Isojen nelitahtisten huollot

Kirjoittaja: RIKU THILMANHei. Minkälaisia säännöllisiä huoltoja tollaselle 450cc exc kotarille tarvii tehdä? Öljyjen vaihto ja suodattimien, sekä venttiilien säätöä. Mutta kuinka usein näitä tarvii tehdä? Mäntää ei tarvitse ihan 50h välein vaihdella onneksi.

Pyörä on 2004 vuosimallia, jos se nyt jotenkin tässä auttaa. Myös sellaista kysyttävää olisi, että kumpi olisi parempi vaihtoehto minulle, joka ajelen myös satunnaisesti kadulla, 450cc nelitahti, vai 250-300cc 2-tahtinen. Noin niinkuin huoltojen kannalta vapaampi? Toki molempia joutuu huoltamaan, mutta jos jompi kumpi selvästi parempi satunnaiseen kadulla päristelyyn.

Kirjoittaja: RIKU THILMANSaako niitä muuten 25kw papereilla?

Kirjoittaja: RIKU THILMANOishan sen 525cc kotari kivempi varmaan kadulla, mutta metsässä se tuskin mulla pysyis hanskassa. Ottaen huomioon, että en ole ajanut vasta kuin noin vuoden. Ja senkin piikkisellä. Olis näppärä kyllä valkokilpinen enduro, mutta osaltaan huolettaa se mieletön huoltaminen jos ton katuajon takia tulis enemmänkin ajeltua.

Täällä varmaan onkin jo puhuttu tästä, mutta jos nyt joku vois tähän vastata, että kuinka suuri homma olis tehdä tuollaisesta punakilpisestä valkokilpinen? Verot joutuu maksamaan (suuruusluokka >1000e?), mutta mitä muuta? Ensi kesän ajelisin krossia ja enduroa ja sitten seuraavaksi kevääksi muuttaisin valkokilpiseksi.

Kirjoittaja: RIKU THILMANKiitos vastauksesta. Tosta mun tekstistä tuli mieleen nyt kun itsekin luin sen uudelleen, että minulla olisi jo tuollainen. Se on todellisuudessa vielä harkinnassa. On vaan vaikeeta kun tekis mieli ajaa krossia, enduroa ja vähän kadullakin päristellä...

Kirjoittaja: TOM NORDMANKTM:n 400 tai 450 voisi olla hyvä peli moneen eri käyttötarkoitukseesi. 2t ei oikein sovellu kadulla päristelyyn. Isoissa enduro-nelareissa kadulla ajelu on paljon miellyttävämpää kuin 2t peleillä. Öljyjä syytä vaihdella 4t vehkeisiin 10-15 tunnin välein. Jos ajelet paljon sekalaista ajoa likaisissa olosuhteissa ja katuajoa tähän päälle, ainakin omalta osalta, pyörien laakereiden putsaus ja rasvaus on syytä tehdä riittävän usein (1-2 kk välein). Lisäksi takapyörän pinnojen tarkistus joka ajon jälkeen säästää kukkaroa. Iso nelari repii, ainakin Kotarissa, niin paljon että pinnojen löystyminen on ollut omalta osalta yllättävän nopeaa.

Jos haluat oikein kunnon "temppupyörän" katuajoon = keulii joka vaihteella, harkitse 520/525:sta.

Kirjoittaja: HARRI KIRJAVAINENOhjekirjassa on aika selkeästi kerrottu kaikki huollot ja niiden sykli.

Aika hyvin kuitenkin pärjää pelkillä öljyn ja suodattimien vaihdoilla. Itse vaihdan suodattimet joka toisen öljynvaihdon yhteydessä. Silloin tällöin tarkastan venttiilin välykset, mutta aika harvoin välykset ovat muuttuneet. Arviolta 50 h välein niitä pitää säätää vähän.

Iskunvaimentimet kannattaa huoltaa säännöllisesti (etuiskarit ainakin kerran talvella ja kerran kesällä ja takaiskari kerran vuodessa). Ohjauslaakeri kannattaa rasvata iskunvaimentimien huollon yhteydessä kerran vuodessa.
Muuten teen huollot tilanteen mukaan. Eli kannattaa tarkastaa huoltokohteet säännöllisesti. Voin olla tietenkin väärässäkin, mutta hyvin on näillä tultu toimeen.

Kadulla ajeluun omasta mielestä 4-tahti on parempi. Voi vedellä tasasella kaasulla huoletta pitkiä matkoja, kun 2-tahtisella joutuu välillä "availeen paikkoja", varsinkin jos on vähän rikkaat säädöt.