punakilpi,valkokilpi,motocross.

Kirjoittaja: Pekka Vartiainen

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKansallisesa ei, kansainvälisessä on. Syystä että noudatettaessa F.I.M. sääntöjä noudatettaessa vaaditaan F.I.M. renkaat, joita ei 19":na saa. Mitäs jos kävisit moottoriliiton sivuilla ja ottaisit ihan itse selvää asioista lukemalla vaikkapa säännöt läpi?

Kirjoittaja: Tino TurtoHieman lisäystä tuohon punakilpiseen, mikäli ostat pyörän suomesta saat liikkeestä maahantuonti todistuksen jonka kanssa menet katsastus konttoriin niin punakilvet on näpeissä. Monesti eivät edes ole katselleet edes tuota läpykkää kun olen sanonut että pyörä on ostettu suomesta.

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEndurovaimennin. Miltei kaikkiin crosseihin on jollain valmistajalla saatavana sellainen. Toki voi aina kotkata jonkun holkin änkän päähän tai jatkaa sitä esim. 10cm

Kirjoittaja: PETTERI LIISANANTTIoon miettinyt että onko toi 18 tuuman vanne pakollinen esim, kisoissa tai katsastuksessa jos on krossista tehty enska, vai käykö se 19 tuumaa?

Kirjoittaja: Pekka Vartiainenno minkäslainen änäri ja putki sit niissä pitäs olla et se menis siitä katastuksesta läpi...

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTilaat Bike-lehdeltä vaikka tän vuoden alun numerot, joissa oli Master Cross ja Master Enduro -testit. Niissä on tehtaan äijien säätämänä penkitetty koneet, helppo vertailla niitä tehoeroja sitten. Mutta ei ole montaa hummaa versioiden välillä, yhtä paljon on merkkien välillä. Vaan eipä se huipputeho mitään kerro ilman vääntö- tai tehokäyrää, se mitä sen huipputehon alapuolella tapahtuu on tärkeämpää.
Asetus sanoo, että mikäli ajoneuvo poikkeaa rekisteriotteeseen merkitystä, on se muutoskatsastettava. Sehän on selvää ettei nuo pelit kisa-asetuksissa mitään päästövaatimuksia täytä, joten se siitä laillisuudesta. Pitäis ne vilkut ja peilitkin kiinni olla. Pitää pitää järki matkassa mukana ja käyttää kilpipeliä vaan siirtymiin ajopaikoille, niin ei virkavaltakaan ole oitis kimpussa vaikka ihan kisakuntoisena sillä ajeleekin. Eikä ne kisakatsatuksessa ala moottorin tehoja mittaamaan.
Motocross-pyörässä taas ei ole valoja, eikä mitään muutakaan enskavarusteita, mutta punakilpienska siitä tulee hakemalla siihen tullipaperiin leima tullista. Enduropyörä se on vasta sitten kun se täyttää TLL:n ja asetusten vaatimukset, eli siinä mm. ohjauslukko, sivutuki, jarruvalot, laillinen mökätaso jne. ja tietty 18" takapyörä jos ihan Suomi-enskan ajamisen mielekkyyttä ajatellaan. Näistäkään ei kisakatsastajia tunnu kiinnostavan mikään muu kuin meteli ja valot.

Kirjoittaja: Pekka Vartiainensiis sori mokasin,mut mites se on et.en oo löytäny mistään tätä tietoa mut kun haluaisin tietää et onko niissä motocross pyörissä enemmän tehoja siis heppoja kun punakilpisessä enskassa,jos haluaa kisata enskaa.kun eikös valkokilpistä tartte pitää `kuristettuna` jos ajaa yleisillä teillä.Ja sit voisitte kertoo et mitä eroja on punakilpisessä endurossa ja crossissa siis kaikissa muissa jutuissa... kiitos jo etukäteen.