Ongelma joka ei ole ongelma....
Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKI...sillä onhan se helpposti ratkaistavissa, nimittäin kaasuttimen jäätyminen. Oikeastaa siihen ei paljoa kannattaisi sen kummemmin puuttua, koska homma hoituu helposti tenulla, perinteisillä retkipatjavirityksillä tai teknisemmin lisäsyylärillä imupöntössä(autoissa tietysti imuilmaa lämmittämällä kuten jo sata vuotta sitten). Näillä konsteilla laulu raikaa yleensä maaliin asti (tai kunnes imupönttö täyttyy kokonan lumella).
Kosteus tulee kaasariin osaksi bensan mukana ja suurina määrinä imuilman joukossa joko vetenä tai lumena. Bensan muodonmuutoksen seurauksena kaasutin on kuin pakastin jo ennen kuin ulkona on edes kunnolla kylmä. Silloinhan sitä hilettä alkaa tulemaan väärään paikkaan, eikä siitä kukaan tykkää kun mopo mummoilee. Kaikki laitteet eivät nyi juuri koskaan ja esim. oma pyöräni anoo tenua herkästi. Perheautoni on muuttotavaraa kaukaa lämpöisen meren rannalta, eikä siinä ole laisin imuilman esilämmitystä. Sen Eurooppaversiossa sellainen taas on. Silti se toimii moitteetta ilman jäänestoa kaikissa keleissä. Toimisikohan jos siinä olisi kaasutin eikä ruiskua?
Tekniikasta kiinnostuneena olen kuitenkin monesti miettinyt että, mikä siellä mehumaijassa oikesti jäätyy ja miten. Luistin tarraamisen tajuaa, mutta kun varsinkin neulaputken ja neulan alueella ajettaessa kone menee sairaan rikkaalle, ihmettelen joskus mikä siellä muuttuu. Pääsispä ajossa kurkistamaan, niin sekin selviäs. Jotkut vehkeet tuntuvat menevän laihallekin.
Oma teoriani prosessista on neulaputken muotoutuminen imevämmäksi tai kurkun pienentyminen ja virtauksen kiihtyminen. Kaasutintekniikkaa käsittelevät kirjat eivät näistä talvimopoilijaa koskevista muuttuvista tekijöistä kerro.
Mitäs luulet tai tiedät? Olisi mukavaa jos minäkin saisin tietää.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Pentti RaittilaNiin se sanoi Mika Häkkinenkin, että jos Erja ajais mun Mc Larenia se kestäis ihan hyvin, jotta se tästä jutusta.
Kirjoittaja: Veijo ÄnäkäinenTässä aikuisopiskelijan teoreettisia ajatelmia. Timon Teneressäkin lienee CV-kaasutin, kuten minun LC4:ssa? Vähäinenkin jäätyminen jumittanee alipainetoimisen luistin väliasentoon. Tämän seurauksena seokset sitten ovat mitä sattuu. Jäätämistä tapahtuu silloin kun ilman suhteellinen kosteus on suuri, kuten esimerkiksi nyt kevätauringon sulattaessa lumia. Pahimmat ongelmat minullakin on ollut juuri lähellä nollaa olevissa lämpötiloissa.
-Vepa-
Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo joo voi olla, että jäätyy, mutta luulis ongelman olevan pahimmillaan silloin, kun ilmankosteus on suurin, sillä vesihän se sen tyhjäkäyntipiirin jäädyttää.
Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKITuon kaltaisesta voitelun pettämisestä ei ole pelkoa, jos on tyhjäkäynti. Se takaa männälle voitelun pitkässä moottorijarrutuksessa.
Kääntöpuolena asiassa on herkkyyden katoaminen mutkasta ulos kiihdytettäessä, jolloin oikea seos ei heti olekaan käytössä, vaan kampikammiossa on yleensä liikaa kakkua.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo joo - on ja ei. Kaksitahtisen männän ainoa voitelu tulee polttoaineen kylkiäisenä. Siten se pienikin huikka voi olla joskus kriittinen, kun kestovoitelu alkaa pettää kurvin sisäänmenon loppupäässä...
