Selkäsuojista

Kirjoittaja: Henri KoukkaAuttakaahan nyt kokeneet ja kokeilleet... Pitäisi ostaa perheen 120 senttiselle junnulle selkäsuoja. Tarjontaa on vain niin että maallikkoa ihmetyttää. Mikä on mielestänne paras vaihtoehto selkäruodon suojaksi? Eteen on tullut seuraavia vaihtoehtoja:

- litteä levymalli kiinni vyötäröltä (esim. mp-racingin kataloogissa)
- kilpikonnamalli henkseleillä jossain taisi olla myös lantiokiinnitys (vai oliko kaikissa)
- yhdistetty hartia + selkäsuoja (vaatii vissiin sitten erikseen munuaisvyön?)
- suojapaita jossa on suojia vähän joka puolella, myös selässä.

Eli nykyvarusteista löytyy oikeastaan kaikki muu paitsi juuri selkäsuoja ja munuaisvyö. Kertokaahan mitä pistetään ostoslistalle. Mielipiteitä, kokemuksia?

--Henkka--

Kirjoittaja: TARU KOSKINENMulla on Dainesen alunperin kai katukäyttöön suunniteltu erittäin tukeva nivelletty selkäsuoja. Se menee harttareiden alle ja ulottuu häntäluusta niskan alkuun. Kiinnitys on lantiolle ja toimii samalla munuaisvyönä. Näyttää kankealta, mutta eipä sitä ajossa huomaa. Kolmisen vuotta kestänyt ilman pahempia kulumisjälkiä. Ostin sen alunperin, kun harttareiden selkäsuojaosiot näytti heiveröisiltä.

Kirjoittaja: Henri KoukkaKiitokset kaikille. Virkistävä ja opettavainen keskustelu kaiken kaikkiaan. Eiköhän noilla neuvoilla ole helpompi kauppaan marssia.

--Henkka--

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSOn edellisessä viestissä kyllä perää, huono lihaskunto ja ylipaino altistavat loukkaantumisille.

Mutta en ole kyllä eläissäni nähnyt niin lihaksikasta selkää, että selkärangan PÄÄLLÄ olisi esim. 10cm lihaskerros. Ehkä en ole vaan osannut katsoa sillä silmällä... Jostain syystä yhä useammassa lajissa selkäsuoja on tullut pakolliseksi, selkää ja sen luita kun ei suojaa mikään muu. Taitaa meistä aika moni ajaa kypärä päässä, vaikka niskalihakset onkin kunnossa.

Osumilta pitää suojautua kunnon varustein, niin uskaltaa sitten harjoitella sillä hankitulla kalustolla, että saa ne hyvät lihakset pitämään ukkoa koossa vauhdin kasvaessa.

Kari Wallenius

Kirjoittaja: Tuomas PietiläinenNäihin "maksuttomiin suojiin" vois myös lisätä notkeuden ja hyvän lämmittelyn&venyttelyn ennen ajoa.

Kirjoittaja: Jyrki EckertFyysinen isku selkänikamaan suojataan tietenkin hartsikoilla, rangan lihakset tulee mukaan siinä vaiheessa kun jätkä alkaa taipumaan sen kannon, kiven tai röykyn päälle, kuinka nopeasti lihakset reagoivat ja kuinka paljon voimaa ne pystyvät ottamaan vastaa -ettei ruoto veny. Yksi kundi miltä voisi neuvoja Suomessa kysellä on ex-crossari Petteri Kytölä Järvenpäästä. Numeroa en kyllä tiedä mutta jos jollain on niin laittakaa esille, sillä hän on varmasti hyvä kundi selän treenaamista käsittelevissä asioissa.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEdellä on paljon hyvää tietoa ja oikeaa asiaa. Tärkeätä on myös venyttely/verryttely kilpailun tai harjoituksen jälkeen, muuten elimistö "kramppaa" ja liikkuvuus ja kimmoisuus häviää. (no vanhemmiten se häviää joka tapauksessa) Mutta ... asiaan nämä parantuneet ja kehittyneet suojukset kannattaa kyllä käyttää. Höystänpä tätä jutulla 50-luvulta: Ajettiin "jiärattoo" Mäntyharjulla, pojankossina seurasin kun Hirvensalmen mestari yritti tulla kisaan mukaan pelkkä "nahkapipo" päässään. Isä-Paavo, joka oli kilpailunjohtaja, kuuluttaja ja ratamestari kielsi osallistumisen, koska oli tullut sääntö kypäräpakosta. No tämä naapuripitäjän mestari nosti suuren metelin: "Ne on pelekureita jotka pannoo piähän kypärän". Kuitenkin taltuttelun jälkeen hän lähti kotiin. Myöhemmin hän eleli aivonsa ja silmänsä menettäneenä. No kaamea tarina johon oli varmasti syynsä monella muullakin tekijällä. Mutta ... ennenkuin hankitte "mopoa" hankkikaa kunnolliset suojavarusteet!!! t. Pappa

