Xenon-valoista (ja KX-F:stä)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTervehdys vaan kaikille pimeässä enskaaville!
Kuten tässä on jo huomattu, niin talviaika pilasi taas loputkin vapaa-ajan päivänvalosta työläisen arkena ja valoa tarvitaan...

Kertokaahan siis kokemuksianne noista Xenon-valoista, miten toimivat pakkasessa, millainen on valaistus lumessa ja miten missäkin pyörässä sähköteho riittää. Erityisesti jos joku on virittänyt valon kawasakin KX-F:ään...se kun ei tunnu polttavan edes 35W HS1 Osramin polttimoa puhtaasti. Riittääkö Kawan sähköteho tasasuuntauksen jälkeen 35W Xenon-polttimolle vai kuluttaako valo koko ajan akkua tyhjemmäksi pyörän käydessä?

Kirjoittaja: Timo HevosmaaNo niin, nyt on kokeiltu kahta 60w H4:sta sarjaan kytkettynä ja hyvin rokkas. Jos se 100wattinen polttimo särkyy kuumuuden takia, niin täytyy varmaan hoitaa umpioon vähän tuuletusta...

Kirjoittaja: SAKARI NIEMINENTimolle

100W H4 ongelma omakohtasesti koettuna liika lämpeäminen.Ahtaassa 55w umpiossa alkaa olla 100 wattisella liian kuumat oltavat+vielä tärinät päälle.Ja ehkäpä se regulaatori saattaa aiheuttaa myös vikoja...Vaihtojännite yleensä tasasuunnataan ensin ja sitten reguloidaan(ja kaikista paras regulaattori on se akku...)Olikohan se 12.5V jännite mitattu polttimon ollessa päällä vai pois ja millä koneen kierroksilla??Onhan se regu voinu nostaa ylijännitteenkin ja pölläyttää polttimon...

Tasasuuntaus kannattais tehdä kokoaaltosuuntaus,että sais ulos mahd.puhtaan tasajännitteen.Eli neljällä diodilla...Jos satut tuntemaan jonkun elektroniikka nikkarin.niin semmonen varmaan osais neuvoa!!!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOItselläni ei H4 ole montaa kertaa hajonnut, eikä itse asiassa koskaan silloin kun valomaski on ollut kumilenksuilla kiinnitetty. Takavalon polttimoita, LED-valo mukaan lukien, sen sijaan on mennyt.
Jammun WR-F rikkoi mittaripolttimoita, samoja kuin autoissakin, eikä ongelmalla näkynyt olevan tolkkua. Yleismittari näytti 14.6 V. Toisaalta polttimoita ei mennyt kun otin mittarivalon akulta. Loppujen lopuksi skoopilla tarkasteltuani valokäämi pukkasi yli 17V piikkejä. Niitä ei säädin siis ehtinyt leikkaamaan. H4:sta se ei kuitenkaan rikkonut.
Eli siis, katsot skoopilla mitä sieltä oikeasti tulee, TM:n säätimellä asian saa ainakin kuntoon. Tai sai WR:ssä. Tai sitten se akku, se kyllä suodattaa ;-)

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO168-350e. Riippuu

a) kuinka paljon rakennat itse
b) haluatko ison ja vielä paljon enemmän lämmittävän painavan auringon vai kevyen version
c) tilaatko saksasta, brittimaasta vai ostatko kotisuomesta

Eli, 50W Xenon-setti lyhyet/pitkät maksaa suomessa 350e, mukana kaikki tarvittava ja polttimo käy suoraan mihin tahansa H4-umpioon. Settiä ei saa maailmalta huokeammalla. Toisaalta pieni Xenon työvalo maksaa netissä englannissa 125 puntaa, polttimo ei sovi suoraan H4:n tilalle ja rakentamaan joutuu muutenkin, mm. valamaan elektroniikan epoksiin itse. Lisäksi näyttää olevan ongelmia saada se vähittäiskauppana. Sitten on vaihtoehtoja tästä välistä, suomessa semmoinen paikka kun www.xenonvalot.com myy samaan rahaan kuin nettipuodit maailmalla.

Kirjoittaja: Mika VettensaariBiltemalla kahden polttimon täydellinen "plug-n-play" Xenon-sarja H1- ja H7- mallin umpioihin maksaa 398*eur*.

Kirjoittaja: Timo HevosmaaNyt tuntuu olevan porukkaa liikkeellä jotka tietää nämä valohommat. Ongelmaksi on tullut noiden H4:n kesto, tai siis kestämättömyys. Käämi pukkaa 8-14V jännitettä ja tehoa reilut 100 wattia. Laitoin väliin yleismallin regulaattorin, jonka pitäisi toimia vaihtojännitteellä, vähän epäilen, mutta kyllä se jännitettä leikkaa jokatapauksessa max (n.12,5V). Olen kokeillut muutamaa 100W H4:sta, ja tuloksena aina tuikun pimeneminen, ennemmin tai myöhemmin. Se joko palaa tai hajoaa tärinästä=lanka irti. Kysymys kuuluukin kestääkö teillä nuo normi H4:t vai ei? Ja kannattaako vaihtojännite tasasuunnata ja sen jälkeen rajoittaa jännite regulaattorilla? Älä ehdota akkua, sitä en laita!

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOKiitoksia vain tiedoista. Paha aavistukseni kävi toteen, eli Xenon-valon ottoteho on n. 42W, ts. 7W häviöitä verrattuna suoraan syötettävään halogeeniin. Tuli myös mitattua Kawikasan nettoteho, joka on siis 23W DC. Surullista...
Samalla tuli testattua yksin 24V Xenon akuilla rinnakkain 55W H4:n kanssa, eikä voi kuin todeta, että on tuo xenonin valo vaan vertaansa vailla. Eihän sen H4:n "tuikkua" edes huomaa enää kun napsauttaa xenonin päälle...

Kirjoittaja: JARI SAARINENMinkähän hintainen tälläinen aurinko on? Pelkään pahinta hyvin KALLIS.

JS

Kirjoittaja: Toni LeppänenSirkku,

35 Wattia = 35 Wattia, eli sähkönkulutus on sama.

Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENXenon toimii pakkasessa ja valaisee lumella varmasti riittävästi. Muista ottaa takavalo pois käytöstä, niin saat kaiken virran akun lataukseen. Pelkällä moottoripyörän akulla ilman latausta xenon toimii noin tunnin. Eli jos saat sen kawasta lähtevän kaiken latausvirran akun lataukseen, esim. 30w, niin kyllähän se niinkin palaa monta tuntia. Ja sitten ajopäivän päätteeksi ladata ukkulaturilla täyteen.