Kirjoittaja: Pentti RaittilaNo... vaikka minut "heikoimpana lenkkinä" tuolla jo keskustelun tuiskeessa pudotettiin pois... niin jatkan kuitenkin. Luulin jo kaikkien ymmärtävän sen perusasian, että talvikeliin, ja ennenkaikkea jääradalle pitää vaihtaa isompi pääsuutin, ja suutinputki ja tietenkin siihen sopiva neula. Muuten ei seos ole ollenkaan sopiva ja moottorin täystuho edessä. Mutta nämä jäätymisvaivat ovat ihan eri juttua... joten viisaat ja vieläkin viisaammat jatkakoon.. (sillä tyhjäkäyntisuuttimella ei ole mitään tekemistä tähän hommaan).
Kirjoittaja: Ville SepponenKnees:
Painosuhteena teoriassa oikea suhde on 14.7:1. Eli 14.7kg ilmaa ja kilo bensaa, kuten varmasti ymmärsitte... Eli se mitä tuo on litroina niin voipi olla aika hurjaa luokkaa. Piti päästä kirja viisaudella pätemään :)
Kirjoittaja: Kees van NiftrikEn löytänyt sitten millään edellä mainittua lentomääräystä, mutta lentoturvallisuushallinnon yhtenä etusivun juttuna oli "17.2.04 Vaihtelevat säät on huomioitava kevättalvella lennettäessä", joka sivusi aihetta...
Kirjoittaja: Jarmo NiskanenKyllä tuommoinen 2-t peli läpistä huolimatta huohottaa aina hieman suttariinkin päin. Saanee riittävästi jäänestoa sulattamaan tyhjäkäyntipiirin.
Jääradalla, jossa ajellaan ilman ilmansuttaria tuo jäätyminen on aikamoinen ongelma. Normaalisti kyllä suosittelen kaikille treenien jälkeen ottamaan satulan pois ja injektioruiskulla vähän laittamaan esim. masinolia siihen tyhjäkäyntipiirin seutuville reilusti. Hieman odottelua ja potkii koneen käyntiin, jolloin pelit on vedestä/ jäästä puhtaat kisaa varten.
Tuosta kiinnileikkautumisesta talvella, oisko olleet suuttimet liian pienet, eritoten tyhjäkäyntisuutinja neula on spooria/ crossia ajaessatärkeä, koska moottorilla jarrutetaan aika paljon, jonka jälkeen kaasua avattaessa kone leikkaa..
Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKITuli siis lisää tutkittavaa, kiitos.
Lauri kirjoitteli kaasuttimen "kuivasta" puolesta.
Läpättömässä 2-tahtisessa ei ole kuskilla edes kuivia housunpuntteja ; ) Keuhkollinen on jo siitimpi ja nelitahtinen "potkaisee" myös pikkuisen takaisin.
Imutapahtumahan päättyy tylysti sillä hetkellä kun venttiili sulkee oven tai läppä menee kiinni (ei niin joustamaton ilmiö). Virtaava ilma ei pysähdy kuin tikka tauluun, vaan joustaa vähän takaisin ja kastelee paikkoja myös suuttimien väärältä puolen.
Älä Lauri hermostu vaikka kone välillä jumittaa. Kelläpä ei joskus niin kävisi. On se silti rankkaa oppirahojen tuhlausta nostella uutuuttaan kiiltävää, mutta vaan vähän kyljistään raapaleista Wisecoa muistojen hyllylle.
Paras tapa kuivattaa kone, on vääntää talvella tyhjäkäynti pois, huudattaa innoissaan tukkoista spooria ja heti perään moottorijarruttaa pitkään ilman että välillä avaa. Taatusti narahtaa.
