Kiertokangen vaihto??

Kirjoittaja: Antti KetonenMonenko ajotunnin jälkeen yleensä pitäisi kiertokanki ja kampiakseli vaihtaa? Pyörä on Honda Cr125 -97 ja harrastekäytössä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKysymyksesi on aika epätarkka. Kiertokanki on laakeroitu kampiakselin "limppujen" väliin tapilla. Kampiakselin ja kiertokangen laakerin kestävyyden ratkaisee se miten hyvin kokonaisuus on onnistunut. Jos kaikki on suorassa ja tasapainossa kestää kiertokanki ja laakerit "ikuisuuden". Jos akseli on "levinnyt" tai "polveilee" niin rikkoutuminen tapahtuu alle 10 tunnin ajolla. Moottorin tärinä on se joka paljastaa vian. Kuitenkin tärinää ei saa etsiä koskaan pukin päällä käyttämällä, eikä muutenkaan paikallaan "huudattamaalla" vaan normaalisti ajossa. Niin.. ei ole mitään tuntirajoja näihin asioihin. Eri asia on sitten MM-tason tehdastiimit, jotka ajavat aina jokaisen kilpailun uudella moottorilla, joka on tiimin päämekaanikon "rakentama".