Honda CRF X vai R
Kirjoittaja: AHTI KOIVUMoi !
Pyöräkuume on kohtuullisen kova ja pitäisi keksiä vain se oikea merkki ja malli joka paraiten sopii käteen, kuitenkin 250 nelari. Kawaa olen kokeillut ja ajettavuus ja moottorin luonne tuntuu hyvältä. Ja nyt se kysymys Honda tyypeille.
Minkä verran ja minkälainen ero on moottorin luonteella ja muuten pyörän ajettavuudella crossissa ja endurossa. Crossissa houkuttelee keveys, mutta joutuisi valojen virittelyy ja taas enskassa olisi kaikki valmiina, mutta painoa turhankin paljon ja minkä verran tuo vähempi teho määrä vaikuttaa ajettavuuteen.
Ja testin luin mikä oli tässä lehdessä aikaisemmin ja sillä ei ole meikäläisen ajo tyylin ja taidon kanssa mitää tekemistä vaan nyt kaipailen sellaisten mielipidettä jotka on kokeileet molempia tai ainakin hondan enskaa.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOItse olen kokeillut molempia ja ajanut koko talven silla enskaversiolla.
Painoero ei ole ihan niin suuri kuin kiloja suoraan vertaamalla luulisi.
Nimittäin enskassa on n. 8,5L tankki + 2,5L varatankkia, krossin tankki on n. 7,5L. Lisäksi enskassa on muutamia painoa lisääviä osia kuten sivutuki, ajovalo, akku, startti, startin rattaat.
Tehoero puolestaan kapenee aika pieniin jo muutamilla 0e muutoksilla, sekä 4-5e sijoituksella suuttimiin. Vakio pääsuutin esim. taisi olla 130...Enskassa on kuitenkin se startti, jonka tosi voi poistaakin ellei kelpaa, myös äänet ovat valmiiksi OK.
Enskassa nokka-akseli, vauhtipyörä, koko pakoputkisto ovat erilaisia, mutta esim. muovit voi laittaa krossinkin. Enskassa on myös paisuntasäiliö takalokarissa, kuten Jammussakin, käytännössä tämä tarkoittaa pyörän käydessä välillä kuumana veden lisäämistarpeen poistumista lähes kokonaan.
Enskassa on myös välitykset paljon sopivammat, mm. enskan 4. vaihde ja Krossin 5. vaihde ovat tismalleen samat, ts. siirtymävaihde puuttuu krossista. Krossin 1. on jossain enskan 1-2 välillä, krossin 3. on likimain enskan 2-3 puolivälissä (muistaakseni aika tarkkaan).
Enskassa se sähköteho on niin surkea, ettei taaksekaan riitä virtaa mulle kuin lediviritykselle, joten siitä nyt ei paljon riemua revitä, mutta kaikista muista em. syistä johtuen en itse siihen krossiversioon kallistuisi ikinä. Sitä paitsi, jos se paino alkaa itkettää ja tuntuu ettei starttia tarvitse, niin ne osaset voi aina repiä pois ja silloin ei painoerossa puhuta enää edes kiloista. Toisin kuin Jammussa, jossa ainakin -03 vielä oli enskassa vahvempi runkokin.