Liukupohjat
13.11.2008 - 18:50
|
Kirjoittaja: HEIKKI RATINENSanokaas kuinka tärkeitä liukupohjat ovat lumispooriajossa? Pitäiskö spooriajon alkeet opetella ilman niitä vai kannattaako laittaa alusta asti? Onko parempi laittaa suutarilla liukupohjat vai kannattaako vaan hioa pohjat sileiksi? Ovatko nuo liukupohjat sellaisia, että ne otetaan lumien sulettua irti vai pidetäänkö ne saappaissa kesänkin? Hionta ainakin on sillälailla lopullinen ratkaisu, että pinta on siitä eteenpäin aina sileä, tämän kuvittelisin haittaavan kesäaikaan. Tarvitaanko itse asiassa kahdet saappaat, erikseen kesä- ja talvikäyttöön, vai pärjääkö yksillä?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: ARTO AHLSTENminkäslaiset nuitten sinisalon saappaiden pohjat on? riittääkö pelkkä hionta?
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEllei kellään satu olemaan kokemuksia juuri Sinisalosta, niin ainakin ne on Gaernen valmistamat...eli saattas jopa olla sama pohjamatskukin.
Kirjoittaja: ARTO AHLSTENniin onkos kellään tietoo/kokemusta näiden sinisalon tai gearnen saappaiden pohjista, että onko pohjan materiaali tarpeeksi luistavaa käyttää spoorisaappaina pelkän pohjan hionnan jälkeen.
Kirjoittaja: JANNE RUOTSALAINENTuniikki tai nahka nämä toimivat liukuvat ,mutta ei liikaa pysyy viellä jalat tapeilla.
Suutarilla hinta 20-35 euroon .Yleensä pohjat kestää yhdentalven , jos on lunta..
Kirjoittaja: Janne PesonenKannattaa viedä Oulunkylän ostarin pikasuutarille. n 40e ja on liukupohjat kiinni parissa päivässä ja tohon hintaan laittelee vielä purkautuneet saumatkin..ehkä..
Kirjoittaja: ERKKI KORHONENAikoinaan, 90-luvulla oli myynnissä Prexport merkkisiä saappaita joissa oli valmiina äärimmäisen liukas pohja. Pohjan kuviointia ei tarvinnut millään tavalla muokata luiston saamiseksi. Materiaali oli luonnostaan luistavaa, jopa kävely lumella tuotti vaikeuksia, puhumattakaan pyörän työntö hommista. Kenkinä ne eivät muutoin olleet kovin hääppöiset, varren ja teräosan ommel pyrki purkautumaan jo ensimmäisenä talvena, mutta liukkaat ne olivat. En tiedä onko kyseisellä merkillä enää crossikenkiä, katupuolen tavaraa näyttää kyllä löytyvän.
Kirjoittaja: LASSI MÄÄTTÄJos sattuu olemaan saappaat joissa on vaihdettava pohja (ruuvikiinnitteinen) niihin on aika helppo tehdä polyuretaanilevystä (vajaa 10 mm paksu) vaihdettavat pohjat talveksi.
Kirjoittaja: HEIKKI RATINENKiitos kommenteista! Semmoset kumipohjat noissa saappaissa on, ei mitenkään muovimaista, kitkaa on jonkin verran hiottunakin. Hioin etuosan kuviosta suurimmat särmät pois ja kantapään jätin melkein ennalleen. Auttoi selvästi, paljon mukavampi oli nyt ajaa. Seuraavaksi täytyy hakea rälläkkään parempi laikka ja hioa vielä sileemmäksi ja mahdollisesti sitten jos siltä tuntuu niin pannaan vielä nahka tms. pohjaan, ehkä joku pintakäsittelykin vois tuoda saman tuloksen.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaNiin näitä saappan pohjia on joskus menneinä vuosina tullut liimattua ja naulattauakin (kesken päitsin). Nyt kuitenkin löytyy sellaista nylon materiaalia, jota mm. puunjalostustehtaat käytävät, joten sen kun saa pysymään kiinni saappaan pohjassa, niin saattaapi olla paras. Ja mitä siihen kysymykseen tulee, jottako montako saapasta vuodessa tarvitaan, niin ainakin kaheksan kaksi paria talveen ja kaksi kesään. t.Pappa
Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENHelpottavat aloittelijankin ajoa sen verran, että kannattaa laitattaa suutarilla. Jotenka kesäksi pitää olla eri kengät. Monissa kengissä pohjan kumilaatu on "luistamatonta", jotenka pelkkä hiominenkaan ei aina riitä.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTerve!
Pohdiskelin itse samaa vuosi sitten, mutta kun suutari lupasi 3 viikossa, niin päätin kokeilla odotellessa jotain muuta. Villein kokeilu oli pojien päälle muotoillut "sukset" polyeteleenistä (skimbojen pohjaa). Ai jai kun teki hyvää ajolle! Mutta, lumispoorissa käsivoimien kannalta on syytä saada pidettyä toista jalkaa tapilla ja siihen kova muovi ei soveltunut. Teräspohjat taas käyvät kuin tauti kiinni kiviin.
Joka tapauksessa, luistavat pohjat ovat kaikki kaikessa lumispoorissa. Reisilihat vaan väsyy ja koko ajan tökkii, kaatuu/melkein kaatuu ilman. Jos vaikka suutari laittaakin pohjat, niin joutuu se niistä kuvion hiomaan miltei sileäksi, joten hiominen ei tee hallaa kuitenkaan. Suutari taas kiinnittää pohjat kontaktiliimalla ja liukupohja on yleensä joko "norsunnahkaa" tai "tanssikengän pohjaa". Saman voi tehdä hyvin itsekin ja tartunnan varmistaa irtopohjan pinnan huolellinen karhennus + monon pohjan hionta ynnä "herkistely" tolueenilla. Kuru-enskassa voit todeta pysyvyyden vaikka minun "spice-girls"-pojissani.
Mitä tuohon hiomiseen tulee, niin kokeiltu on ainakin Sidin jossain mallissa (ei FF), Gaernen yksissä aikuisten ja yksissä junnujen mallissa, sekä Alpparin Tech 6 ja 8:ssa. Alpsin pohja on muovimaisempaa ja kuviota ei tarvitse hioa pois kuin pääpiiteittäin, kantapää kannattaa jättää korkeammaksi. Hiomiseen toimivin on rälläkän lamellilaikka, idea on samalla hiukan sulattaa pintaa -> luistaa hienosti. Omalla kokemuksellani tästä ei kesällä ole ainakaan haittaa, päin vastoin, luistavuus auttaisi mutaspoorissa ajoa, kun sitä vaan saisi lisää. Tapeilla ajoon hiominen nyt ei vaikuta, kyllä ne nystyrät purevat siihen kegän pohjaan tai sitten pitää jalkatappeja hiukan ehostaa. Sitä paitsi se liimattu irtopohja ei ehkä pysy kiinni kesällä kun luisto ei kuitenkaan ole niin kaksinen, tästä kommentoikoon joku jolla on omaa kokemusta, minulla ei sitä ole.