Lastenmopojen vakuutukset?
9.8.2004 - 08:39
|
Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOMiten on lastenmopojen (Yamaha PW50 jne) liikennevakuutusten laita? Toimiiko kuten isompien pyörienkin kanssa eli vaaditaan? Entäs sähkö(akku)käyttöiset mopot? Ifistäkin kyselin, mutta ilmeisesti liian vaikeita kun vastausta ei kuulu...
Kuinka monella on ko. laitteissa vakuutus, paljonko maksaa? Näitä laitteita samoin kuin pikkumönkijöitä myydään jo melkein joka kioskissa, vakuutuksista ei kukaan puhu/tiedä mitään.
Kimmo
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIMinulla ja kaimanaapurilla onpi ollut Iffissä maastoliikennevakuutukset wr 450 mopedeissa, kun olivat huomattavasti edukkaammat kuin esim. Pohjolassa, jossa minulla on muut vakuutukset.
kaima teloi polvensa leikkauskuntoon viime kesänä (harjoitellessa pellolla). Sai puhuttua itsensä yksityispuolelle leikattavaksi, leikkaus meni ok. Ansionmenetyskorvausten maksu sitten kestikin kuukausitolkulla. Muistaakseni 3-4kk siitä kun työansiot loppui, tuli ekan kerran rahaa elämiseen Iffistä.
Itse hieman lievemmin sitten viime helmikuussa teloin polveani Jämsän sarjaenskoissa (harjoitustilanne spoorissa). Pääsin yhdellä lääkärikäynnillä, nipulla kipulääkkeitä ja parin kuukauden konkkaamisella. Iffin konttorissa mäntässä palvelu oli hyvää, yksityiselle pääsin näyttämään polvea heti seuraavana päivänä. Päätös lääkärikuluista ym. tropeista luvattiin viikon sisällä...kesti 2.5kk
Olenkin miettinyt vaihtoa pohjolaan, sillä jos oikeasti menee ansiot sivu suun loukkaantumisen takia, on perheellisen tosi hienoa odotella kuukausikaupalla selvän asian kääntelyä iffissä.
marko
Kirjoittaja: JUHA MATTILATämä asia näköjään putkahtelee tuon tuostakin esille. Aikaisemminkin asiaa on selvitelty. Kun asioita täällä käsitellään, on muistettava, että täältä voi saada vinkkejä... Väärääkin tietoa voi esiintyä "tietona". Itse olen tämän ja monen muun lakiin perustuvan asian kanssa joutunut painimaan erilaisissa yhteyksissä. En välttämättä tunne yhtiöiden vakuutusnimikkeitä, mutta IF-yhtiöllä kyseinen vakuutus on "maastoajoneuvon liikennevakuutus" (kaksi yhdyssanaa).
Liikennevakuutus on lakisääteinen, siis pakollinen ihan kaikilla moottoriajoneuvoilla koosta riippumatta! Jos en ihan väärin muista, niin liikennevakuutuslaki on vuodelta 1957. Siitä lähtien se on ollut pakollinen kaikilla moottoriajoneuvoilla. Mistä sitten johtuu, että rekisteröimättömien ajoneuvojen kohdalla siihen on havahduttu vasta oikeastaan nyt, johtunee näiden rekisteröimättömien ajoneuvojen yleistymisestä (taisi alkaa kelkoista). Tietysti niillä sattuneet vahingotkin ovat vaikuttaneet "heräämiseen". On nimittäin kaikkien, eikä vähiten oma etu, että se liikennevakuutus on voimassa! Koska liikennevakuutus on lakisääteinen kaikissa moottoriajoneuvoissa, on se myös ensisijainen korvaava vakuutus vahingon tapahduttua (voitte tarkistaa faktat). Liikennevakuutuskeskuksella on muistaakseni kannanotto juuri motocrossradoista: ne eivät ole yleensä suljettuja alueita! Ei edes kisojen aikana!
Tuoreen kokemuksen perusteella tiedän, että liikennevakuutus korvaa julkisen sairaanhoidon tariffien mukaan hoitokulut, yleensä. Ymmärtääkseni yksityinen hoito voisi tulla kysymykseen silloin, kun yhtiön harkinnan mukaan yksityinen hoito tulisi edullisemmaksi kuin julkinen hoito. Totti muistutti, että se lisenssin vakuutuksen korvaavuus on rajallinen. Juuri sen korvauksen rajallisuuden takia liikennevakuutus on edullinen.
Kaikessa sopimisessa, kuten vakuutussopimuksissakin, tulee ehtoihin tutustua. Jos sopimusta tehdessä ei ole selvittänyt sopimusehtoja, on sopimus silti sitova.
