Äänenvaimennin 520SX:ään
Kirjoittaja: pirhonen osmoMoi,
Alkaa änkkäri olemaan siinä kunnossa, että tarvitaan alumiinihitsaajan palveluksia ja kun villatkin ovat loppu, ajattelin testata "tehoänkkäriä".
Toivoisinkin tähän omia kokemuksia suoraan vakioalkukäyrän perään kiinnitettävistä äänenvaimentimista, eli miten tehoalue siirtyy ja millaiset ovat äänenpaineet (olisi suotavaa, että melurajat eivät paukkuisi vaan vaimentimella voisi kisata (vain krossia)silloinkin kun ääniä mitataan).
B-luokan häntäpäässä ajelen, eikä tehoista ole varsinaisesti tullut ikinä pulaa. En kuitenkaan haluaisi menettää yläpäästä mitään, mutta alapää saisi muuttua pehmeämmäksi, siis niin että vastaus kaasuun tyhjäkäynniltä olisi pikemminkin _hieman_ kuminauhamaisempi eikä nykyinen pieni köhäys ja sen jälkeen rykäisy niin että kädet ovat kohta kuin apinalla. Ja kyllä, olen säätäny kaasaria enkä tuosta pääse täysin eroon.
Erityisesti kiinnostaa vaimentimien saatavuus ja eri merkkien hintataso verrattuna ulkomaiden hintoihin.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Kees Van Niftrikkaks
Kirjoittaja: Harri Vanhala
periaatteessa ei pyörän tahtisuudella pitäisi olla väliä materiaalin kannalta, mitoituksen puolesta kylläkin. 2t-pyörät pilaavat villansa öljyllä, nelarit pikku hiljaa tyhjenevät villahötönsä tai polttavat ne.
kokeile ja kerro meille muillekin tuloksesta. joissakin pyörissä on villan LISÄKSI kammiovaimennin, joten on hyvä yrittää varmistaa, onko osa vaimentimesta alunpitäenkin tyhjä.
varmaan tämän tiedätkin, mutta muille:
villaa ei pakata hirveän tiukalle eikä kovin löysällekään. ääniaallot leviävät reikäputkesta villaan, joka vaimentaa aallot. jos villa on kovin hötöä, pääsee ääni vaimentumattomana takaisin rei
Kirjoittaja: pirhonen osmoHelsingin korjaus- ja erikoishitsaus lupasi pistää änkkärin kuntoon ja nyt tulikin uusi kysymys, kun tehoröörihankinnat ovat ainakin toistaiseksi jäissä:
Mitenköhän nelarin äänenvaimentimessa toimii "tarvikeosana" saatava villa, joka ei tule valmiiksi patruunassa?
Kyseessä on 2t-pyörässä hyväksi toteamani kuitunippu, joka on tavallaan monta metriä yhtä narua ja kierretään reikähuilun ympärille? Tolla nelarin änkkärin täyttäminen tulisi maksamaan alle 15e. Lentääköhän kuitu ympäri monttua kun nelari puksuttaa?
Kirjoittaja: Harri Vanhalamoi,
jos kyse on alkuperäisestä crossiänkkäristä, sen vaihto tuskin alakierroksia paljon auttaa, sillä kaasuvirtaus ei kauhean kova ole eikä vähäisestä tukkoisuudesta lie isoa haittaa.
mittaamissani orkkis-crossiänkkäreissä on ääntä juuri sen verran kuin säännöt sallivat (kun vaimennin on kunnossa). tarvikevaimentimilla saa lisää virtausta yläpäähän, kun valmistajan ei tarvitse välittää säännöistä vaan antaa kaasun virrata lyhyen vaimentimen läpi.
espoon legendaarisessa savikisassa oli muutamia tarvikevaimentimia, jotka epäilyttävän pienestä koostaan huolimatta olivat tosi ilahduttavia.
toinen juttu on se, ettei crossin äänistä taida kukaan välittää, espoossakin monet vaihtoivat katsastuksen jälkeen vaimentimia jopa c/b-luokassa esimerkiksi lapsilleen vilunkipelistä; olisi lapselle viisaampaa vaihtaa vanhempia kuin vaimenninta!
niinpä ratoja suljetaan eikä uusiin tahdo lupia saada EIKÄ vika taida olla viherpiipertäjissä.
toivon, että maahantuojat hinnoittelisivat vaimennuskamat lajin hyväksi mahdollisimman alas. jos vaimenninpatruuna maksaa 100 euroa, ei niitä paljon vaihdella.
anssille: yritä pärjätä alkuperäisellä ja kunnosta se!