osallistumismaksu b125?

Kirjoittaja: JOKA-OSA OYihmettelin tässä ilmoitustauluumme tullutta lisämääräystä koskien vantaan mk järjestämää kilpailua.ilmoittautumis maksu 25e b125!!!kylläpä on outoa tuo eu: n myötä tullut hinnan nousu!onkohan jatkossa kaikki ilmottautumiset tämän hintaisia???varmaan monen osalta tämä rupee olemaan jo budjetti kysymys. maksut rupevat olemaan jo niin huikeita,että monia paikkakuntamme kuskeja hirvittää jo maksaa noita...voisikohan joku valaista meitä tosi harrastajia noista hinnoista ,miksi osallistumismaksut vaan nousee... harri laine

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä keskustelu on nyt levinnyt niin, että kyseessä on kerhojen toimintamahdollisuudet. Edellä Kähmy filosofoi asioita ansiokkaasti. Luin sen viiteen kertaan ja luulen ymmärtäväni suurimman osan. "Järjen käyttö on sallittua" löytyy tekstin johto ajatuksena. Siinä me täällä kurjassa "väli-suomessa" olemme oppineet toimimaan. Mutta ei me voida Suomessa heittää koko kunniakasta moottoripyöräurheilua roskakoriin sen takia, että nyt pitää vain pitää pystyssä moottoriliiton "pönäkkää organisaatiota". Luulen, että Salpaus-selän etelä-puolella on paljon samanlaisia ajatuksia. Tiiä häntä ?`???

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKeskustelun avauksessa on kysymys vain motocross kisojen osallistumismaksuista. Siihen kysymykseen on Irmeli vastannut napakasti ja tyhjentävästi. Kähmy taas on tapansa mukaan sekoittanut täysin puurot ja vellit. Kuitenkin en voi Kähmylle olla toteamatta: Ei tätä moottoriurheilua pyöritetä vain makkaranmyynnillä. Nopea tulospalvelu ja ajanmukainen tiedonvälitys on tälle urheilulajille ihan kohtalon kysymys. Myöskin yleisön viihtyvyyteen on syytä panostaa. On ihan turha kuvitella, että nurkkakuntaisilla ja vanhakantaisilla asenteilla päästään parempaan tulevaisuuteen.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENOkke. Jatkan kuiteski naputtelua tähän aiheeseen, vaikka olenkin "vanha nurkkakuntalainen". Keskusteluthan alkoi, mikä laji oli kyseessä. No se nyt on sitten tää motocross.( Samat törinät voisi käydä muissakin mp-lajeissa). Ammatiltani olen valokuvaaja ja entinen friitoimittaja. Jollain tavalla taustani takia mieltäisin ymmärtäväni ton tiedottamisen ja "yleisön viihd

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENEn Irmeli tiedä/tunne noitten "ilmaisten" ratojen taustoja. Meillä K-SMK:ssa lienee tyypillinen uusien ratojen tilanne. Kunta, jonka alueella rata on ,veloitta lähinnä nimellistä vuokraa alueesta. Millaisilla rahoilla kukin on ratansa rakentanut , vaikkuttanee noihin ns. vuokriin. Me hommattiin rahaan muualtakin.



Ratamaksuissa olemme tehneet periaatteessa seurantaa, jolla em. maksut määrättäisiin. Periaatteena on, että kisaa varten kunnostus ja korjaus menee kisan piikkiin. Muut harjoittelijoille käyttömaksuina. Näin toivomme pääsevämme oikeudenmukaiseen lopputulokseen.



Liitomme lupamaksut ei todellakaan tue järjestäjien taloutta. Liittomme rahat tulisi hankkia muualtakin kuin kerhojen jäsenmaksuilla ja kilpailujen lupamaksuilla. Koska nyt on kyseessä lajien kehitys ja harrastuksen laajennus (olipa tyhmä sana). Vakuutukset ymmärrän, mutta kun määrätään tietyntasoiset tulospalvelut ja muut "oheiskulut", ei nämä innosta, vaan karsivat kisoja järjestämään. Toimintaahan kerhoille riittää niin kerhokisoissa ja niitten suorituspaikkojenkin hoidossa. Eikä tartte otta pulttia taloudellisesti onnistuneen ja näyttävän kisan järkkäämisestä. Onnistuneesta kisasta saattaisi kuiteskin innokkaalla makkaran myynnillä jäädä parit egut vaikka suorituspaikkojen investointeihin. Nämähän upeesti tukisi lajejamme ja toisi merittejä Liitollemme....Kähmy

Kirjoittaja: IRMELI HONKACrossin osanottomaksut ovat pysyneet samana jo usemman vuoden. Niiden osalta ei nousua ole tapahtunut edes suhteessa järjestäjän maksamaan kilpailulupamaksuun puhumattakaan kaikista muista vaadittavista menoeristä - esim. turvatoimet ja ajanotto, jotka järjestävälle kerholle tulevat. Luulisi jo kilpailijoiden ymmärtävän, että kilpailuja ei järjestetä pelkästä järjestämisen ilosta ja "jälleen näkemisen riemusta" tai siksi, että niska limassa tehdään harvenevan talkooväen kanssa tapahtumaa, joka kiinnostaa maksavaa yleisöä vuosi vuodelta vähemmän. Niihin talkoisiin, että kisoja kannattaa taloudellisesti järjestää ja lajia tehdä tunnetuksi, tulee myös kuskien osallistua täydellä sydämellään eikä aina ja joka asiassa suunnata syytöksiään kerhojen suuntaan. Tervetuloa Vantaalle, toivottavasti kisaviikonloppu on antoisa ja täynnä mielenkiintoa.

