Espoon keväiset "SM"-kisat

Kirjoittaja: MARKO LAINEJoku varmaan voi valottaa mikä on johtanut siihen että Espoon SM-crossi ei olekaan enää SM-kisa. Käsittämätöntä että koko kausi voidaan ajaa joillakin pisteillä ja sitten juuri ennen vikaa kisaa mitätöidäänkin joku kisa.

Sikäli myös mielenkiintoista että SML:n sivuilla asiasta ei mainita mitenkään, joka kuitenkin pitäisi olla tällaisen tiedon ensisijainen lähde perusteluineen.

Kirjoittaja: Jyrki EckertTäyttä asiaa Antilta.

Kirjoittaja: ANTTI KALLONENPalaisin vielä tuohon Espoon kisaan. En niinkään puutu rataan tai sen järjestelyihin koska oma ajattelutapani on että rata ja olosuhteet on aina kaikille samat. Eli oliko rata liian vaikea ajettavaksi niille kuskeille jotka kirjoitti nimensä paperiin?? Toivottavasti ei sillä silloin ovat väärän lajin parissa.
Oma viestini heille jotka nimensä paperiin panivat on että jos joillakin teistä on tavoitteet korkeammalle kuin kansalliselle tasolle niin unohtakaa semmoiset tavoitteet ja suunnitelmat! Katsos kun ulkomailla on tapana ajaa niin kauan kun vaan rataa ympäri pääsee. Ja toinen mielenkiintoinen seikka joka tuli mieleen niin mitäköhän olette selittäneet yhteistyökumppaneillenne sillä itse en tiedä yhtään järkevää selitystä tuollaiselle tempaukselle. Turha on sitten valitella lajin kalleutta ja yhteistyökumppaneiden vähyyttä kun itse mahdollisuuksianne tärväätte.
Parempaa ensikautta kaikille toivottaen, Aakoo

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTässä keskusteluketjussa on tullut mielenkiintoisesti esille kilpailun tuomariston ja myös sitä kautta kilpalunjohtajan tehtävien vastuullisuus. Omalla aika pitkällä kokemuksella sanon, että säännöissä toissijaisena ovat jotkin sarjojen ohjeet. Ensisijaisena ovat kilpailun turvallisuuteen ja viranomaismääräyksiin perustuvat asiat. Olen usein miettinyt sellaista kauhukuvaa: SM motocrosskisan ensimmäisellä kymmenellä minuutilla kilpailun lääkäri saa sairaskohtauksen ja joutuu poistumaan. Varmasti lähes kaikilla kisoja järjestävillä paikkakunnilla kisat jäävät sitten kokonaan ajamatta. Enpä tosiaan halua olla siinä tilanteessa kilpailun johtajan "housuissa". t. Pappa

Kirjoittaja: MARKO LAINEOK, siis syy miksi toista erää ei ajettu ei johtunutkaan kisan järjestäjästä, vaan ympäristöluvista. Lievestoureen kilpailualueillahan on rajoitus että siellä ei viikonloppuisin ajeta kuin klo 12-18. Jos tuo kisa olisi viety tästä huolimatta läpi, ei sillä radalla olisi ajettu enää ikinä. Kumpi on sitten parempi vaihtoehto?
Eli tuon perustella ei lakimiehetkään pysty tuota kisan ekaa erää perumaan.

Kirjoittaja: AIMO LEHTINENTotta kai säännöissä on myös ns. Force Majeure-pykälä (vuoden 2002 lajissäännöissä 031.16), jonka mukaan "pakottavasta esteestä johtuvista syistä" voi kilpailun tai erän keskeyttää. Jos kisasta tai erästä on ajettu alle puolet, tulokset mitätöidään. SM:issä pisteitä jaetaan eräkohtaisesti, ja Lievestuoreella ilmeisesti ensimmäinen erä ajettiin normaalista. Toisesta erästä ei sitten taas varmaan pisteitäkään jaettu?