Kirjoittaja: PEKKO ROMMIei yhtää terv Pekko
Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAVai että Ifin mukaan lippusiima riittää. Kun muutama vuosi sitten koko liikennevakuutusasia nousi esiin, syynä oli Liikennevakuutuskeskuksen lähettämä kirje, joka tuli jokaiseen Suomen moottorikerhoon. Tässä kirjeessä todettiin että eristettyjä alueita ovat AIDATUT ja VARTIOIDUT alueet. Eli jos jonkun yhtiö pyrkii väittämään, että crossirata on suljettu alue, se yhtiö samalla kiistää Liikennevakuutuskeskuksen tulkinnan, ko. instanssihan on vakuutusyhtiöden yhteinen, niiden yläpuolella oleva elin, joka hoitaa liikennevakuutusasioita!
Mitä muuten näihin vakuutuksiin tulee, niin lisenssi- tai muu tapaturmavakuutus on ihan kiva silloin, kun sattuu pieni vahinko, voi mennä yksityisellekin hoidattamaan vakuutuksen piikkiin. Mutta esim. lisenssivakuutuksen vammanhoitokulut on helposti loppu yhdellä leikkauksella ja jos oikein pahasti sattuu, voi sen jälkeen kelvata ihan julkinenkin terveydenhuolto, jonka taas liikennevakuutus maksaa suunnilleen maailman tappiin asti. Puhumattakaan siitä, että jos esim. sattuu jäämään pysyvästi työkyvyttömäksi, liikennevakuutus korvaa koko tulevan ajan ansionmenetykset.
Eli kiteytettynä: lisenssi- tai oma tapaturmavakuutus hoitelee pienet vammat, tai vähän isommatkin, jotka tulee nopeasti kuntoon. Liikennevakuutus on sitä varten, että käy tosi pahasti, ja tarvitaan koko loppuelämän kattava turva.
Kirjoittaja: Hemmo PeräkyläTässä vastaus IF vakuutusyhtiöstä kun tiedustelin asiaa sieltä
" jos vahinko sattuu motocrossradalla. Liikennevakuutus ei ole voimassa, kun ajoneuvoa liikenteestä eristetyllä alueella käytetään kilpailu-, harjoitus- tai kokeilutarkoituksiin. Jotta alue olisi lain 2
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTO?
Niin minullekin sanottiin. Ja kawin vakuutustarran mukana tuli ne ehdot. Tosin ei minulle kukaan edes puhunut erikseen mistään maastoliikennevakuutuksen (motocross- ja rekisteröimättömien moottoripyörien liikennevakuutus Tapiolassa) ehtojen tulemisesta myöhemmin.
Pitäisihän liikennevakuutuksen ehtojen olla jokseenkin samat yhtiöstä riippumatta, mutta halusin ne silti varmuuden vuoksi. Minulla kun on muuten vakuutukset yhtiössä, jonka valikoimissa tällaista vakuutusta ei ole.
Kirjoittaja: Marko HeijaPari kesää sitten kiersin eri vakuutusyhtiöt läpi ja sana "MOTOCROSS", ymmärrettiin kahdessa yhtiössä. Lähivakuutus ja Tapiola.
Paikkakuntana Imatra. Kaupunki, jossa crossia ajettu 40-luvulta lähtien.
Muiden yhtiöiden vakuutus opuksissa ei mx-pyörille omia taksoja.
Paras oli yli tuhannen euron tarjous, samalla hinnalla kuin katupyörään.
Viime kesänä sattui Imatralla kahdelle kuskille kolari.
Murtuma ym.
Taistelu Tapiolan kanssa kesti pitkään, oiskohan ollut lähemmäs vuoden.
Mutta korvasivat lopulta.
Lähivakuutuksessa kaveri sanoi, että myös Motocross-pyöriä koskeva liikennevakuutuslaki on nuijittu pykäliin joskus 1976-1978.
Miksi vasta nyt ahistellaan crossareita?
Tuohon crossipyörien liikennevakuutuksen lakiin pitäisi saada yksiselitteinen ja helppo systeemi, mitä korvataan motocross-radalla ja hinnat.
Sekä, jos ilman sitä ei korvauksia heru, niin se pitäisi olla kaikissa pyörissä pakollinen. Kuka valvoo? Poliisi? Kerho? Liitto?
Meidän kerho on infonnut kuskeja ja crossikoululaisia asiasta parhaansa mukaan, että se vakuutus ois hyvä olla.
Aiheen sivuun, onko Road Racing-pyörissä liikennevakuutus?
PEKKO > Vartioidut ja sujetut alueet ois Suomen vankilat, mutta ne ei varmaan anna ajaa siellä crossia.
