miten vaihdetaan ohjaustangon tupit?
24.2.2004 - 14:13
|
Kirjoittaja: Jaakko KovanenJoo.., ei ole tullut paljon tarvetta vaihtaa näitä tuppeja, kerran kun yritin ne olivat ihan saakutin tiukassa ja ei meinannut lähteä. onko asiaa helpottavia neuvoja?
ja sama juttu olis myös niiden kiinnittämisessä , että onko jotakin rasvaa joka voisi helpottaa mm. kaasupulen tupin asentamista? Millä liimalla ne pitäis kiinnittää?
jaakko kovanen.
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Ville LaitinenKannattaa Laittaa WD-40:stä sinne kahvan sisälle vähän ja sitten työntää ne sinne ohjausrangon päihin. WD-40 tahmeutuu sitten parin minuutin päästä laiton jälkeen ja pitää ne paikallaan. Jos haluatte saada tupit tahmeiksi jotta pysyvät käsissä kunnolla siis WD-40:stä vaan pintaan vähän sumuttamalla... ;)
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTätä kun lukee niin muistuu hyvin vuoden takainen tilanne mieleen. Mitäs niillä liimoilla kun ei niitä fillarissakaan tarvitse ja kiinni pysyy mopottimessakin. Vaan kas kun tuli lämpimämmät ilmat niin lakkasivat tupetkin pysymästä paikoillaan. Mikään liima ei toistaiseksi ole toiminut vaan murenee tai jotenkin ihmeesti liisteröityy välissä, eli rautalangat ovat olleet loppujen lopuksi itsellänikin se toimiva konsti. Tarkkaan saa ne päät kääntää ja painaa kumin sisään, että ilman hanskoja voi ajaa, talvella ei laisinkaan.
Kirjoittaja: KARRI KUISMAaihetta sivuten, kiinnitys kannatta hoitaa kunnolla, itsellä ikimuistettava kokemus Ruskeasannan "takasuoran" hyppyristä vuodelta 1985, hyppyri oli silloin " kansallisissa " ( lue suht
Kirjoittaja: Alar MozolevYks niksi vielä. Tuli kerranluettua jostain jenkkilehdestä ammatilaismekaanikon niksi ja itsellään toiminnut aika hyvin. Kierros "grip tapea" (semmoinen liimamainen musta kangaspohjainen teippi) tangon ympärille aloittaen tangon sisäpuolelta ja työstäen tangon päitä kohteen. Sitten suihku brake cleaneria oikein reippasti ja tuppi tangoon. Noin parin tunnin kuivumisen jälkeen ajovalmis. Ei ole vielä tarvinnut rautalankoja käyttää ja vaihdossa pääse helppommin kun ei pitä sitä tuppiliima puhdistaa tangosta. Parhaiten toimi jos on keskikovat tai kovat tupit pehmeällä päälystyksellä (esim Renthal dual compound). Jos tuppi on kokonaan pehmeä seosta niin silloin tarvitaan pari rautalankaa vielä.
Kirjoittaja: TONI HONKALAota mänty suopaa ja laita tupin väliin niin pitäisi irrota
tee sama kun laitat uudet tupit paikalleen
Kirjoittaja: ari pyykköOsta tuppi liimaaa.
Kirjoittaja: MATIAS KAUTIAINENtossa uusimmassa offroad lehessä oli sellasia ohjeita.siitä kannattaa kattoo......
Kirjoittaja: juho jaakonsaariKannattee sit ku alkaa laittaa niit uusia tuppeja ni hijoo vähän karkeeks siitä tupin alta sitä tankoo ja sit jotain liimaa jos ei pysy ni sit jotain varmistuksia.
Kirjoittaja: Maunu Laitinenpois lähtee parhaiten kun ottaa vaan siirtoleuka piheil kiinni ympäriltä ja alkaa pyörittää kyllä kähteee irti.
terv.maukka
Kirjoittaja: ville91laita WD-40 sinne tuppien sisään vähän ja työnnät sitten kunnolla se tekee niistä tahmeat ja pitävät ja suihkuttele myös päältä päin.