Kirjoittaja: ARTSI VIRKKIKurkkaas Timo
Lentoturvallisuushallituksen tiedotusta KAASUTTIMEN JA IMUKANAVISTON JÄÄTYMINEN MÄNTÄMOOTTOREISSA.
http://www.lentoturvallisuushallinto.fi/lentoturvallisuushallinto/normi…
Laurille
bensaseos käy suuttimen imupuolella, mutta korjatkaa jos mun miehen vaistoni on väärässä.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikPikemminkin kuin väittämällä vastaan, yhdyn Jarmon näkemykseen - silloinhan se mm. käy tyhjäkäyntiä huonosti, kun tyhjäkäyntipiiri on jäässä. Torvi auki tyhjäkäyntipiirillä taasen ei ole mitään merkitystä eli se ongelma ei juurikaan haittaa. En usko, että koko kaasaria saa edes kunnolla jäätymään jossain jääradalla, jos radan pinta on puhdas, pakkasta > -10 (ilmankosteus alhainen) ja luisti katossa koko ajan. Vesi siinä ilmassa jäätyy ja ongelma on todennäköisesti suurimmillaan +10- -10 asteen välillä. Eikös se polttoaineen höyrystyminen ole juuri lämpöä sitova reaktio eli kurkussa olevan polttoainesumun lämpötila laskee alle ulkoilman lämpötilan ja silloin kaasarin kurkkuun alkaa syntyä jäätä?
Tosi Pelle Peloton voisi rakentaa nelarin hehkuvasta kannesta jäähdytyspiiriin lenkin, joka lämmittäisi kaasutinta nollakelien molemmin puolin.
Kirjoittaja: LAURI HEINONENNo nyt tässä kävi niin, että tuli vain lisää kysymyksiä näistä vastauksista, eli miten se tenu siihen auttaa, jos kaasari ns. kuivalta (luistin ja putsarin väliseltä) puolelta jäätyy? Siis se ilmaputki tyhjäkäyntipuolelle. Eikös se tenu vaikuta vain suuttimilta eteenpäin? Ja siis se tenuhan auttaa, sitä en kyseenalaista.
Syy tälläisiin ongelmiin on tietenkin se, että päämarkkina-alue näillä mopoilla on Californian lämpöiset rannikkoseudut/ Keski-Euroopan radat. Ei inssin tarvi tällasia pohtia pyörää suunnitellessaan, on meillä pohjolassa sen verran pienet myynnit. Mutta katsotaanpas kaksitahtista moottorikelkkaa, joka sitävastoin on suunniteltu kylmiin oloihin. Ei mitään ongelmaa, ei myöskään merkitystä mikä on koneen tahtiluku, yhtä hyvin toimii 2-t ja 4-t.
Olen talvimopoilua harrastanut nyt kaksi talvea, molempina talvina on (2-t)kone leikannut, eli rupee into hiipumaan, euroja on mennyt toista tuhatta. Pikkuhiljaa alan uskomaan, että talvella on parempi ajella olosuhteisiin suunnitellulla pelillä.
Kesällä mx-radalla pyörä on toiminut just niinkuin sen pitääkin.
Jussi Heinonen
Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIAlkuperäiseen kysymykseeni: mikä jäätyy ja miten, on tähän mennessä tullut kaksi vastausta. Jarmon väittämä on yksiselitteinen ja uskottava. Kuka väittäisi vastaan? Saat siitä kymmenen pistettä ja papukaijanmerkin. Vielä kun todistat sen esim. endoskooppidokumentilla, saat tohtorin hatun. Tästä alkaen kun sumuisella taipaleellani kohtaan jälleen sen tutun tunnun kun kaasari jäätyy, en vaivaa enää päätäni puhki kysymyksellä: kuinka ihmeessä se jäätyy, mikä siellä tökkii? Röpellän vain tyytyväisenä ja tekniikassa viisastuneena eteenpäin, enkä harmittele kotiin jäänyttä tenupulloa joka poistaisi hetkessä kaikki vaivat.
Markon vastaus oli vain osaksi totta, mutta ei selitä miksi mopo lähtee plaaniin vain jäänestoa tankkiin lorottamalla.
Silti saat hyvästä yrityksestä omenahillomunkkikahvit Kurun matkahuollon baarissa.