Sitä varmaan tarkoitit.
Kirjoittaja: MIIKKA MANNILAmistähän sirkku olit saanut ne vakuutus ehdot kun tapiolasta sanottiin ettei niitä ole viellä valmiina ns.maastoliikenne vakuutukselle vaan sovelletaan normaalia liikenne vakuutus ehtoja ja ne hinnat pojan pw50 ja oma 125 samat
Kirjoittaja: PEKKO ROMMIkertokaahan missä Suomen crossi radoilla on aukoton vartionti eli liikenne vakuutus kyllä korvaa henkilö vahingot terv Pekko Rommi 0440290991
Kirjoittaja: PASI HUHTINENmutta kun otat junioritapaturmavakuutuksen siihen päälle, se "korvaa"kaikkialla sattuneet vahingot.näin sanottiin iffissä.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTämä keskustelu herätti sen verran, että soitin Tapiolaan ja vielä kotiin päästyäni luin vakuutusehdot niin liikenne- kuin lisenssivakuutuksistakin.
Noh, järjestelmä maksujen suhteen on yksikertaistunut sitten syksyn ja nykyisin on maksuluokissa vain alle ja yli 250cc:t.
Likennevakuutus ei korvaa vahinkoja, jotka tapahtuvat suljetulla alueella harjoitellessa tai kilpailuissa. Kuitenkin endurossa tiesiirtymillä sattuneet vahingot korvataan, kuten norm. liikennevakuutuksestakin. Krossirata ei puolestaan ole läheskään välttämättä suljettu alue.
Lisenssin vakuutus puolestaan korvaa sekä kilpailuissa, että kilpailuihin harjoitellessa tapahtuneet vahingot, mutta vain siltä osin kuin liikennevakuutus ei korvaa.
Noh, avoimeksi minulle jäi, että korvaako reittilajit-lisenssin vakuutus harjoittelussa krossiradalla enskakisojen krossiosuuksia silmällä pitäen sattuneet vahingot.
Toinen epäselvä asia lienee tuo suljetun alueen määrittely. Väillä joltakin on evätty korvaus liikenteestä kun alue on katsottu suljetuksi ja jos sitä taas ei toisella ole ollut korvaus on evätty kun kuuluu kuulemma liikennevakuutuksen piirin. Tässä meidän kaikkien varmaan pitäisi tehdä yhteistyötä: Jos jokin yhtiö kieltäytyy korvaamasta jollakin radalla sattuneen vahingon sillä perusteella, että se on/ei ole suljettu, niin autetaan toisiamme. Yhtiön nimi ja paikka julki, silloin on ainakin perustelu valittaa päätöksestä vakuutuslautakuntaa.
Kirjoittaja: PASI HUHTINENjoo,kävi tossa alkukesällä,että poikani hyppäs toisen päälle.ja sen allejääneen pyörä hajos aika pahasti.mut onneks ei tullu henkilövahinkoja. iffillä sanottiin,että kun se on sattunu crossiradalla,kyseinen vakuutus ei korvaa mitään. mut jos ajat mettässä jonkun päälle tai yleisellä tiellä niin kyllä korvaa.saattaapi noi vahingot tästä eteenpäi alkaa sattua tuolla kuusikossa.
Kirjoittaja: Mika LeinonenJoo ! Kiva kuulla Hannu ettei liikennevakuutus sitten korvannutkaan kaikkea?
sattuiko oma loukkaantumisesi kisoissa vai harjoitellessa ? Lisenssivakuutus kai sitten kuitenkin korvasi hoitotoimenpiteet?
No , toivottavasti ei tuu tölvittyy koskaan niin hyvin että tarvis alkaa vakuutusyhtiön kanssa tappeleen,,,,mutta kummallisesti ne kyllä lupaavat myyntitilanteessa kaikenlaista.....ja kuitenkin on kyse vuositasolla reilun satasen tuotteesta jota myyvät , elikkä onko silloin aihetta "huijata" katteettomilla lupauksilla ?
Noh se siitä,vakuutus on jokatapauksessa pyörässä oltava, ja toivotaan että se toimii sitten jos sen korvauksia joskus tarvitaan.
Kirjoittaja: HANNU RAINAMOTapiolan myyjä lupasi että vakuutus tosiaan korvaa kaiken jos tölvii itsensä sairaala kuntoon , se on ihan sama missä se tapahtuu, metsässä tai crossiradalla. Jaa että tuollaista menivät lupaamaan. Eihän siinä. Hieno homma jos lupailevat, mutta itselleni he eivät kyllä korvanneet muuta kuin kivusta ja särystä kun jouduin polvileikkaukseen. Onneksi Pohjolan lisenssivakuutus korvasi leikkauksen.