Kirjoittaja: Henri KoukkaNiinpä. Suurin huoli on juuri selän kestävyyden kanssa. Poika on ottanut harrastuksen omakseen ja pahemmilta tälleiltä on vältytty hyvän suojauksen ansiosta. Nyt kuitenkin pyörän vaihdon yhteydessä tuli mietintään tämä selkäkysymys. Mitenkään aliarvioimatta mm. polvitukikeskustelua jota tuossa on käyty, totean vain mielessäni että ei paljon naurata jos seuraava hankinta on pyörätuoli. Mutta ei kannata lie synkkyyteen vajota. Voihan sitä kompastua kynnykseen ja lyödä otsansa lattiaan, kun ei noita jalankulkukypäröitäkään ole kukaan vielä keksinyt. ;o)

--Henri--

Kirjoittaja: Pentti RaittilaIhan oikein, että ei koskaan lähdetä ajatuksesta: kun ei tehdä mitään, ei voi tulla vahinkoakaan. Kyllä se ihmismieli on sellainen, että tekemistä pitää olla. Kuitenkin järjen käyttö on aina sallitua ja jopa toivottavaa:). Itse olen selkäinvalidi, joka alkoi pahasta kaatumisesta hyppyrimäessä n. 10 v. "pojankossina". Sitten sitä ovat pahentaneet erilaiset työtapaturmat ja -rasitukset. Tässä crossitouhussa on selkä vaarassa kahdella tavalla: putoamalla rajusti perseelleen, tai ulkopuolisen iskun kohdistumisesta selkärankaan. (esim. oman tai kilpakumppanin pyörän). Tähän toiseen vaihtoehtoon auttaa varmasti kunnollinen selkäsuoja. Ensimmäiseen järki päässä tai suojelusenkeli t. Pappa

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOEi mitenkään mainostaen, mutta itse ostin loppuviikosta Örtheniltä pyörän oston yhteydessä myös selkäsuojan. Pienikokoinen kun olen, niin syksyllä parissa liikkeessä täällä Tampereella kaikki suojat olivat ensinnäkin pirun suuria /sopimattomia ja lisäksi kalliita.
Tanella on AP:n "mini", hinta 67e ja eilen lensin spoorissa patista suoraan selälleni sellaisen lumen alta siksi näkyviin tulleeseen 3-4cm /20cm korkean kannon päälle. Selässä ei edes tuntunut, eikä suojaan tullut jälkeäkään. Sellainen kapea suoja ei ehkä olisi riittänyt, vaan kylkiluu olisi mennyt, mutta tuo leveä levy kyllä.
Minulle "midi" oli liian suuri, mutta tuossa minissä pituus on hyvä ja vyötärökiinnityksen kuminauhat yltävät 1/4aan, eli varmaan riittäisi kiristysvara teidän junnullekin. Suojasta voi myös katkaista ylimääräistä pois kummasta hyvänsä päästä jos pituutta on liikaa. Suoja tulee rintapanssarin alle ja kiinnitys toimii munuaisvyönä siinä samalla. Eilisen käpsyn takia voisin suositella.

Kirjoittaja: Jyrki EckertHartia suojia, polvitukia ja munuais vöitä käsitelläänn aina aika-ajoin näillä sivuilla. Ei kuitenkaan kannata unohtaa että jos jätkä (tai likka) on huonossa kunnossa niin ei ehkä paraskaan suoja pelasta kun taas se naapurin kova kuntoinen Räyhä Reiska selvisi samasta lipasta Jofan syndeillä millä Joel Robert ajoi tosi sankarien aikaan.
Paras suoja on 10min päivässä liikkeitä mitkä auttaa vahvistamaan POLVEN ja SELKÄ RANGAN TUKILIHAKSIA (eikä sitten onnistu punttisalin kiinteissä koneissa missä on muuten niin kiva viettää aikaa ja reenata niin pirusti...ainakin mielestään).
Paikallinen fysio terapeutti osaa neuvoa oikeita liikkeitä. Parasta näissä liikkeissä on se että ne tehdään pääosin omalla painolla joten 10v. junnukin voi tehdä niitä.
Hartsikathan ovat "pakolliset". Jos ajaa ilman niitä niin on vehkeet ollut katollaan sen verta kauan että nesteet on vaihtanut paikkaa, munuais vyö ja polvituet on suotavia lisiä. Omat lihakset ja varsinkin pienet tukilihakset ovat ne tärkeimmät suojat. Ja mitä aikasemmin niitä alkaa treenamaan niin sitä parempi

Terv.Jykä

Kirjoittaja: TUOMAS VUORINENmoi...Itellä on sinisalon suojapaita...hyvin on toiminut...ei mitään ongelmia selässä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä on hyvä aihe keskustelulle. Kokemus pitkältä ajalta on näyttänyt, että selkävammat ovat kaikkein vaikeimpia näissä lajeissa. Kävin tässä katsomassa Hanxin sivut (www.hanx.fi) Siellä oli mielenkiitoisia uutuuksia näihin asioihin. Tämä ei ole mikään mainos, mutta uskon, että Hannu Raatikainen ko firmasta on asiantunteva henkilö antamaan oikeita neuvoja. Kyllä tietoa on varmasti muillakin. Tärkeintä on saada "nuori kuljettaja" ymmärtämään, että hänellä on viimeinen selkäranka käytössä. t. Pappa