Kytkimen välilevyt
Kirjoittaja: Hannu MäkiKotaristani (125 exc -03) rupesi luistamaan kytkin ja huomasin, että välilevyt ovat kuluneet... Välilevyistä kaksi on rautaisia ja loput alumiinisia, ainoastaan alumiiniset olivat kuluneet. Lähdin kauppaan ajatuksena ostaa rautaiset levyt alumiinisten tilalle, mutta kauppias kertoi, että niitä ei kannata vaihtaa rautaisiksi. Hän väitti että, kun ajat kutosella niin rupeaa kytkin luistamaan rauta levyillä.
"Yllättäen" alumiiniset levyt olivat huomattavasti kalliimmat. Se on tietysti ymmärrettävää onhan alumiini harvinaista ainetta (maailman kolmanneksi yleisin alkuaine) ja siksi kait kallista...
No tuli kuitenkin hankittua ne kultaiset, eikun siis alumiiniset levyt...
Mielipiteitä/kokemuksia onko kauppiaan puheissa järkeä ja jos on, niin onko harrastelijalle väliä, jos kytkin luistaa kutosen vauhdeissa..?
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Janne J.Jarno huomasin, että puhuit toisessa iskunvaimennusta koskevassa keskustelussa jotain Örthenistä. Sieltäkö ostit pyöräsi? Niin ja missä päin Suomea ajelet? Enduroa vai krossia? Oletko harrastanut kauan vai oletko vasta aloittanut?
Niin ja niistä kytkimen levyistä, että tuskimpa on kovin vaikea vaihtaa. Itse en kyseistä toimenpidettä ole joutunut vielä suorittamaan, mutta kohta se on kyllä edessä. Kun avaat sen kytkimen ja tutkiskelet paikkoja niin kyllä siinä jotain selviää.
Kirjoittaja: Kees Van NiftrikÄlä alumiinin hintaa murehdi. Mikroprosessorit tehdään piikiekoista leikkaamalla ja pii on maankuoren yleisin alkuaine. Se sitten vitsailuosuudesta...siirryn MUTU-osuuteen ja siihen kohtaan kauppiaan myyntipuheessa, jossa kerrotaan alumiinin kestävän suurta vääntöä terästä paremmin. Se lienee totta, että kuutosella kytkimeen kohdistuvat suuremmat voimat kuin esimerkiksi ykkösellä nypittäessä, mutta alumiinisen kestävyysetu on hurja väite - olisikohan kyse siitä, että alumiininen on sen verran pehmeämpi ja siksi tartunnaltaan parempi?
Kirjoittaja: Janne J.Joo siis en meinannutkaan, että vaikutus olisi suuuri, tai että sitä näin harrastelijana huomaisi, kunhan sanoin mitä olen lukenut ja kuullut. Voisi kysyä kun sitten ostan levyt, että rupeaako luistamaan teräslevyillä ja miksi tarkalleen näin tekee.
Kirjoittaja: Jarno Stenmulla samanlainen exc 02. Onko siinä tosiaan enemmän vaihteita kuin 4?En ole vielä löytänyt?No, vitsi vitsinä, muakin kiinnostaa ne hinnat.Hankala vaihtaa?
Kirjoittaja: Janne J.Mulla on KTM EXC125 -02 ja ittellä on kytkin remppa kanssa edessä. Paljonko ne levyt maksoivat?
Ite en tiiä tosta kytkimen luistamisesta kutosella, mutta teräs on painavampaa, joten se tavallaan lisää sun vauhtipyöräs painoa, eli kaasuun vastaaminen saattaa huonontua. Näin olen kuullut ja kyllähän se olis ihan uskottavaa. Ihmettelisin kyllä jos kytkin alkais luistamaan kutosella, mutta jos se on totta, niin ottasin kyllä mielellään ne alumiiniset.
Niin ja mitä olis tullut hinnaks niille teräs levyille? Vaihdoitko kytkimen jouset samalla? Kuulemma kannattaa...
Kirjoittaja: Hannu MäkiAlumiiniset noin 70 *eur* 4kpl
Teräslevyt vähän päälle 20 *eur*
En vaihtanu jousia. Sinne jousten alle voi laittaa prikkoja niin ajaa mitei saman asian...
Ei luulis, että se levyjen paino ero vaikuttaa hirveen paljoo tehoon. Varmaan saman suurusia eroja, kun vaihtais tavalliset ketjut x-rengas ketjuun. Eli ei tällä tasolla meinaa mitää...