Kirjoittaja: Tomi NieminenMoro.



Olin viimeksi Vantaalla kisoissa 1997 b-piikeissä, silloin osanottomaksu oli muistaakseni about 90mk. Sääliksi käy Vantaan kuskeja, ei ole nykyinen rata kovin häävi ja ratamaksu/harjoittelumaksu on sekin kohtuu suuri. :( Täällä sisäsuomessa saa monella radalla harjoitella aivan ilmaiseksi. :) Onko muuten niin että liitto velottaa kilpailuista useamman sata euroa? Mikä maksu tällainen on ja mitä sillä järjestäjä saa? Viisaammat kertokaa..

Kirjoittaja: IRMELI HONKATässä yhden viisaan kertomaa:

Järjestävä kerho maksaa SML:lle 725 euroa (tupla-SM) ja saa tällä euromäärällä ja luvalla järjestää kilpailun. Lisäksi järjestävä kerho osallistuu noin 2500 euron panoksella kuluihin, jotka koskevat tv-sopimusta (avoin SM). Edellä mainittujen lisäksi tulevat kustannukset ajanotosta ja sääntöjen ja/tai viranomaisten vaatimista turvatoimista, jotka yhteensä lienevät pyöreästi 2500-3000 euroa. Tulojakin toki on mm. osanottomaksujen, mainossopimusten sekä pääsylippu- ja ravintolatulojen verran, mutta rahakasassa tuskin yksikään moottorikerho pyörii kilpailujen jälkeen.



Kun en tiedä, miten siellä sisä-Suomessa vastuu ratojen vuokran ja kunnostuksen osalta toimii kysäisenpähän, että lankeaako moottorikerholle radoista tuhansien eurojen vuosivuokra, jota perii kaupungin/kunnan omistama rataoy? Kunnostaako kerho omin kustannuksin rata-alueet kalustolla, johon on sijoittanut sievoisen summan euroja toteuttaakseen kunnostuksen ja täyttääkseen velvoitteet, jotka sopimus edellyttää? Näin täällä Vantaalla. Ja tämän kaiken kun ynnää, siitä syntyy ratamaksu, jolla pyritään kattamaan vuokra- ja ylläpitokustannukset. Toistaiseksi tämä kaikki hoituu vielä talkoovoimin, mutta entäs sitten kun kunnostuksesta vastaakin joku muu kuin talkoolainen ja siitä maksetaan tekijälle? Mikä radankäyttömaksu sen jälkeen on? Ei liene perusteltua eikä oikein, että rata-alue kunnostetaan jäsenmaksuilla, kaupungin toiminta-avustuksella tai kilpailun mahdollisesti tuomalla tuotolla. Kyllä se niin on, että käyttäjä maksaa kulut ja jos jotakin kaiken toiminnan jälkeen kerholle jää, palautetaan se muodossa tai toisessa jäsenistön hyödyksi. Olkaa iloisia ja kiitollisia, että teillä siellä on niin mahtavat ilmaiset (?) harjoittelupaikat ja -olosuhteet, tekijät ja kunnostajat niille. Niin on meilläkin - joskaan ei ilmaiset - ihan hyvät radat, mahtavat talkoolaiset kunnostamassa ja upeat harrastajat ja kilpailijat koluamassa niitä.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaJos nyt kuitenkin palataan keskustelun avaajan kysymyksiin, eikä puhuta ihan "puuta-heinää". VMK tarvitsee varmasti jokaisen osallistumismaksuista tulevan euron. Kerhot toimivat Suomessa ihan talkootyön varassa, ja jos kisojen talous menee jatkuvasti tappiolle, on kerhon loppu lähellä. Ei ole myöskään asiallista heitellä tässä jotakin vertauksia eri lajien välillä, samassa veneessä tässä kaikki ollaan, harrastellaan tai sitten ei.

Kirjoittaja: Kees Van NiftrikMaksakaa nyt vaan, jos aoitte näitä hommia harrastaa. Tietenkin homma sytyttää, kun crossi on aikoinaan ollut kunnan subventoima kuntourheiluharrastus siinä missä mäkihyppykin, mutta nyttemmin seurat näyttävät nojaavan jäsenten kukkaroon ja talkoohenkeen. Eikä se voi kallista olla, kun kaikilla on 10 000 euron fillaritkin, jotka vaihdetaan vuosittain...

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENHarri, siis mikä laji...Tuo hinta joistain Crossin kauden ratamaksusta ei ole paha. Enskan yhden kisan osanottomaksuksi taas iso. Joissain viime vuosien Liittomme Enduron lajiparlamenteissa on yritetty vapauttaa osanottomaksua. Järjestäjä voisi päättää itse sen koon...Sairasta. Kisojen järjestäminen tänä päivänä kaikissa mp-lajeissa on taloudellisesti osanottomaksujen varassa. Motocrossissa esmerkiksi Avoimenluokan järjestämisen tulisi olla Liittomme mielestä rahasampo, jossa kuskeille pitäisi ilmeisesti maksaa jopa starttirahaa. Tämän päiväiseen malliin jos markkinoitia hoidetaan (liitossamme) , ei ketään pätkääkään kiinnosta tulla katsomoihin maksetun lipun kaa ostamaan virvokkeita ja makkaraa. Jos kyseessä on Moottoripyöräurheilu. ...uskoo ja väittää Kähmy !