Lippumiehet

Kirjoittaja: TUOMAS LAULAINENTerve
Vaikka eletäänkin sydäntalvea ja kilpailukauteen tuntuu olevan vielä pitkä tovi,niin tuli tässä mieleen eräs tärkeä juttu.Nimittäin lippumiehet/naiset jotka ovat kilpailun läpiviemisen kannalta eräs tärkeimmistä seikoista.Nyt olisi aikaa etsiä ja koulutta
uusia ratatoimitsioita kesän kisoja varten.Moni kerho on varmaan tehnyt ja tekeekin paraikaa kyseistä työtä,mutta kuten olemme montakertaa huomanneet että tähän hommaan ei ole tungosta.Lippumiesten joukosta löytyy vielä liian monta(Yksikin on liikaa)
sellaista henkilöä jolle on kisapäivän aamuna lyöty lippu kouraan ja annettu pikakoulutus tyyliin"heiluta sitä vähän jos joku kaatuu".Aina kaatuu,ja yleisö karjuu.Meinaan, lippumiehelle."HEILUTA NYT H....tti SITÄ LIPPUA.

Tai sitten on koulutettu lippumies joka osaa hommansa hyvin,mutta kun oma/sukulaipoika ajaa juuri kyseisessä lähdössä,niin unohdutaan seuraamaan kisaa
samoin seurauksin kuin ed.tapauksessa.Tällaiset liputtajat jää helposti mieleen,mutta onneksi on myös paljon asiansa osaavia rohkeita liputtajia joiden ansiosta ajaja/ajajat ovat välttyneet pahoilta yliajamisilta.Valitettavasti harvoin kuule että"näitkö miten lippumies hoiti hommansa eikä tullut pahempaa kasaa,vaikka pahalta näytti" Ei muuta kuin onnea metsästykseen,että saataisiin lisää ihmisiä lajin pariin.
Terveisin Vesa Laulainen (ainiin ajetaanhan sitä talvellakin kisoja)

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENOmpas teillä huima "kerhonjohtaja". Nuo ohjeet ei menneet lähellekkään oikeeseen päin....Auttaiskohan toi sääntökirjojen lueskelu ? ?. 80cc kuskien huimia suorituksia keltaisten lippujen huiskutuksissa kauhisteleva....Kähmy

Kirjoittaja: Nikkanen EeroUrpun urpun!Ainahan näitä marisijoita riittää.Liputussääntöhän on aika helppo ja yksiselitteinen,kuten noissa edellisissä jo on kirjoiteltu.Ja itse käytännön toiminta jää aina kuskien vastuulle.Jokaista ei yksitellen tarvitse lippumiehen ohjailla turvalliseen paikkaan.
Eli jos keltainen on näkyvillä,mutta paikallaan on se merkki vaarasta,aja hiljaa,ohittaminen kielletty.
Jos keltainen heiluu on vaara välitön,ole valmis pysähtymään,ohittaminen ankarasti kielletty.
Heilutetun keltaisen jälkeen kaikki toikkaroinnit,ja päälleajot ovat kuskien vastuulla.
Joskus vahinkoja sattuu,ja tilanteet tulevat silmille,niin kuskeille kuin lippumiehillekin,kuten kaikki ajaneet,tai liputtaneet hyvin tietävät.
Ei o helppoo ei.Ja ainoo mitä voidaan tehdä on se,että noudatetaan sääntöjä,käytetään tervettä järkeä,ja yritetään kukin parhaamme.Enempään ei pysty edes hyvä kilpailunjohtaja.

Kirjoittaja: Mikko RuusunenKorjatkaa jos olen väärässä:
Tässä taannoin kuulin kerhonjohtajalta, että keltaista lippua pidetään esillä jos on kaatunut yksi kaveri, eli sitä ei vielä silloin heilutella. Jos on kaatunut kaksi tai useampi kilpailija heilutetaan, tai jos tämä yksi kaatui pahan näköisesti.

Meneekö se noin vielä?

T: Matti

Kirjoittaja: Tomi Nieminenjoo, en nyt muista missä kisassa se oli mutta lippumiehille oli puettu keltaiset paidat. Se oli aikas huono idea ainakin omasta mielestäni, koska siinä oli aivan liikaa keltaista väriä radanvarressa ja joutui välillä katsomaan toisenkin kerran, että oliko siinä lippu vai ei. : /

Kirjoittaja: PERTTI SALONENJoo o.. Nää tälläiset jutut on kyl aika huvittavia.Mun mielestä ainakin lippumiehet pitäis jokaiseen kisaan kouluttaa kunnolla!!Näin pienenä esimerkkinä Tuusulan kisa kesällä 2003..Kaveri kaatu hyppyrin alle ja lipppumies ohjaa porukkaa sinne nippuun.Kaaduin siihen ja menin kysymään mikä on ku teet noin