Pentti ei päässyt jatkoon, koska vesisuihkutus on on kyllä tuttu tehonlisäys- ja männänpolttokonsti. Kysymys käsitteli liian paksua eikä laihaa seosta.
Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIOlisiko oma osansa rikkaalle menossa myös ko. lumi- ja vesipölystä tukkoon menevä / jäätyvä ilmansuodatin, jolloin seos sitäkin kautta on rikkaammalla...
Nelitahtisissa tosin ei ole ollut meikällä moista ongelmaa. Muutama talvi takaperin ajeltiin husaberiaikoina jääradalla jossa oli pauttiaralla 20cm vettä, eikä husa ollu moinansakaan vaikka pärrättiin liki tunti. Pari kasitahtihondaa sen sijaan hyytyi kesken leikin. (komeita vesiliirtoja+sisäkurvin kenkä meni kuin vesihiihtäjä plaanissa)
Tiedä onko sitten 4t ansiota, vai onko vaan ollut nelareissa mulla paremmin suojattu ilmansuodatin kotelo.
Mutta kaksitahtiaikoina mm. ktm 250 -90 oli aikas herkkä peli jäätämään kaasaria.
Kirjoittaja: Kees van NiftrikNo kun keskustelu ei millään meinaa lähteä oikeille urille, niin olisikohan syynä parempaan kaasarin suojaan esim. nelarimoottoreiden massiivinen olemus verrattuna snadeihin 2t-moottoreihin?
Kirjoittaja: Pentti RaittilaKyllä tämä on ollut ongelma, niin kauan kuin minä muistan, ja muistan hyvin näitä asioita jo sieltä 1950-luvulta. Kyllä kylmä ilma ja kaasuttimen jäätyminen voi aiheuttaa, jopa moottorin kiinnileikkaantumisia, tai sitten reijän männän päähän. (kyseessä 2-t. moottorit) Moottorin saama polttoaineseos voi talviolosuhteissa vaihdella rajusti. Kaasuttimen kurkun sisäpuolelle tulee helposti jäätä, joka kuristaa ilman tulon. Tämä jää saattaa sitten äkkiä sulaa, ja liimata luistin "kattoon", jolloin moottori huutaa täysillä. Enpä tiedä, mutta mielestäni 60-luvun Jawa-Cz:seissä oli hyvä, kun kaasutin oli "piilotettu" alumiinikannnen sisään sylinterin taakse, jossa se pysyi lämpimänä.
Kirjoittaja: Jarmo NiskanenMenee kaasarin jäätyessä rikkaalleen sen takia että siinä kaasarin suttarikotelonpuoleisessa päässä on tyhjäkäyntipiirille menevä ilmareikä.
Tähän reikään yleensä vesi ja lumipöly ensimmäisenä kerääntyy ja jäätyy.
Nyt tyhjäkäyntipiiri ei saa ilmaa ollenkaan joten menee rikkaalle.
Aivan saman ilmiön saat aikaiseksi, kun väännät ilmaruuvin aivan kiinni.
Kirjoittaja: Aki HautaniemiMiten se menee rikkaalle jos suuttimet menee tukkoon? Mulla ainakin alkaa röpöttään ja tyhjäkäynti häviää kokonaan ku käy niin tunkkaisesti. Kone ei lämpeä enää kunnolla ja kun vääntää kaasun pohjaan niin yskii ja pärskii ennen ku ottaa kunnon kierrokset, sitten kyllä toimii ku ajaa aivan hana pohjassa. Eilen pyörä toimi vallan mainiosti. Joskus taas sitten ei. Kaverilla sylkee kylmänä käynnistettäessä semmosta mustaa "öljyä" putkesta. Lokari ja maa pyörän takana muuttuu kans ihan mustaksi, eli sitä tulee paljon. Mistäköhän johtuu?
Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKITuo on jo selostettu ...alhaalla alkaa röpöttämään ja käynti muuttuu tunkkaiseksi. Eli käy rikkaalla. Mutta miksi?
Kirjoittaja: Kees van NiftrikMä en tiedä mitään, mut