Mikä syö sähköt kottaraisestas?
Kirjoittaja: Rauno RavanttiTervehdys!
Talven ja pimeyden tullessa huomasin, että jarrua painaessa (jarruvalon palaessa) ajovalot himmenee reilusti. Pyörä oli siis KTM 525 EXC ja luulis siitä virtaa irtoovan molemmille tarpeeksi. Toinen mikä on hiukka vaivannut, niin ei meinaa startilla pyörittää kovinkaan vauhdikkaasti ja akku loppuu kovin nopeasti. Tuntuu ettei lataisi ihan täydellä teholla akkua. Jos akun lataa laturissa niin sit taas pyörittää.. Voiko olla kiinni vain huonosta akusta vai karkaako sähkö jonnekkin muualle?? Liitokset yritetty tarkistaa ja ylimääräisiä sähkövimpaimia ei ole..
Mikähän pitäisi olla kyseisen pyörän latausjännite? Mittari näytti jossain 12,5 voltin paikkeilla. Vaikuttaa pieneltä??
Olisiko viisaammilla vinkkejä??
----Rauno Ravantti---
& KTM 525 -03
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: JARNO KASSLINOnko kotariin saatavissa tehokkaampia käämityksiä? Muistelen nähneeni jopa 300w:n valolaitteita. Ne ei toimi pelkästään akuilla.
Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIVarsinkin enduroväellä tuntuu olevan näissä keskusteluissa usein epäselvää mikä on vian ja ominaisuuden ero.
Kun mopoon lisäillään valoja ja lämppäreitä. ei jäätynyt iso mäntä välttämättä kuulukkaan enää liikahtaa jos starttivehkeet on vain kesäcrossissa testattu. mm. tästäkin on ollut puhe.
Jos sitä kuormaa lisätään, pitää lisätä myös sähköntuottoa ja akun kapasiteettia. Kun se puoli on balanssissa, ei asiaan pitäisi enää kiinnittä huomiota.
Tottakai se lisää myös painoa, eikä se ole mukavan näköistä mainoksissa.
Sen takia mopot varustetaan niin kevyillä (ja halvoilla) värkeillä kuin mahdollista.
Tässä asiassa on pakko toisaalta ymmärtää valmistajaakin. Kokonaistuotantomäärästä ani harva yksilö joutuu koskaan hullun talvikuskin käyttöön.
Kirjoittaja: Veijo ÄnäkäinenKiva, että edes joku tutuista ennättää ajamaan :-)
Oman kokemukseni mukaan juuri sähköt ovat KTM:n yksi akilleen kantapäistä. Starttauksen kanssa ei sinänsä ole ollut ongelmia. Moottorin pysäyttämisessä kylläkin ja lopulta päävirtajohdon poikkikulumisen & -palamisen takia. IMO KTM:n Johdotuksia ei ole suunniteltu tärinän ja pakkasen kestäviksi.
Älä Timo kiusaa tyttöjä, tontut merkkaavat jo havaintojaan ensi joulua varten :-)
-Veijo & KTM640LC4E-
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONiin joo.
Timo hei, niissa taitaa olla kaikissa sama startti...eli ehkapa ne isommat myllyt ei oikein jaksa pyoria silla...
Itse olen kuullut parista isommasta (525, 520), ettei ole pyrittanyt kunnolla. Onko muuten kellaan havaintoa tosta 250F jammusta. -10 kelissa lahtee imeisesti hyvin, mutta entas lahempana tuplapakkasesta?
Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIAi jaa. Kyseessä ei siis tainnutkaan olla tekninen vika, vaan laitteen ominaisuus. Empä heti hoksannut.
Itävallassakin on sitten hoksattu sama minkä eräs jenkkimopon tekijä oivalsi jo kauan sitten.
Vaikka tuote on keskeneräinen ja h...tin kallis, se menee kuitenkin jostain syystä kaupaksi. Siihen rakastunut ostaja kyllä konstruoi sen ajokuntoon.
Koskahan tyhmät Japanilaiset keksivät saman ; ) ; )
Em. mainituissa tapauksissa vikaa ei siis tavitsekaan korjata. Riittää kun kasvattaa hiukan laturin, akun ja startin kapasiteettia.
Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKITulipahan lauantaina testattua startillinen KTM- pikkunelari oikeen perusteellisesti.
Kuljetin sen ajopaikalle avolavallani 80 km:n matkan päähän. Pakkasta oli vajaat 10 astetta.
Tämä lainamopo oli varmasti kylmä kun painoin starttia ekan kerran. Ryypyn kanssa se hörähti käymään vaivattomasti eikä koko päivänä ollut käynnistymisen kanssa mitään ongelmia.
Ajopäivään kuului välillä myös siirtymä samaisen auton lavalla, eli kone jäähtyi silläkin kertaa.
Valojakin tarvin viimeisellä kierroksella illan hämärtyessä, eikä niissä mitään vikaa ollut.