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENJärjen käyttöhän sallittu ja jopa suotavaa näissä turvallisuusasioissa. Käytetään lippua vaikka liikaa, kuin liian vähän. Samoin ratatuomaripiste ei aina liene paras mahdollinen lipun huomioimiseen. Jos paikalla on "vieno hulmuttaja" ja lippu lyhyessä varressa , saatta vahinko olla lähellä. Eli kunnolla lippu näkökenttään ja jos ei kuskiin tehoo, otettakoon poika koulutukseen. Isät voisikin monesti niskasta taluttaa omaan järjenkasvatustilaan. (ei kuiteskaan heti saunantaa)

Nopeuskisoissa (missä muuten on RR- ja Jääratakeskustelijat) lipunkäyttö korostuu. Muistan (itteään täytyy aina kehuu, kun JOSTAIN syystä kukaan muu ei sitä tee) takavuosina Vetelissä oli RR-SM, olin vastuullisessa ratatuomarin tehtävässä. Meidän kurvissa "kaivonrenkaan" kohdalla kuski teki kupit. Meikä hullunkiireellä juoksi radan reunaa vastakarvaa. Käytin kait lippua tehokkaasti, kun kuulin jonkun kuskin varikolla kommentoineen yhden ukon lyöneen melkein lipulla pipoon. Eli tämä juttu siksi, että jos crossissa tapahtuu jotain vakavaa vaikka hypyn takana. Kannattaa lippumiehen hypätä vaikka ajolinjalle, jotta sanoma vaarasta todella välittyy tyhmimmällekin tunarille....Kähmy

Kirjoittaja: TUOMAS LAULAINENValitettavaa tuollainen käytös.Mutta silloinkun on saanut koulutuksen kyseiseen hommaan,ja tietää mitä tekee niin on ihan turha urputtaa radanlaidalta.Varmaan oot toiminut aivan oikein kyseissä tapauksissa,joten älä heitä pyyhettä kehään.
T:Vekku

Kirjoittaja: Ville HarviaVillelle tiedoks, että sitä lippua pidetään paikallaan jos joku on siinä radan sivussa eikä keskellä. Eli kun ei ole paha juttu/este. Lippua heilutetaan ku on paha este radalla.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENJESSS... just tommosta se on näitten "isien" kaa. itte ne ei välttämäti oo koskaan ajanut crossia,,,mut nyt kun juniori ajaa ne tietää kaiken. Kaveri joka haluu tehdä nautinnollisen kisapäivän toimitsijana kilpailijoille, katsojille, yms. onnistuneen kisapäivän...olemella vaikka lippumiehenä, hänen panostaan tulee arvostaa, ei arvostella...Hän varmana tekee parhaansa..ja mahdollistaa lajin turvallisuutta...uskoo Kähmy

Kirjoittaja: Ville SepponenOma kokemus lippumiehenä olemisesta:
1. Sanottiin, että pitää heiluttaa lippua aina kun joku kaatuu. No yksi kaatui ja rupesin heiluttamaan lippua. Kohta tulee joku heppu pyörän kanssa huutamaan ja meuhaamaan siitä, että heilutan lippua vaikkei ole tarvetta.
2. Isohyppyri, kaveri kaatuu. Menen siihen radan viereen heiluttamaan lippua. 80:llä ajava heppu tulee ja ei etes piittaa lipusta. No se ajo toisen päälle.
Varikolle tullessani tulee pojan isä huutamaan naama punaisena siitä etten heiluttanu lippua. Oli kypärästi lippa ja tankokin menny vääräksi.
En enään ikinä lippumieheksi. Päänaukomista saa kuunnella muutenkin tarpeeksi.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENTottakai talvellakin treenataan ja kilpaillaan. Monessakin kerhossa pyörii sarjacrossit. Ja jyväskylässä / Liepeellähän on tarjolla jopa kansalliset Lumicrossit 6.3. Tervetuloa vaan kokeileen talvisia startteja.

Nämä lippumiesasiat on todella surkuhupaisia. Meillä on pyritty myös sarjakisoissa täyteen lippumies miehitykseen. Ongelmia on . Sama myös, kun treenaamassa on runsaasti kuskeja. Isät, huoltajat, veljet , ym. mieluummin hytisee ratapenkoilla seuraten suojattien suorituksia kädet taskussa. Mitään ajanottoa tahi huoltoa ei tarvitse tehdä koko päivänä. Miksi ei voitais mennä lipun kaa pahimmille hypyille turvaamaan vaikka oman lapsen ajoa...ei mene perille....kait tämäkin asia ymmärretään vasta kun ambulassi laulaa.....Kähmy