Kirjoittaja: RaksaLievestuoreen SM kisat 20.7.03 ajettiin vain yksi erä.
Kilpailun aikataulun venymisen takia kisoja ei saatu vietyä läpi ennen klo 18.00 joka oli ehdoton takaraja joten toista erää ei ajettu.
Kilpailun tuomaristo teki kyseisen päätöksen jos tuomaristo voi tehdä semmoisia päätöksiä jotka ovat sääntökirjan vastaisia niin eihän sääntökirja ole kuin suuntaa antava teos.
PS.KUN SÄÄNTÖJÄ NOUDATETAAN NIIN KAIKKI ON SAMALLA VIIVALLA TASAPUOLISESTI NIIN KILPAILIJAT KUN MYÖS KILPAILUN JÄRJESTÄJÄTKIN

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTähän nyt vastailen taas ihan "malaisserkkuna", mutta kun olen koko kesän tästä "happeningistä" eri juttuja kuullut, ja kaikki asoista paremmin tietävät ovat nyt Salossa niin: Kisat myönsi SML Espooseen tietäen, että lähtöpuomilla oli vain 30 paikkaa. Kisat pidettiin, ja olosuhteet tekivät kisan vaikeaksi. Valitukset SML:n vatoomusistuimeen ovat nyt poistaneet SM-pisteet, mutta onneksi se ei vaikuta urheilullisesti lopputulokseen. Surullinen esimerkki tämä on monessakin suhtessa. SML ei ole saanut asiasta mitään virallista tiedotetta aikaan. Ajajille tuli turhia ristiriitoja, jotka nyt pitäisi heti unohtaa. Kaikella kunnioituksella Espoon kerholaisille: Älkää nyt enää sekoittako asioita, ei mitkään Ruotsin laivojen keskustelut kuulu tähän asiaan. Parasta kai olis tehhä kuten tiälä Savossa. Istuva ittekseen saunan rappusille ja tuumata:"Persiilleen män koko homma." t. Pappa

Kirjoittaja: RaksaKun nyt on alettu jälkikäteen perumaan SM kilpailuja niin toivottavasti katsotaan kaikki tämän vuoden kisat läpi.
Moottori pyörä urheilun lajisäännöissä on kohta 032 Motocross henkilökohtainen SM -kilpailu ja sen sisällä 032.8 jossa sanotaan että kaikissa kilpailussa on ajettava kaksi erää , jotka ovat kestoltaan kumpikin 30 min + 2 kierrosta.
Toivottavasti SUOMENMESTARUUS ei ratkea vasta lakituvassa.

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMEEspoossahan oli valtaisa sota siitä, että ajetaanko SM pisteistä vai ei. Kuskit olivat olivat aluksi kaikki sitä mieltä että ajetaan kansallinen kisa. Kun harjoitukset käynnistyivät niin sinne sitten lähtikin muutama kaveri ja homma meni siihen sitten ja kisaa ajoi reilu parikymmentä kuskia. Kovasti oli silloinkin huhua että kisasta tehtäisiin vetoomus että pisteet otettaisiin pois ja niin siinä sitten kävikin! Huvittavinta tilanteessa oli se että kaverit jotka olivat eniten äänessä olivat sunnuntaina puomin takana! Mutta esimerkiksi Klemetsin Matti jätti ajamatta vaikka on meidän kärki kuskeja!!

Kirjoittaja: JUSSI PITKÄHALMENiin ja kaikkihan johtui radasta. Eli kolmekymmentä puomipaikka ja valtaisat maakivet! Ja esimerkisi Seistolan Masa hyppäsi vähän radan sivuun eikä välttämättä olisi edes kaatunut mutta siellä oli katkennut puhelintolppa jahon hän osui ja kaatui solari katkesi! Että näin!

Kirjoittaja: Harri VanhalaNiinpä, kivet kasvavat kesän mittaan ja pylväitäkin ilmestyy (yksi renkailla suojattu on sisäkaarteessa, on ollut todella pitkään), ehkei se nyt ihan niin ollut kuin muistellaan.

Pahoitteluni Seistolalle ja parhaan menestyksen toivotukset!

Totta on, että Espoon kisassa sää oli kaamea etenkin saviradan kannalta, muttei mitenkään poikkeuksellinen. Muistetaanpa, että Suomenkin viimeisin suuri MM-joukkuecrossimenestys taisi perustua vähän samanlaisiin oloihin jokunen vuosi sitten. Kasikymppisillä ei Espoossa ollut erityisiä ongelmia, pärjäsivät käsittääkseni varsin hyvin.

