Venttiilijousityökalu
19.7.2005 - 14:53
|
Kirjoittaja: Anssi LehtinenMoi,
YZ450F:stä pitäisi saada venttiilit irti kannesta. Onko tietoa, mistä löytyisi sopiva työkalu? Bilteman ja Motonetin puristimet ovat vähän turhan krouveja (eniten haittaa sinne jousen päähän tulevan rinkulan liian iso koko) noin pieniin venoihin, eikä huvittaisi askarrella.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMEHarrille: Treenipelillä n. 50h, orkkis venat eikä vikaa kun katsottiin, kisapeli vajaa 20h ja ihan sama. Välykset ihan kunnossa. Mut kai tuohon toiseen ne voisi vaihtaa, ei välttämättä kestä enää kauaa. Ja siis kyseessä oli CRF 250 -05.
Kirjoittaja: Anssi LehtinenFaija vanhana sorvaajana teki sitten rälläkällä sopivan kokoiseen metalliputkeen reiät, joista pääsi ne venan paikallaan pitävät palikan noukkimaan kun oli tuon putken ja vinkan avulla puristettu jousi kasaan. Kiitos Harrille vinkistä.
Kirjoittaja: Anssi LehtinenOmasta tilanteesta sen verran, että jammulla ajettu nyt 140 tuntia enemmän ja vähemmän kovaa (jos jonkun mielestä joskus annan radalla mopolle kyytiä, niin se kyllä kompensoituu Hoorekin montulla happea körötellen ottaessa).
Venoja on tarvinnut säätää kerran, sisäänajon jälkeen, ja ilmeisesti näissä titaanivenoissa säätämistarve melkein tarkoittaakin sitä, että se pinnoite on mennyttä ja sen jälkeen venat eivät kauaa kestä.
Olen nyt vaihtamassa venoja(+jousia), nokkaketjua ja nokkaketjun kiristintä ihan varmuuden vuoksi. Nuo orggisvenat ilmeisesti kasataan kahdesta kappaleesta (varsi ja lautanen) ja siitä saumasta ne sitten saattavat väsähtäessään katketa. Nokkaketju ei ainakaan silmämääräisesti uuteen verraten ollut venynyt milliäkään, ja kiristinkin tuntui ihan jämäkältä. Nokka-akselit ja niiden rattaat ovat kuin uudet, kampuran päässä olevassa pienemmässä rattaassa on sentään jonkinlaiset mukautumisjäljet, muotoon ei ole tullut mitään muutosta.
Olisin laittanut rosterivenat, jotka kuulemma kestävät "ikuisesti"(200-300h), mutta niitä ei saa mistään kun nelareita on alkanut hajota siihen tahtiin maailmalla. Vaatisivat myös suuremman painonsa takia järeämmät jouset.
Dirt Bikessä Eric Gorr kirjoitti pari artikkelia nelareiden erityisesti venoista, ja nämä löytyvät myös http://www.dirtrider.net/ Pikkunelareiden titaanivenojen vaihtoväliksi suositeltiin 30h ja isojen 60, tietysti crossikisakäytössä.
Kirjoittaja: Harri VanhalaMe väsättiin itse pieni lisäkappale vanhasta kiertokangen yläpään tapista mainitsemastasi syystä, mutta tunnin askare siinä tietysti oli.
Kun tämä venttiiliasia tuli puheeksi, haluaisin kysellä, kuinka paljon venttiiliongelmia nelareissa oikeasti on tiedossa. Millään "nelarit on ihan paskoja ja niistä menee venttiilit" -tason tiedolla ei paljon arvoa ole.
Olen henk.koht. seuraillut Hondan 250-nelaria kaupasta ostettuna ja raaka fakta on se, että vajaan vuoden aikana imuventtiilit rojahtivat kahteen kertaan. Pyörä sai aivan kohtuullista kohtelua sekä radalla että tallissa. Nyt olisi viitteitä erään ison Hondan imuvenaongelmista, mutta asiaa ei ole vielä kunnolla tutkittu. Venttiilien tarkastelu antoi viitteitä, että niissä oleva keraami- tai jokin muu pinnoite olisi pettänyt. Titaani itsessään ei ole kovin kovaa ainetta, joten se sitten uppoaa seetiin nopeasti, jos pinta pettää.
Yleinen käsitys on, että Honda olisi jotenkin möhlinyt titaaniventtiilinsä tai niiden pinnoitteen ja Yamaha olisi onnistunut paremmin.
Kertokaapa omista tai muuten varmoista, modernien nelareiden venttiiliongelmia koskevista tiedoista. Ei huhuja, kiitos! Paljonko ajoa, millaista ajoa, paljonko lysti maksoi?