Temppuileva etujarru - kahvan "kiinniottokohta" muuttuu
23.11.2004 - 20:46
|
Kirjoittaja: TOM NORDMANJälleen kaipaan apujanne.
Mitäköhän kannattaa tehdä etujarrulle, jonka ongelmana on seuraava: ajoon lähdössä, kahva menee melkein pohjaan ja jarru ei ota kunnolla kiinni. Lämmettyä alkaa ottamaan huomattavasti aikaisemmin otetta. Jarrun jäähtyessä asentoa on jälleen säädettävä. Nesteenä on Shellin DOT 4. KTM suosittelee ilmeisesti DOT5.1:stä onko tällä paljon vaikutusta oireeseen, vai voiko ongelma olla kenties muualla?
Kiittäen.
ps. Jarrun temppuilusta huolimatta mahtavat spooriseikkailut kokeiltu ensilumilla.
Ei ollut pulaa uppopaikoista 8>)!
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: KIMMO KYLMÄKOSKIMullakin on -03 SXC:ssä juuri tuommoinen ominaisuus. Tai vikahan se kai on, mutta en osaa sitä sellaisena pitää kun se itsekseen jarrua pumppaamalla korjaantuu...
Kirjoittaja: TIMO UNKURIOttakaa tukeva klo 9 ja 3 ote etupyörästä ja painakaa polvella jarrusylinterit sisään ja pumpatkaa sen jälkeen jarru jarrukahvalla kovaksi, toistakaa 4-5 kertaa. Tämän kun tekee aina muutaman ajokerran välein niin on jarrut aina timmissään.
Kirjoittaja: JARNO KASSLINTuo Timon konsti on minullakin toiminut. Jarrut alkaa temppuilemaan vasta kuluneilla paloilla.
Kirjoittaja: JUHA MATTILAOn tietenkin käytettävä suositusten mukaista jarrunestettä, mutta oikeakin neste pitää vaihtaa (siis putkistoon myös) usein. Vain siten taataan jarrujen toimivuus, ja vältetään osien syöpyminen. Nestehän on myös voiteluaine siellä. Varmaan suurin osa autojenkin jarruremonteista olisi vältettävissä vaihtamalla jarruneste säännöllisesti (vuosittain tai ainakin kahden vuoden välein). Pyörissä vaihdon tarve on useammin, koska nestetilavuus on pieni, ja pesussa usein pääsee nesteen joukkoon epäpuhtauksia ja vettä. Muistan kuinka ensimmäisissä levyjarrullisissa crossipyörissä oli nesteiden kiehumisongelmia, kunnes opittiin vaihtamaan niitä nesteitä. Kaikkien jarrunesteiden kiehumispiste on varmasti riittävä motocrossiin ja enduroon, ainakin nesteen ollessa "tuoretta"...
Hyvää joulua kaikille!
Kirjoittaja: Veijo ÄnäkäinenMinulla etujarru on oikutellut seuraavalla tavalla ja tiedän yhden toisenkin uudemman KTM:n käyttäytyneen samoin. Jos pyörä on seisonut käyttämättömänä useita päiviä, niin etujarruvipu painuu tankoon saakka. Vasta useamman pumppauksen jälkeen jarru alkaa ottamaan napakasti kiinni. Päätelmässäni olen tullut siihen tulokseen, että jarrunestesäiliössä olevan kumilurtsun päälle ei pääse korvausilmaa, vaan sinne jää alipaine. Pidempään seisoessaan tämä alipaine vetää jarrunestettä takaisinpäin, mikä saa jarrupalatkin irtoamaan kauemmaksi levystä. Voisiko tämä olla selitys uudehkon pyörän jarrun outoon käyttäytymiseen?
Kirjoittaja: TOM NORDMANVeijo sinäpä sen sanoit. Oireeni on täsmälleen se mitä kuvasit. Kun pyörä on seisonut pari päivää ja lähtee ajamaan, kahva menee melkein pohjaan. Muutaman pumppauksen ja rajumman jarrutuksen jälkeen kaikki on kunnossa.