Espoon kisa olisi hyvä puida kunnolla seurojenkin kannalta parista syystä.
Ensinnäkin: rata oli tarkastettu ja siitä oli annettu asiallisia huomautuksia tietyistä kohdista, jotka korjattiin. Kisaa haettaessa oli puomin kapeus tiedossa ja myös se, ettei sitä pystytä levittämään. Espoon rata lakkaa olemasta nykyisellä paikallaan lähivuosina eikä starttisuoran levittäminen ole enää kovin mielekästä. Niinpä seuran kannalta olisi kummallista, jos myönnetty SM-arvo peruttaisiin ainakaan sellaisin perustein, jotka olivat tiedossa jo kisaa myönnettäessä. Mistä tieto perumisestä lienee peräisin?

Kuljettajia koskeva kummallisuus oli kisapaikalla tehty keskinäinen KIRJALLINEN sopimus ajamattomuudesta. Sopimuksessa allekirjoittaneet kuskit sitoutuivat olemaan ajamatta ko. kisaa Espoossa. Olin läsnä kuljettajakokouksessa ja seurasin vierestä, kun pari kokeneempaa kuskia kävi kysymässä kuskeilta yksi kerrallaan, allekirjoittavatko ja vielä seurasivat, että allekirjoitus tapahtuu.

Harjoituksiin ilmestyi muistaakseni kolme kuljettajaa. Aika-ajoissa oli kuitenkin jo parisenkymmentä kuskia, vaikkei mitään merkittävää kohentumista olosuhteissa tapahtunut, ehkä jopa päinvastoin. Väitetään, että sponsoreitakin kiinnosti se, ettei ajeta kilpaa, vaikka sponsorointi oli kelvannut. Myös keskinäiseen sopimukseen allekirjoituksia erityisesti vaatineet jo kokeneemmat kuskit ajoivat, vieläpä hyville sijoille. Missäköhän sopimus mahtaa tällä hetkellä olla ja ketkä allekirjoittaneista saivat Espoossa pisteitä?

Se tässä näin jo ikämiestä ihmetyttää, että kauan sitten miehen sana ja allekirjoitus liittyivät KUNNIAN käsitteeseen: jos sanoo, ettei aja ja vielä vahvistaa sen allekirjoituksella, se tarkoitti ennen vanhaan, ettei myöskään aja. Jos sama ihminen on sponsorille antanut lupauksen ajaa, vaikka toisaalle on luvannut olla ajamatta, ei kovin kunniallisena toimintana tuotakaan voi pitää. Sanansa joutuu syömään joka tapauksessa.

Osa kuljettajista lähti allekirjoituksen jälkeen kotiin ilmeisesti siinä luulossa, että miehen sanaan ja allekirjoitukseen voi luottaa. Kuultuaan, että sittenkin aika-ajossa on vilskettä, monet soittivat kisoihin ja kysyivät mahdollisuutta päästä mukaan. Tätä ei voitu sallia, vaikka olisi haluttukin. Ilman aika-ajotulosta ei puomille, edes kapealle, pääse.

Varikkohuhut väittivät, että osalla kovia kuskeja oli vielä kunto nousussa ja haluttiin taklata alkukauden kisa ja osa nuorista ulos. Toivottavasti ei pidä paikkaansa. Tulee mieleen, kuinka muinoin kokeneet kuskit tarjosivat Ruotsinlaivalla hövelisti ryyppyjä nuoremmilleen PM-kisoihin mennessä, vaikka itse olivat vesilinjalla. Kaikilla ei aamun karsinnoissa sitten kulkenut.

Kirjoittaja: MARKO LAINESe on valitettavaa että näin todellakin tapahtuu eli säännöt ovat sääntöjä ja silti kaikki ei ole yksissä tapahtuneiden kanssa. Eli aina löytyy sääntökirjasta virheitä / puutteita, tai sitten toimitaan sääntökirjasta löytyviä sääntöjä vastaan. Se on jo nähty että lakituvassa selväkin asia voidaan kumota.
Onko jossain kilpailussa ajettu tuosta poikkeavia eriä?