Perustietoa

Kirjoittaja: Jaakko SarkarantaOlen tässä ostamassa ensimmäistä crossiani ja tiedän niistä melkein yhtä vähän kuin ne tietävät musta. Eli siis pyörä tulisi olemaan Honda CR 250.
Voinko vaan kaataa tankkiin 95:sta bensaa ja ajaa menemään, vai pitääkö tehdä jokin öljysekoitus? Mikä olisi suhde? Mistä olis mahdollista saada korjaus-opas tälle masiinalle? Oon paikallisista putiikeista katsellut, mutta ei ole ollut.

Kirjoittaja: Jaakko SarkarantaKiitos asiallisista vastauksista. Näillä tiedoilla jo pääsee alkuun :)
Kysytään sitten lisää jos tulee mieleen.

Kirjoittaja: miki weckströmMoro!

Mulla on toi Honda Cr 85. Bensaan me kaadetaan 2.5 % öljyy. Sitte ei oo ollu mitään oikkuja. Siitä suuttimesta. Meillä kävi sama suutin talvella kun nytte kesällä. Mutta kaverilla oli toi yamahan yz 85. Se kasteli tulpan heti talvella. Ekalla ajolla.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKIAi niin, kun kerran asiaa sivutaan niin tiedustelenpa minäkin huoltokirjaa josko löytyisi. 250 CR -03. Jos on ylimääräisenä tai vaikka lainaksi ? Toki korvausta vastaan...

Kirjoittaja: HENRI TALVINENMoro!
Ihan semmonen pieni juttu, että kannattaa mäntä vaihtaa heti kun saat pyörän, ellei sit oo todellista faktaa, että se on just vaihdettu.
Mulla on aikoinaan käynyt niin, että kun ostin pyörän(sama kuin mainittu), niin mäntä halkesi viikon jälkeen. Vaikka piti olla äskettäin vaihdettu. No, omaa sinisilmäisyyttäni uskoin =)

Mut kun kaverilla kävi ihan samalla lailla (CR-00), niin ilmeisesti on aika tarkka tosta männän vaihdosta?
Ja 3% bensaa käytin myös, hyvin pelas noin muuten.

Ja onnea uudelle harrastukselle!!

Kirjoittaja: ARTO KULTALAVm 99 250 CR:n oma ohjekirja on jäänyt hyllyyn ja pyörä on vaihtunut joten joutais huokeella pois jos vaan vuosimalli täsmää.Heitä maililla jos kiinnostaa
arto.kultala@luukku.com

Kirjoittaja: TIMO LAINEalfamer oy:sta kannattaa kassa kysyä kirjaa

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKINiin siitä seossuhteesta vielä...eipä oo ollu selkä märkänä edes 4% seossuhteilla (kultaisella 80-luvulla), tosin 1% oli risiiniöljyä. No ehkä pari pistettä jossain mutta sehän kuuluu vaan asiaan. Ja jos se öljy tipahtelee sieltä pakarin päästä takajarrulle niin silloin sitä tosiaan on "hiukan" liikaa, mutta huoli pois, 3%:lla ei niin vielä käy (sitäpaitsi kukas sitä jarruja tarttee :-). Öljyä saat kyllä selkääsi myös ketjuista jos satut niitä vielä antiikinaikaisesti moottoriöljyllä rasvaamaan (kuten minä). Vastuu seossuhteistasi kuuluu oikestaan vain sinulle joten ei kun pähkäilemään sopivaa; ehdotuksia tulet varmasti saamaan enemmän kuin kysyt joten pysy kärsivällisenä. Myös huoltokirja neuvoo...

Kirjoittaja: Markus HakkarainenTota...siis bensana kannattaa käyttää 98:a ihan vaan nakutuksen ja tehon takia. 2-tahti öljyä sekaan 2-2.5% riippuen pyörän iästä ja öljystä. Merkkikohtaista korjausopasta ei ole olemassakaan, tai en ainakaan tiedä. Mutta hyvä yleisopas crossipyöriin on Eric Gorrin Motocross & Off-Road Performance Handbook, josta myös löytyy CR:iin tuning tips osio.

Kirjoittaja: JUKKA HYÖKKITerve vaan Jaakko !

Bensaksi tosiaan mielummin korkeaoktaanista, 98 käy hyvin.Seossuhteeksi suosittelisin hiukan paksumpaa blandista, ainakin 3% ettei tule turhia männänvaihtoja. En tiedä toiminko tän palstan sääntöjen puitteissa mainostamista koskien mutta kai kysymyksiin saa vastata vai mitä sanoo sen valvoja? Nimittäin huoltokirjat omiin tarpeisiin olen löytänyt alfameristä, löytyy stadista hämeentien ja mäkelänkadun kulmasta. Hondaankin vuoteen -01 saakka (kyselin nimittäin äskettäin) jos puolikasta meinasit.
Tervetuloa vaan lajin pariin ja hyviä ajoja !

Kirjoittaja: Marko LaineTuo bensa kannattaa kyllä olla 98E ja jos ajat täyssynteettisellä öljyllä, niin 3% seos on ihan sopiva.
Kyllähän sellainen korjausopas tulee jo ihan pyörän mukanakin eli olen itse myymässä juuri tuollaista Honda CR250 vm. 2001, johon annan mukaan alkuperäisen huoltokirjan. Kirjasta löytyy kaikki tarpeellinen osien kuvista ohjeisiin. Tietysti tekstin kieli on englanti, mutta kuvat ovat samoja kaikilla kielillä. Kirjat pitäisi kulkea aina omistajalta toiselle, joten pitäkäähän ne tallessa.

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOPuolikkaaseen pyörään harrasteajoon riittää varmasti osasynteettinen öljy ja 2 %:n seos. Mutta jos haluat, että on paita selästä ja takajarru öljyssä niin laita 3 %. Ja bensaksi ilman muuta 98E.