja tapeil seist. yht 121cm eli liian paljon.pitäis kai olla n.105cm.(66kg)
poijan paino 75
etupää naksuja nyt 14 . tuntuis jäykältä ????
jousien jäykkyyksistä en tiedä. (mustat on,onkx sil mitää sanomista.jossai
väri merkkaa jotain.)
kiitos vain vastanneille tää on hyvä palsta
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOSe "nolla" on kaikki kiinni. Eli niin edessä kuin takanakin väännät kaikki niin paljon myötäpäivään kun menee. Tämä takaa sen, edessä nimenomaan, että molemmissa pumpuissa on neula samalla etäisyydellä reiästä.
Takana ylhäällä oleva namiska vaikuttaa puristusvaimennukseen, alhaalla paluuseen ja edessä juuri päinvastoin.
Ellei mitään manuskaa ole, niin voi laskea naksujen määrät ja asettaa kaikki suunnilleen puoliväliin. Öhlinssin sivuilla mm. on ohjeita säätämiseen, eli oire vs. tarvittava naksuttelun suunta.
Kirjoittaja: Miika SavoIskarien jousien jäykkyys vaikuttaa myös säätöihin. Siis mitä löysempi jousi sulla on sitä helpommin jousi menee kasaan. Jos samalla iskarilla ajaa samoilla sisäänmenovaimennuksilla kuin alkuperäisellä (jäykemmällä) jousella, niin tuloksena on helposti takapään "pohjaaminen" eli iskarit menevät täysin kasaan ja takapyörä osuu takalokariin. Silloin sisäänmeno- eli puristusvaimennusta täytyy olla enemmän eli ruuvi enemmän kiinni. Vastaava tilanne on etupäässä. Eli mitä enemmän sulla on iskareissa öljyä sitä jäykempi keula on painumaan kasaan ja jousen jäykkyys vastaavasti kuin takapäässä.
Siis kannattaa ensimmäisenä melkein selvittää minkä jäykkyiset jouset pyörässä on, purkaa etupää öljynpinnan tarkastamista varten, samalla kannattaa tietty vaihtaa öljyt. Ajajan paino vaikuttaa siihen miten pyörä käyttäytyy. Vakiojouset (edessä K=0.41 ja takana k=4.9) ja vaimennuksen standardisäädöt (ota selvää jostain nämä orkkiskliksut) on Kawasakissa optimissaan noin 80 kiloiselle ja crossiradalla kovaa ajettaessa. Siis kevyemmälle ajajalle löysemmät jouset, samoin jos ajaja ei ole Pro tasoa.
Kannattaa hankkia vihreä englannin kielinen ohjekirja (manuaali), niitä saa Sumekolta ainakin. Pyörästäsi on paljon hyödyllistä tietoa myös netissä www.kawasaki.com sivuilla, esim. räjäytyskuvat.
http://www.kawasaki.com/SITE/PCProductCatalog/PCModelFamilies.asp?intCa…
Tuosta linkistä löydät eri crossipyörämallien tietoja. Klikkaa mallia ja valitse vuosimallisi selainvalikosta. Kun olet valinnut pyörämallin ja vuoden tulee taas uusia linkkejä. Part Diagrams (räjäytyskuvat) linkistä löydät oleellisimman tiedon pyörästä.
Kirjoittaja: jouni wallius
moro
taitaa olla paree että kattelen noita hommia jonkun kokeneemman kanssa,
ettei pyörästä tule mitään villivarsaa.tossa oli yks keskustelu (jouset kuntoon)
ja tuntu näin ensalkuun vähä monimutkaiselta.aattelin vaan et olis hyvä olla
pumput säädössä.olis sit hyvä treenata vaikka ei kai se niin millilleen tartte olla
näin aluksi.kölli painaa 75 ,173cm,14,5 v.
Kirjoittaja: HENRY ELDniitä sua jonnii aekoo naksutella että löytyy "oikeat" säädöt