Aikaisemmin tein sen virheen että sääsin "seissyttä jarrua" tiukemmalle joka johti muihin ongelmiin. Rasvauksen, ilmausten ja nesteiden vaihton jälkeen jarru on toiminut moitteetta.
Kirjoittaja: TOM NORDMANVaihdoin kaikki jarrunesteet DOT 5.1:seksi. Mitään eroa ei käytännössä tunnu olevan tuohon DOT4:seen (kokemuksia vasta pari ajokertaa joten).
KTM:n manuaalissa (02 4t) lukee että pitää käyttää DOT 5.1 litkua ja oikein erikseen kielletään käyttämästä DOT 5:sta. No, kun katsoo esim. etujarrun säiliön kantta tässä lukee "use only dot 4".
Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKI...siis unohtui kertoa että: puristin ei kerkiä mukaan jolloin männät painuvat hieman sisään.
Kirjoittaja: TOM NORDMANPurin etujarrun ja rasvasin kaiken mahdollisen mitä pystyi. Pienehköjen testien jälkeen ongelma tuntui poistuvan. Olisikohan ollut mahdollista, että jarru ei palautunut täysin vai jäi hieman kantamaan. Tästä olisi johtunut lämpeneminen ja tämän seurauksena jarrujen tartuntakohdan muuttuminen.
Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIAnalysointi on kai turhaa, kun kerran jarru pelittää jo. Mutta kuitenkin.
Mäntien huono liikkuvuus ei taida olla syynä ko. oikkuiluun. Mutta kaikki muutokset vaikuttaa silti jarrun toimintaan, yleensä negatiivisesti.
Kurapyörissä puristimen/ liukutappien purkaminen, puhdistus, herkistely ja kumien voitelu oikeilla aineilla kannattaa silti tehdä usein, vaikkei mitään vikaa vielä olisikaan.
Harvemmin niitä silloin tuleekin.
Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIOireet eivät suoraan viittaa levyvammaan, mutta tarkista sekin. Poimu levyssä aiheuttaa yllättäviä oikkuja. Hitaammassa ajossa puristin seuraa liukutapeissaan kiltisti levyn mutkaa, mutta joskus taas ei kerkiä mukaan. Se tuntuu välillä kahvassa kuin männän tiivistevuoto.
Kirjoittaja: SEMANNI OYDot 5 on ABS-jarruihin kehitetty "LITKU" Älä käytä muuta kuin Dot-4.
Vaikka DOT-4 on parempi ominaisuuksiltaan kuin DOT-3 , ei ikäväkyllä DOT-5 ole parempi kuin 4 , vaikka loogisesti se mieleen tuleekin.
DOT-4 omaa parhaat kiehumis ja vettymis arvot , joiden seurauksesta ilmasyntyy
nesteeseen ja kahvasta tulee kumimainen.
Myöskään DOT-5 SILICON pohjaista nestettä ei saisi Euroopassa käyttää lainkaan , sitä ei nimittäin ole hyväksytty Euroopassa. Harrikoissa se tosin on tehdas-asennus tuotteena , mutta esim tehdastiimit käyttävät vain DOT -4 , kun kyseessä on normaali jarrujärjestelmä ilman ABS. vai vastaavia osia.
Edellisen tiedon voi tarkistaa BEL-RAY-USA kotisivuilta .
Terveisin SEPE.
Kirjoittaja: Tuukka HeleniusEnsimmäiseksi kannattaa ainakin kokeilla jarrujen ilmaamista, jos et ole sitä vielä kokeillut...
Ihan teoriana (voin hyvinkin olla väärässä) sanoisin, että ongelmana voi olla jarrujärjestelmässä oleva ilma, joka lämmetessään alkaa painamaan mäntiä ja samalla jarrupaloja levyyn tai lähemmäs levyä, jolloin jarrun kiinniottokohta muuttuu.
Jos jarrussa on ilmaa pitäisi kahvan painaminen tuntua ns. kumipallomaiselta, eli kahva joustaa painaessa eikä tunnu jämäkältä.
Kirjoittaja: REIJO KARPPINENVoisi olla etta paasylinterin tiivisteet ovat kuluneet,