kampiakselin pään kierteet

Kirjoittaja: poistunutvoi PERSE!!!!!! Nyt oon vihanen... oon koko päivän taistellu yhen helvetin mutterin kanssa että sen sais paikalleen, mutta ei. Ongelma on semmonen että vauhtipyörän kiinnitysmutteria ei saa kierrettyä kampiakselin päähän koska kampiakselin pään kierteet on hajalla. Onneks ne kierteet on hajalla vaan siitä alusta, johtuu siitä että siihen päähän on ilmeisesti lyöty jollain vasaralla tms. jolloin menny alusta vähän lyttyyn(kone on ollut korjaamolla, kun vaihdettiin laakereita), Se mutteri on alumiinia, ja kierre on ryssäläinen eli toispulinen kuin yleensä, ja kierteistys on myöskin melko tiuha. Oon yrittäny saada mutteria paikoilleen silleen että oon viilannu sitä kampiakselin. Mutteri ei vaan ota, ja koska se on alumiinia sen kierteet menee vaan pilalle eikä se oikaise niitä rikkinäisiä kierteitä. No oon ajatellu ettiä siihen mutteriliikkeestä sellasen rautasen mutterin jolla väkisin oikaisen kampiakselin kierteet.Tosin kierre on sen verran outo että saa nähdä löytyykö sellasta. Onko jollain kokemusta jostain tän tapasesta? Kertokaa ihmeessä neuvoja ennenkun rikon kokonaan ne kierteet

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEdellä on kaksi mahdollisuutta. Jos "korjaamossa" on lyöty kampiakselin päähän niin kovaa, että pää on levinnyt, eikä ota mutteria vastaan, on myös käynyt niin, että akseli ei ole enää tasapainossa. Silloin ei ole muuta mahdollisuutta kuin halkaista kone, ja laittaa kampiakseli sorviin, jossa samantien tehdään tasapainoitus ja korjatataan kierteet. Toinen mahdollisuus on onnella saada viilatuksi kierteet ottavaksi, mutta jos kone sitten tärisee niin... kaikki alkaa alusta.

Kirjoittaja: Ossi Mertsalmiainakin TM:ssä suositus oli että joka kerta kun kone avataan niin vaihdetaan kyseinen mutteri uuteen (alumiinia) johtuen siitä että pitäisi laittaa liimalla ja pyssyllä kiinni jolloin irroitus vaiheessa mutteri kärsii kohtuuttoman paljon ja ei näin ollen välttämättä enään parhaimmassa vedossa. Hussesta lähti vastaavasta mutterista helposti kierteet kun otti jotain neljättä kertaa auki... vaikka oli terästä... Eli uusi mutteri ja kierreviilalla kierre auki niin saattaa pysyä.

Kirjoittaja: TOMI SUOMINENMoi



Ite taistelin toissatalvena saman ongelman kanssa. Pyörä oli 250 KTM. Jostain syystä, jota en ole vieläkään keksinyt, oli magneeton mutteri auennut kesken ajon. Mutterista oli hävinneet kierteet kokonaan ja kampuran alkupään kierre oli saanut kipeää. No ensimmäinen probleema oli etsiä se mutteri. Vasenkätinen kierre ja millin nousu, ei löytynyt paikallisista pulttikaupoista. Kotarin maahantuojalta sitten suolaiseen 10 euron kappalehintaan, ei tehnyt mieli kokeilla että menisikö kierteelle vai ei.

Kysäsin töistä konepuolelta vasenkätistä kierrepakkaa lainaksi, mutta ei ollut kun 2 millin nousulla, ei apua. Menin käymään paikalliseen metallin monialayritykseen, jonka omistajan tiedän osaavaksi jannuksi. Tämä sanoi, että jos on mennyt pahasti niin kampura irti ja sorviin, niin tehdään uudet kierteet, jos ei pahasti, niin sitten menee viilalla. No en sitten osannut sanoa, että oliko pahasti vai ei, joten pyörä kärryyn, osat mukaan ja näyttämään. Muutama sutasu viilalla, jota seppä sanoi "kierreviilaksi" ja ei muuta kun limppu paikalleen ("varovasti" kumivasaralla naputtaen) ja kierrelukitetta kierteeseen, kiila ja mutteri pyssyllä paikalleen. Ja on pysynyt hyvin tähän asti (pitää koputtaa puuta, knok, knok.).



En tiedä oliko tästä nyt varsinaista apua, mutta kuitenkin.