uusi erilainen mäntä

Kirjoittaja: poistunutOstin -86 250 kotariin uuden männän, se on mitoiltaan täsmälleen samanlainen kuin siinä ennestään ollut vanha mäntä, lukuunottamatta yhtä kohtaa. Imupuolella vanhassa männässä on männän helma suora ja samalla tasalla kuin pakopuolella, mutta uudessa männässä imupuolen helma ei oo suora vaan on semmonen kaari. Eli uuden männän imupuolen helma on tavallaan korkeemmalla. Silloin imuaukko on kauemmin auki vai? Miten tämä vaikuttaa koneen luonteeseen.

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikMulla oli -87 350/400 GS ja mun mielestäni se oli vielä tuo konservatiivisempi malli, mutta enpä mene takuuseen. Eikö se iso mosu, jota käytettiin mm. 500:ssa ollut kokonaan eri moottori kuin piikissä ja puolikkaassa?

Kirjoittaja: Kimmo PesonenJuu, eiköhän se iso kone ollut tosiaan ihan eri kuin puolikkaassa.

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikNo ei mainitsemasi kaltaisessa konstruktiossa. Meikäläinen ei noita ihan viimeisiä hienouksia ole ilmeisesti päässyt näkemään, mutta sen verran vielä inttäisin, että -86 versiossa ei mielestäni ollut "rööri" auki koko ajan, vaan se oli sellainen edellä mainittu yhdistelmä. Saatan olla väärässäkin...

Kirjoittaja: Kimmo PesonenMulla on ollut joskus aikoinaan tuollainen 250 -86 kotari ja kyllä siinä oli tällainen "nykyaikainen" läppävenasysteemi. Tosin tässä puolikkaassa se oli kiinni vielä sylinterissä. Piikissähän kotarilla taisi olla jostakin 84-vuosimallista lähtien läppäventtiili lohkossa kiinni suoraan kampikammioon hengittävänä. By the way, omistan edelleenkin piikin kotarin mallia -81 ja siinä on vielä tällainen yhdistelmäratkaisu, jollainen on tuttu esim Suzuki-mopojen "läppäpytyistä".

Kirjoittaja: Kimmo PesonenNythän puhutaan siis koneesta, jossa on ainoastaan läppäventtiili eikä ollenkaan mäntäohjattua imuaukkoa. Ennen vanhaan oli näitä yhdistelmäratkaisuja, joissa oli "normaalin" mäntäohjatun imuaukon rinnalla läppäventtiili antamassa lisäpotkua.



Mutta kun koneessa on läppäventtiili, jonka kautta kaikki sisäänotettava seos kulkee, on tällöin myös sylinterin/kampikammion aukotus tehty siten, että imupuoli on koko ajan auki riippumatta männän asennosta. Läpät pitää huolen siitä, että seosta otetaan sisään, kun alipainetta kampikammioon syntyy männän liikkuessa ylöspäin ja toimivat takaiskuventtiilin tavoin estämässä seoksen karkaamisen takaisin kaasariin päin männän liikkuessa alaspäin. Ei ole mitään syytä laittaa perinteistä mäntäohjattua imuaukkoa ja tällaista läppäventtiiliä sarjaan. Sellaisella ratkaisulla ei saavuteta mitään hyötyä -päinvastoin.



Tällaisessä "läppäventtiilikoneessa" voi on kyllä imuaukko, jonka mäntä saattaa kokonaan peittääkin alhaalla ollessaan, mutta siinä tapauksessa sylinterin helman takaa on kanavat kampikammioon ajamassa sitä samaa asiaa, että virtauksen hallinnan hoitaa läpät, eikä mäntäohjaus.



Näin ollen väitän edelleen ettei tuossa ko. koneessa tuolla männän helman korkeudella ole käytännön merkitystä seoksen virtaamiseen sisään kampikammioon.

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikTuohon alkuperäiseen viestiin vielä...se läppäventtiili estää "pumppauksen" takaisin päin kurkkuun ja lyhyt männähelma taas päästää polttoaineen aikaisemmin (ja myös myöhemmin) kampikammioon. Läppäventtiilit sinänsä eivät säätele polttoaineen saantia, vaan toimivat enemmänkin kuin takaiskuventtiilinä polttoainejärjestelmässä...

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikImupuoli on kauemmin auki, jolloin kone saa enemmän poltinnestettä. Tästä seuraa, että moottori murahtaa paremmin.

Kirjoittaja: Jani NevalainenMitäs merkitystä on männässä olevila koloilla jotka on imuaukaon puolella, kolot eivät siis mene läpi? Onko tarkoituksena kuljettää polttoainetta enemmän vai mitä käyttännön merkitystä. Vanhassa männässä ne oli mut uudessa ei. En oo vielä päässy ajaa niin en tiedä miten tomii..

Kirjoittaja: Kimmo PesonenTehoon tai muutenkaan moottorin luonteeseen noilla koloilla ei ole vaikutusta (siis jos ne on tosiaan niitä, jotka ei mene läpi). En oikein keksi niillä mitään virkaa. Jos jotain olisi pakko keksiä, niin mieleen voisi tulla jonkunlainen tasapainotus. Mutta voi ne olla myös pelkästään jotakin valmistusteknisiä juttuja.



Tai sitten ne on laitettu virityksen helpottamiseksi. Ne kun puhkaisee ja viimeistelee, niin tiettyjen sylintereiden kanssa niistä voi olla todella hyötyä huuhtelun tehostamisessa. Ehkä ne on jätetty kiinni siitä syystä, että ko. mäntää on mahdollista käyttää myös mäntäohjatulla imuaukolla varustetussa koneessa, jossa ne reiät estäisivät koneen toimimisen.

Kirjoittaja: Kimmo PesonenNiin siis tuossahan on kyllä läppävena, joten ei tuo männän helma kovin paljoa mihinkään vaikuta. Voi olla, että vähän pienemmin turbulenssein pääsee seokset virtaamaan ylös takimmaisesta "ylösvirtauskanavasta". Sisäänvirtaukseen vaikutus on pienempi.