Muoviosien ehostus
31.3.2005 - 08:52
|
Kirjoittaja: Petri HolopainenHei!
Onko kellään tiedossa jotain ainetta tai menetelmää jolla saisi muovi osista naarmuja pois (edes vähän)?
Muistan joskus jenkki lehdessä nähneeni jotain tarkoitukseen tehtyä ainetta mutta en muista tuotteen nimeä.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Kees van NiftrikMillähän polypropeenia voi muuten liuottaa? Ei tuo liottaminenkaan hassumpi tapa ole, jos sen nimittäin saa onnistumaan, ei tarvitse kuin varovasti levittää liuotin ja silotella kuhmut takaisin paikoilleen. Pienet naarmut häviävät täysin ja muovin pinta on kuin uusi...
Kirjoittaja: JUHA LEHTONENMuistan nähneeni Ameriikan ihmemaan lehdissä tuollaista ainetta myös. Nimi oli muistaakseni PC-1 plastic renew. Pari vuotta sitten tein kyselykierroksen kuramopokaupoissa lehti kourassa, mutta kukaan ei silloin tuonut maahan. Ainakin lehtien mainoksissa luvattiin lähes uuden veroisia muoveja helposti. Mutta tuskinpa kukaan mainostaisikaan, että hinkkaa tunteja, kunnes nivelet kipeytyvät ja saatat saada kurat muovien pinnasta irti. Mutta olisi tuota ihan mielenkiintoinen kokeilla.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikHamassa nuoruudessani tasoittelin naarmuja jollakin noista ihan tavallisista liuottimista - olisikohan ollut jotain ksyleenipohjaista - en nyt muista tarkkaan, mutta kokeile, jos sattuu löytymään autotallin hyllystä. Mitä materiaalia nämä nykymuovit muuten ovat - jotain Polyetyleeniä vai? Jos on, niin niitä onkin vähän hankalampi liuottaa...
Kirjoittaja: Ismo PenttinenOmasta crossista ehostin lokarit kuumailmapuhaltimella.. Yammu. Tosin muoviosissa ja niiden laaduissa on eroja. Kannattaa testata johonkin näkymättömämpään kohtaan.
Kirjoittaja: Timo BygdenTaitaapi olla muovit yleensä PP:tä eli polypropeenia. Sillähän on se mukava ominaisuus mennä taitoskohdasta aina valkoiseksi (tämän tietää ainakin Yamaha kuskit), joten varaosakauppa pysyy hengissä.
Lämpöpuhaltimella varmaan saa pahimpia naarmujen säikeitä siloteltua, mutta varovainen kannattaa olla. Hyvä arvaus ohjeeksi on puhaltaa esim 45 asteen kulmassa, jolloin muovin pinta ei lämpenen niin pahasti, mutta ylimääräiset pinnan epätasaisuudet kuitenkin sulavat pois... -tai sitten paakkuuntuvat epämääräiseksi klöntiksi!?
Varsinaista kiiltoa saa erilaisilla esim. autojen muoviosien hoitoon tarkoitetuilla tuotteilla tai vahoilla..
PC-1:n "taika" on se, että osa hiotaan mukana tulevalla hiomapaperilla ja sitten levitetään/hangataan aine 3-4 kertaa muovin pintaan. Kestää tuskin kovin ihmeellistä painepesua ja tarrat voi luonnollisesti tässä menetelmässä unohtaa.
Kirjoittaja: JARNO KASSLINNestekaasu toho.... varovasti! Kannattaa kokeilla johonkin joutavaan muoviin toimiiko ja osaako.