Kirjoittaja: Ville SepponenMitä sitä säästellä tuppeja. Ei ne niin paljoa maksa etteikö tangon vaihdon yhteydessä voisi uusia kokeilla. Mattopuukkoa tai mitä tahansa terävää näyttää niin lähtee mukavasti irti. Ite suhutan spray maalia sinne tupin sisälle. Ne liimat tuntui jäävän aina kaasukahvaan ja niitä vuoleskella pois(tai entisen pyörän omistaja oli keksiny pistää jotain tosi hauskaa liimaa sinne ja asentaa ne miten sattuu) Maali ja rautalankaa on itelläni pitänyt ihan kivasti tupit paikoillaan.
Kirjoittaja: Mika VettensaariYksi hyvä keino saada uudet tupit paikalleen on ruiskuttaa hiuslakkaa sinne tupin sisään. Toimii liukasteena paikalleen laitettaessa ja kuivuttuaan toimii sitten liimana. Kannattaa tosin varmistaa vielä rautalangalla, ettei tule yllätyksiä. ;)
Kirjoittaja: JANI PEKKOLAOhan fiksu veto ajaa ilman hanskoja. No mikäs siinä jos luulee pysyvänsä aina pystyssä...
Kirjoittaja: Harri SepponenYks konsti on vielä voidella tupin pinta ruokaöljyllä ja vetää tuppi pois "itsensä yli". Uusi paikalleen käänteisessä järjestyksessä. Tankoa ja tupin sisäpuolta ei öljytä! Vähän tupista riippuen liimaa/ei väliin + varmistuslangat.
Kirjoittaja: Tuukka HeleniusItse irrotin tupit laittamalla ruuvarin tangon ja tupin väliin ja suihkasin jotain spray öljyä siitä ruuvarin vierestä tupin ja tangon väliin. Tämän kun tekee monesta kohtaa tupin ympäriltä niin pitäisi irrota helposti, mutta muista poistaa öljy ennen uusien tuppien laittoa.
Kirjoittaja: Jarmo NiskanenMikä tahansa kontaktiliima on hyvä tuppien kiinnittämiseen.
Liimaa tuppiin ja tankoon ja nopeasti tuppi paikoilleen.
Lisäksi pari varmistuslankaa/tuppi niin johan pysyy.
Toisena vaihtoehtona voi käyttää rasvanpoistajaa ( Brake cleaner).
Sitä tuppiin ja nopeasti paikalleen. TÄmä kyllä ei ole niin pysyvä vaihtoehto kuin kontaktiliima.
POistaminen onnistuu kun työnnät ohuen ruuvarin tupin ja tangon väliin, suihkautat sinne hieman brake cleaneria ja vedät tupin pois.
Tuo paineilmakonsti on kanssa hyvä, mutta ei toimi oikein rikkoutuneitten tuppien kanssa.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTupin saat irti hyvin mattopuukolla, mutta jos haluat sen ehjänä irti, niinpujota alle sukkapuikko (tai vastaava ohut sileä puikko), kierrät sillä ympäri siellä sisällä, jotta liima irtoaa ja sitten sitä tuppia pystyy se puikko siellä välissä kirtämään vähitellen pois siitä stongan ympäriltä.
Takasin / uutta laittaissa kunnon sylkäisy siihen reunaan ja pyöräytys sormella sisäpuolelle, niin johan luisuu helposti paikalleen. Vesikin auttaa, mutta sylki paremmin, joka sekin kuivuu luistamattomaksi.
Kohta paikalleen laiton jälkeen sitä tuppea voi vielä vähän kiertää, mutta myöhemmin se on jo aikas vaikeaa.
Porukka näyttää aika yleisesti käyttävän ohutta rautalankaa kireaästi tupin ympärillä, mutta itse kun ajan ilman hanskojakin, niin eipä ole ollut mitään. Toistaiseksi ovat vielä pysyneet paikoillaan.
Kirjoittaja: TURKKA HAGMANJos käytössäsi on paineilmaa, niin puhalla sitä sinne tupin alle niin irtoaa. Jos ei irtoa voit leikata vaikka mattoveitsellä ne pois.
Tupeille on olemassa ihan omia liimoja alan liikkeissä, mutta Bostikilla on myös
hyvää liimaa. Liima liukastaa stongaa sen verran, että tupit saa paikoilleen, toki
voit myös tässä soveltaa sitä paineilmaa. Älä käytä mitää pikaliimaa, kos se saattaa kuivua niin nopeasti, että et kerkeä työntää tuppeja paikoilleen.