Saako 250f ajaa 14-vuotiaana

Kirjoittaja: HENRI HENTO

Kirjoittaja: Maunu Laitinenno minulla on honda xl125r kun joku ( olen huono muisti) nyt sen halusi tietää en ajakilpaa eikä sillä muualla vois ajaa kuin harraste luokassa (meinaan rossia).......................
terv.maukka

Kirjoittaja: STEFAN LINDQVISTTere vaan Keesi,
Kyllä nyt ei ihan vaan ole kyse asiasta josta mainitset, vaikka tavallaan olet hiukan urilla ;-)
Aihe oli kylläkin missä iässä aiellaan 4-T masinoita. Sehän on selvä että nuorilla on tietyt kuutio uvut rajana, sekä siiten horsepowerit jotka rajoittaa menoa ?

Kirjoittaja: JUSSI VILKMANEihän tämä porukka tiedä yhtään mitään. 250-nelarilla saa ajaa piikkiluokassa ja piikkiluokkaan saa osallistua sinä vuonna kun täyttää 14.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKees on siinä oikeassa, että vuosiluku on 2005. Niinpä siis kisoihin ilmoittautuminen pitäisi säännöissä tarkentaa tapahtuvaksi sähköisesti. Tästä ei ole nykyisissä säännöissä sanaakaan. Esim. meillä viimekesän SM-endrot hoidettiin kyllä 90% sähköisten ilmoitusten perusteella. Kuitenkin on vielä kerhoja, jotka eivät oikein tiedä onko "vaksi" faksi vai talonmies t. ;)Pappa

Kirjoittaja: Kees van NiftrikMorjens Stefan,
Meitsi katsos on tottunut vetelemään suuria linjoja ;) . Puhuin tiedonkulusta yleisemmällä tasolla, koska kilpailutoiminnassa mukana olevat tuntuvat alati tuskailevan kilpailutoimintaa Suomessa säätelevän liiton palveluiden kanssa. Ei tiedonkulku voi olla ongelma, jos se vaan on edes auttavasti järjestetty ja sehän on päätöksenteosta kiinni. Niin ja kun em. palvelu pelaa, jokainen voi sitten lukea sääntöjä tykönään, eiks vaan. Onhan paljon harrastajia, jotka vasta suunnittelevat kilpailutoimintaan osallistumista ja jostain heidänkin täytyy säännöt saada selville eli ei kilpailulisenssi voi olla kynnysmaksuna sääntökirjoihin. Huomenna taitaa olla muuten sunnuntaiharrastajan spooripäivä - kivakiva - miten Sipoon sudet jaksavat? Saavatko olla rauhassa vai aiotko käydä hätyyttelemässä tänä viikonloppuna? Eikö se Yamaha ollut aika äänekäs pyörä? Taitavat kuulla Siuntion sudetkin, missä Lindqvistit menevät?

Kirjoittaja: Jouni PatjasTiedä nyt siitä asiasta...

Olinpas muuten itsekin kirjoittamassa sunnuntai-iltana tänne tuosta luokkajaosta, kunnes lukaisin sitä uusinta sääntökirjaa. Siellä annetaan kilpailun järjestäjälle valta päättää luokkien ajattamisesta, eli kohdassa 061.1.3 mainitaan viimeiseksi "Kilpailun järjestäjä päättää, pidetäänkö kilpailu kaikille luokille vai
ainoastaan joillekin niistä." Tuostahan voi ymmärtää, ettei tarvitse jakaa Aa ja Ay luokkiin jos haluaa säästellä niissä niin kalliissa pokaaleissa.. Kun sitten taas kohdassa 061.15 kerrotaan, että palkintoja parhaalle kolmannekselle, ei kuitenkaan enempää kuin kymmenen.

Josta päästän taas siihen, että rahaa jää jollekkin, kun luokassa on 80 kuskia, jolloin osanottomaksut ovat luokkaa kohti 2400 *eur* ja palkintoihin menee 50-85 *eur* (suurinpiirtein) luokkaa kohden. Niin...vai ei enskakisan järjestäminen kannata...

Mutta eipä tuo kuskin kannalta ole kovin hienoa, kun normaalilla luokka jaolla olet esim Ba:n kuudes, mutta näillä jättiluokilla oletkin 22 B:ssä. Mene siinä sitten vakuuttamaan nopeuttasi yhteistyökumppaneille, kun et ehdi edes kahdenkympin sakkiin luokassa. Ja onhan ne pokaalit, vaikka pienetkin aina oman mielen kohotuksena, ainakin näin harrastuspohjalta.

t: Jouni

Kirjoittaja: Kees van NiftrikSääntökirjan voi laittaa jakoon nettisivustolle, jolloin säästetään painokuluissa, jos se on kynnyskysymys. Olettaen, ettei em. opus ole salaiseksi julistettua materiaalia.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKai se sitten on niin, että kansallisia enskakisoja voi pitää ihan miten huvittaa. Onneksi kuitenkin näyttää siltä, että SM-kisoissa ainakin yritetään noudattaa sääntöjä. Se että säännöt on vain netissä sotii kyllä kaikkea Suomen lakeja vastaan, koska vielä ei ole määrätty, että jokaisella suomalaisella pitää olla internetyhteys. Kyllä tässä tapauksessa, kun kilpailuun ilmoittautumisessa vaaditaan osallistumisen ehtona sääntöjen tuntemus, on mielestäni aina lisenssin mukana tultava sääntökirja. Sen voi tehdä varmasti paljon halvemmalla kuin nykyiset eepokset, ja jakaa osiin eri lajeille. Harva eskakuski on kiinnostunut esim speedwayn tai RR:n spesiaali jutuista ja päinvastoin. Muuta kun liitto nyt vielä elää sitä kultaista 60-lukua.... ja koskaan et muuttua saa laulettiin silloin ;)Pappa

Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo niin pappaseni - se on nyt millenium lusittu ja tervetuloa vuoteen 2005! Kyllä edellä mainittu nettilevitys on nimenomaan tätä päivää. Ei internetissä jaettava elektroninen dokumentti poikkea painetusta käytännössä lainkaan, koska tietoyhteiskuntamme tarjoaa kaikki dokumenttiin perehtymiseen tarvittavat työkalut kansalaisilleen, mikäli ei ole varaa tietokoneeseen ja nettiyhteyteen. Tuskin sitten on muuten varaa ajella kilpaakaan. Sitä paitsi näkisin suurempana ongelmana sen, ettei sääntökirjoja lueta, ymmärretä tai haluta lukea/ymmärtää.

Kirjoittaja: MIKKO HAAPAJOKINo jos sää tarkotat sm motocrossia niin 16-vuotiaana saa ajaa yli 125cc luokassa eli avoin tai siitä se yks alempi.Mutta kun oot 14 niin et sää vielä sit saa kilpailla sillä mutta kyllä sen ostaa voit. Harjoittelua ei ainakaan oo kielletty.

Kirjoittaja: JUSSI SAJOEsim. moottoriliiton sivuilta löytyy sääntökirja.

"125cc 2T/250cc 4T:
Sen vuoden alusta kun täyttää 14 vuotta."

Eli kilpailun saat alottaa sinä vuonna kun täytät 14 ja harjotella saat minkäikäsenä tahansa. Pitkähalme sen tossa ylhäällä sanokin. Turha arvailla, jos ei oikeesti tiedä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEdellä olevassa keskustelussa näkyy mielestäni hyvin se, että moottoriliitolla ei ole rahaa lähettää sääntökirjaa kilpailulisenssin mukana. Kuitenkin kilpailijan on allekirjoitettava ilmoittautumislomakkeessa lause, jossa hän vannoo tuntevansa säännöt. Kun nyt asiat ovat näin surkeasti levällään, niin olisikohan viisasta vapauttaa koko homma "rokkirallien" tapaan sheikkien ja paronien, tai vaikka "vanhojen kartaanien" hoitoon? Kysyy Pappa.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaJouni puhuu asiaa!
Kaikessa toiminnassa säästöt on aina paikallaan. Kuitenkin "hirttäytyminen säästönaruun" ei ole viisasta. Endurossa on esim. sääntökirjassa selkeästi jaettu luokat. Riihimäelle viimeviikonloppuna ajettiin "sarjaenska", joka poikkesi metsään sääntökirjasta. Urheilullisesti kisa oli varmaan ihan ok., mutta jos näin ollaan valmiita jatkamaan niin "rokkienskaa", ja "kioskisprittiä" löytyy varmasti ihan pian ja paljon. Tämä vaan siksi, että jos ei edes lajijaosto noudata sääntöjä, niin miksi ei sitten avata koko hommaa vapaalle kilpailulle. Sitähän se EU vaatii myös täältä "SovjetFinlandiasta" t.Pappa

Kirjoittaja: Jouni PatjasMorjens Pappa ja muu väki

Voisiko olla, ettei sääntökirjaa postiteta viime vuonna lisenssin omistaneille, kun ei siihen ole tullut muutoksiakaan...

Näin uusille toimitsijalisenssin saaneille postitetut kirjat ja näyttivät samoilta kuin viimeeksi ajajalisenssin mukana tulleet, joten tämä taitaa olla sitä säästöä :)

t: Jouni

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKISiis tarkoitin masokisteja...

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMESaat ajaa 250F:llä 14-vuotiaana kisaa, jos et aja kisaa, ei ole mitään rajoituksia millä ajat!

Kirjoittaja: Maunu Laitinenjoo kyllä ville ja toni on aivan oikessa !!!!!!!!!!!! ei missään nimess saa ajaa kakspuolikkaal nelarill ennenkun on 25 v siks mun nelari onkin 125 kuutioinen !!!!

Kirjoittaja: HENRI HENTOKumpi se nyt on kun toinen sanoo toista ja toinen toista ja mikä pyörä sulla on maunu

Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKI125 kuutioisella saa ajaa 12,5 vuotiaat, 250 kuutioisella 25 vuotiaat, 300 kuutioisella 30 vuotta täyttäneet, 400 kuutioisella 40v eli veteraanit ja siitä suuremmilla moottoreilla varustetut kuskit ovat joko puhelinkioskin kokoisia tai masokosteja... Kertoo nimimerkillä eilen 525 EXC:tä kokeillut ;-)

Kirjoittaja: HENRI HENTOSaako 250f ajaa 14-vuotiaana

Kirjoittaja: Ville Harvia25 on ikäraja!!

Kirjoittaja: TONI PEITSO25 sen on oltava,ku ville setä sano nii=)

Kirjoittaja: Ville Harviajoo o, se on varma!! ;) siks säki ajat piikil...

Kirjoittaja: villeNo miksei sais ajaa vapaa ajallaa mut ei sil kait kilpaa saa ajaa. Muut jos tietää enemmän niin kertokoot

Kirjoittaja: KALLE TORONENKansallinen motocross max,125cc2t/250cc4t 14v.

Kirjoittaja: HENRI HENTOOnko jes jos se on niin ni mä ostan kyl mieluummi 4 tahtisen ku 2 tahtisen.KIITOS!!!!!