Tämän kokemuksen mukaan ko. laitteessa ei sähkön riittävyydessä ollut moitittavaa.
Eikä koko pyörässä. Yhdessä kalliorinteessä tosin meni työntämiseksi, mistä voin syyttää outoa reittiä, kulahtanutta takanastoitusta ja vielä kulahtaneempaa kuskia.
Hieno laite spooriin.
Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTama nyt saattaa taas kerran kuulostaa itsestaanselvyyksien toistamiselta, mutta:
Jos lataus on OK, eli kaydessa jannite vah. n. 14V kuten aiemmin sanottu, niin...
Oletko mitannut sen akun jannitteen silloin kun painat starttinappulaa?
Jos se putoaa johonkin 8,5V:iin, niin akku on liian pieni tai huonossa kunnossa.
Testaa: Lataa akku akkulaturilla varmasti tayteen, vie kylmaan, putoaako nyt jannite yhta alas?
Sitten kokeilen kaapeleilla auton akusta. Talloin ei varmasti virta lopu huonossakaan akussa. Ellei se edelleenkaan pyorita kunnolla, on tehtava johtopaatos, etta startti on teholtaan liian heikko.
Jos taas pyorittaa, niin siihen tilaan mahtuu varmasti puolet isompikin akku, koska itsellani oli akkua laskettu 5cm ja se mahtui silti. Ottaen toki putsariin kiinni, mutta kuitenkin. Talloin vain pitaa katsoa, etta virtaa riittaa akun lataamiseenkin, eli ettei sita kayta liian suurelta osin esim. kypara-valoille.
Kirjoittaja: Jukka UronenHeippa! Mulla on kotari 450 EXC 03.Vikana on myös sama lähtee napista käyntiin,lämpimässä ja lataus mitattu OK.Mutta kunhan mennään vähänkin kylmään niin sanoo vou vou.Niin ja akkukin on mitattu ja on OK.Ihmettelen?
Kirjoittaja: TIMO MAJAMÄKIKaikissa vehkeissä missä on lyijyakku (tässä tapauksessa 12V) ja sitä lataava generaattori, pätee kyseistä sähkötekniikan osaa koskeva sääntö.
Moottorin käydessä (yleensä hieman tyhjäkäyntiä korkeammilla kierroksilla) kestokulutuslaitteet kytkettynä ei latausjännitteen keskimääräinen arvo saa alittaa (noin) 14V:a.
Jos kunnossa oleva akku ei saa em. sapuskaa koko ajan, hyytyy mopo ennen pitkää hankeen. Sille ei mahda mitään.
Latauksen mittaaminen on epävarmaa, mikäli akku on viallinen. Selvintä on siis alkaa vianhaku taatusti ehjän akun kanssa.
Sen jälkeen onkin jokaisen helppo päätellä missäpäin se vika on.
Jos jännite pysyttelee 12V ja risat, paikkeilla, ei kannata lähteä pitkälle lenkille. Ainakaan ilman perinteistä tekniikkaa (käynnistyspoljinta).
Kirjoittaja: Nikkanen EeroNiinhän se taitaa täälläkin olla,että viisaat vaikenee,mutta pidetään me muut sitten älämölöä.
Omani kanssa pähkäilin vähän samoissa ongelmissa.Startti oli pelistä pois jo muutaman kuukauden jälkeen.Akku oli tiensä päässä!,eikä maassa vastaavaa löytynyt.Aikani odottelin,kunnes Ykkösen Vasama selvitti,ja kaivoi hyllystä vastaavan.
Maahantuojan ohje oli takahäkin irroitus ja liitoskohtien hionta.O-johto on maadoitettu takahäkkiin,ja häkki on lakattu ja pulttaus kierreliimattu.Liitoskohtien puhdistus varmistaa sen,että latausvirta yltää akulle asti.Jännitteen pitäis olla 14,5 -15v pelin käydessä.Manuaalista näet akun jännitetasot,ja jos jää n.12v,ei enää toimi kuten pitäisi,ei jaksa startata.
Akkua ei saisi ladata kuin matalavirtalaturilla (0,5A),muuten kusahtaa,eikä elvytystä ole.
Akku on YUSA xx?,ja löytyy japsipyöristäkin,ja voi olla vähän edullisempi (n.70,-)kuin sama "alkuperäisenä".Uusi akku pitää ladata,koska varastojännite on n 80% täydestä,ja akun kestoikä kasvaa kun alkulataus tehdään oikein.
Ja jarruvalo tosiaan vie osan etuvalon tehosta,ja vika luonnollisesti korostuu viallisella akulla.
Kirjoittaja: Olli SaarinenKorjautuiskohan tuo starttivika pelkästään akunvaihdolla? Isän 400 EXC:ssä on sama ongelmatalvisin. Kesällä starttaa hyvin, mutta kelien kylmetessä pakkasen puolelle ei enää jaksa itse startata.