ilman paine iskarit

Kirjoittaja: Maunu Laitinenjoo elikkäs olenkuullut että tämmösiäiskareita on ole massajossa voi ilman paineeella säädellä jäykkyyttä. miten toimiiko crossiin tietäiskö kukaan.

Kirjoittaja: Tuukka Heleniushttp://www.ohlins.com/

Kirjoittaja: Maunu Laitinenkiitos nyt alkaa löytyy lisää tietoo.mutta voi kyllä vielä laittaa jutta tuleen.

Kirjoittaja: Maunu Laitinenno eipä tästäkään tullut mitään sillä lsitoin öslärin maahan tuojalle mailii ja sielt tuli vastaus, että ei tuu mistään saamaan muutamaan v

Kirjoittaja: Maunu Laitinenniin ja on oltava nelari

Kirjoittaja: Maunu Laitinenpyörä on hondan xl125r vuosimallia 82 vaihttaisin uudenpaan jos oisrahaa.mutta kun ei oo niin aattelin että ajetaan silleen kun tällää mallilla kuin voi mutta onkin veraan paremmat iskrit ois pakko saada. tuli mieleen toi ilman paineella säädeltävä iskari kun niillä saa nopeessti säädeltyä jäkkyyttä kun toimii ainakin etupääs tosihyvin sirkku kävin googlessa eikä löytyny mitään tietoo

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTONo nyt loppu meikalaisen vastaamiset sun kysymyksiisi Maunu.
Tulee nimittain googlella varmasti riittava maara viittauksia k.o. firmaan,
mutta laiskahan on laiska eika muuksi muutu, valehtelija viela pahempi.

Kirjoittaja: Maunu Laitinenvalitan sirkku mutta just kävin uudestaan koittaan ja ainoot iskareihin liitttyvät sivut oli jotain auto sivuja. muuten sattuisko joku tietään öshlinssin sivuja

Kirjoittaja: MIKA RIIPINENMiten musta vaikuttaa että toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä:-)
Kyllä Fox on toimiva firma edelleen, mutta eivät ole tehneet crossi(moottori)pyörien ilmaiskareita sitten 80-luvun. Tarkistin asian heidän kotisivulta http://www.foxracingshox.com/website/homepage.asp
ja näyttävät moottoripyöräiskarimallit olevan ihan "standardinmukaisia" teräsjousi/nesteiskareita. Polkupyöriinhän tehdään ilmaiskareita juuri keveyden vuoksi, mutta crossipyöriin on teräsjousi (tai titaani-) osoittautunut paremmaksi.

Maunu: Mikä pyörä sulla on, johon olet hankkimassa iskaria (iskareita?) ? Oletko kysellyt Öhlins-iskaria siihen? Omat kokemukset Öhlinsistä ovat sellaisia, että voin suositella. Jos pyöräsi on "vanhempaa mallia" voit löytää siihen Öhlinsin käytettynä kohtuuhintaan. Fox ilmaiskarit kannattaa kuitenkin unohtaa ellet omista stereoperäistä pyörää ja niiden löytäminen voi olla myös vaikeaa.

T:Mika

Kirjoittaja: Maunu Laitinenjoo taka iskariksi se olisi tulossa jos vaan saa kuulin että öslins tekee noit kans . mutta tiedätkö sirkku r-tech:in yhteys tietoja että vois kysellä

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOVahan vaivannakoa itseltasikin ja Google, siita se lahtee.
Loytyy yhteystiedot netista useammasta paikkaa.

Jottet nyt ihan turhaan soittelisi muutenkin ylikiireiselle Mikolle,
niin tassa muutama fakta harkintaan ennen kuin etenet asiassa ajatusta
pidemmalle:
Esim. tuon mun fillarin FOXin oikea hinta on noin 600e, joten ainakaan sita
halvemmalla sellaista ei mopoon saa. Joten, tassa perustelu miksi pitaisi varautua pulittamaan siita suunnilleen tuhat euroa.
Lisaksi sellaisen iskarin soveltuvuus mihin tahansa mopoon on hyvin kyseenalaista. Ilmajousi sopii parhaiten jos joustoliike kokonaisuudessaan on lyhyehko, jousituksen pitaisi toimia alkupaassa kuin maksimiliike olisi 50% pidempi, mutta se ei saa silti pohjata alkujouston aiheuttamaan voimaan nahden laheskaan yhta herkasti kuin tavallisella lineaarisella kierrejousella. Eli lyhyesti, harkitse tata vain jos tarvitset todella progressiivista ja/tai aarimmaisen kevytta jousta, sita tarkoitusta ilmajousi palvelee parhaiten. Iskunvaimennushan noissa FOXeissa nayttaa kaikissa olevan oljylla.

Sirkku

Kirjoittaja: SIRKKU KANNISTOTuota FOXia myydaan edelleenkin.
Itse asiassa aika yleinen takaiskarimerkki taysjoustomaastopyorissa.
Hyva etta joku otti puheeksi, muuten en olisi muistanutkaan.

Saako niita krosseihin onkin sitten eri juttu, mutta Norvaston Mikko
R-tech:ista osaa varmaankin sanoa.
Eli firma on R-tech ja sijainti Tampereella, myy ja huoltaa noita, seka mopojen iskareita. Ajanee itsekin kun oli Nokiallakin pyhana sankikrossissa.

Kirjoittaja: Niko HonkanenNe taitaa olla aika vanhoja keksintöjä ja poistuneet käytöstä jo hyvän aikaa sitten. Ilmahan katsos laajenee lämmetessään ja näin muuttaa iskunvaimennusta "kovemmaksi" ja näin ollen se jousitus muuttuu ajon aikana... korjatkoon viisaammat jos olen väärässä.

Kirjoittaja: MIKA RIIPINENOnhan niitä olemassa, Fox Airshox -merkkisiä. Niissä ei ole teräsjousta ollenkaan vaan "jousivoima" säädetään kuskin painon ja pyörän jousitusgeometrian mukaan typpipaineella (tai yleisemmin ehkä kuitenkin ilmanpaineella, jos et omista typpipulloa). Typpi toimii paremmin vähäisen lämpölaajenemisen vuoksi, siksi iskareihin pitäisi laittaa aina typpeä eikä ilmaa.
Airshox:eja tehtiin 70-luvun puolivälistä 80-luvun alkuun stereoperäisiin, eli kahdella takaiskarilla varustettuihin pyöriin. Monojousituksen tultua Foxit hävisivät markkinoilta, ainakin crossipyöristä.
Toiminnasta crossiradalla ei ole omakohtaisia kokemuksia, mutta etuja alkuperäisiin stereoiskareihin verrattuna on ainakin se, että noita pystyy säätämään helposti painon ja kuskin vauhdin mukaan, sekä huollettavuus. Airshoxit voi purkaa ja kasata helposti ns. "kotikonstein" ja -työkaluin. Varaosia (tiivisteitä, venttiilejä) noihin saa vieläkin, mutta saattaa olla hieman vaikeaa löytää tuollaisia enää muualta kuin classic-crossin harrastajilta.