Kirjoittaja: HANNU RAINAMOJoo harjoitellessa polvi vääntyi. Minulla oli lisäksi tapaturmavakuutus ja leikkaus ei menny senkään piikkiin. Toi lisenssivakuutus tuntuis olevan kyl suositeltavaa vaikka ei ajais kilpaa :)
Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOMielenkiintoista, kerro Pasi lisää.
Kimmo
Kirjoittaja: Mika LeinonenItse otin Tapiolasta 250 husseen ja 65 kawaan liikenne vakuutuksen , hinta oli muistaakseeni n.107e/ vuosi / pyörä,,, kuutiotilavuudella ei ollut mitään vaikutusta hintaan....Pohjolan vastaava hinta oli 150 euroo pyörä. Y-vakuutus ei moista vakuutusta suostunut edes antamaan kun ei oo muita vakuutuksia heillä....ja IFfissä tuntui aika nihkeältä,,, kun ei ole heilläkään mitään vakuutuksia......mutta Tapiolasta tuli reipasta palvelua ( vaikkei ollut heilläkään ennestään mitään vakuutuksia) ( tähän asti ollut kaikki Pohjolasta).
Tapiolan myyjä lupasi että vakuutus tosiaan korvaa kaiken jos tölvii itsensä sairaala kuntoon , se on ihan sama missä se tapahtuu, metsässä tai crossiradalla.
oman pyörän vahingot jää omaan piikkiin, mutta henkilövahingot ja vammat ja muille aiheutetut vahingot menee "liikennevakuutuksen" piikkiin. toki crossipyörään olisi saanut myös palo varkaus ja hirvi vakuutuksen 34 eurolla/vuosi...........
Joten vähän ihmeellistä tuo IF-politiikka vahinkojen korvattavuudesta syntypaikan mukaan ???? mihinkäs niitä vakuutuksia sitten tarvitaan ?
Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOIfistäkin tuli spostilla vastaus, vakuutus vaaditaan ja vuosimaksu on 124.20 euroa.
Onko jollain muiden yhtiöiden hintatietoja?
Kimmo
Kirjoittaja: PASI HUHTINENjos joku on ottanu vakuutuksen iffistä,ja sattuu vahinko crossiradalla.oli tilanne mikä hyvänsä, ei varmasti korvaa senttiäkään.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOJa meneepi vielä kuutioiden mukaan se hinta, 85cc:lle oli Tapiolassa 99e. Kerro sitten kun tiedät se summa "mopoon".
Kirjoittaja: Jouni PatjasTerve!
Tuota vakuutusta myödään Ifissä nimellä maastoajoneuvovakuutus, mulla ainakin sillä nimellä Ifin vakuutus. Jos ei selkene, niin kerro että moottorikelkoissa on sama vakuutus.
t: Jouni
Kirjoittaja: KIMMO HÄMEENAHOOn mullakin oma punakilpipyörä siellä vakuutettuna, nyt kysyinkin mopojen vastaavista. Ainakin toi hintapolitiikka kiinnostaa, samoin mihin vedetään raja lelujen ja "liikenteessä" käytettävien välille. Omat pojat on vasta 4- ja 2-v, joten vielä mennään itse vieressä taluttamalla, mutta ensi kesänä jo sitten "oikeasti". Molemmilla on vapaa-ajan vakuutukset, mutta uskaltaako heidän antaa ajaa esim. naapurin akkukäyttöisellä mönkijällä?
Kimmo
Kirjoittaja: esa hakalaHuomenta!
Asia on periaatteeltaan hyvin yksiselitteinen: Kaikilla liikenneympäristössä käytettävillä ajoneuvoilla tulee olla liikennevakuutus, myös minimineillä tai lasten mönkijöillä.
Liikennevakuutuksen etu on paitsi korvaukset ulkopuolisille aiheutettujen vahinkojen varalta, myös kuljettajan vammojen hoidon korvaaminen ilman ylärajaa. Varteenotettava etu normaalien vapaa-ajan tapaturmavakuutusten lisäksi.
Tietääkseni kaikilla vakuutusyhtiöillä on tarjolla rekisteröimättömille ajoneuvoille tarkoitettu liikennevakuutus, useimmissa yhtiöissä se kulkee "motocross"-vakuutuksen nimellä. Hinta 110-150 *eur*/vuosi.
Tarkan liikennevakuutuksen sovellusohjeen voit lukaista vaikka osoitteesta:
www.helsinginmoottorikerho.fi/pdf2003/vakuutustieto.pdf
Vakuutusterveisin
Esa A