Päitsi infoa?

Kirjoittaja: Hannu MäkiKertokaas ny oikein huolella mikä tää rallisääntö on? Ja säilytetäänkö pyörät yön aikana suljetulla varikolla? Lisäksi kaikki kokeneemmat kertokaa paljon vinkkejä ensikertalaiselle päijänteen kiertäjälle...

Kirjoittaja: Pentti RaittilaEdelliseen Timon viestiin ei voi sanoa muuta, kuin että oikeassa olet. Endurossa on liian paljon "nippelisääntöjä". Ne pitäisi putsata pois jotta lajille saadaan jatkuvuutta, ja pohjaa tulevaisuuteen. Ehkäpä jo ensivuonna voi jotakin tapahtua, kun SML:n "koskaan et muuttua saa" sääntö poistuu?

Kirjoittaja: TIMO KOSKIoli pakko kirjoittaa ku edellä kirjoitettiin noista ruuveista rekisterikilvessä....itse muutama vuosi takaperin....kyseisessä kisassa sai huomautuksen kun rekisterikilpi(punakilpi)oli vaan kahdella ruuvilla kiinni ja siinä heittämään että onko tuolla niin väliä ku se kuitenki on liimattu siihen viralliseen lokasuojaan kunnon liimalla jotta mitä ne ruuvit eli kaksi lisä eli puuttuvaa merkitsee oli kyseisen katsastusviranomaisen tyly kommentti että säännöt tehty noudatettaviksi.....tuli siinä harrastajalle mieleen että olis ton mielen saanu pahoitettua muutenkin....Ensin maksat samat osallistumismaksut ku a luokan kisaajat ja sit viel v...tuilaan....ei muuten olla a an jätkilläkään ku kahdella kiinni eikä sanottu mitään.Joissain asioissa toivois tietenkin et se huumori riittäis myös meille harrastajille vaikka monessa pikassa olen houmannut että tavallinen harrastaja on riippakivi..... antteksi purkaus välillä vaan....no illanjatkoa kaikille....

Kirjoittaja: Pentti RaittilaHyvä Kähmy! Tässä nousi oikeat asiat esiin, ja toivottavasti kukaan ei enää näytä Sulle keskaria.... tai jos näyttää niin kymmenen näyttää takaisin.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENKyllä ne Pentti näyttää, ainaski nuo naiset. Kait mulla on nii pienet ruuvit, tahi mikin varsikin kylmä...Ihan oikeesti, näistä pienistäkin asioista syntyy se meidän / moottoriurheilijain juttu. Saktioihin ja "sakkoihin" ei pitäisi mennä. Vaan jotkut ei ilman niitä usko/ymmärrä. Töitä riittää. Nyt on tullut netissä pyörittyä niin, että vanhan komjuutterikin kulkee lauseen perässä. Pitänee mennä pikkujätkien väliin nukkuun. Isän, tukevammankin, kainalo on parasta mitä ainaskin mun pennut öisin haluu...Motoristeille yksinhuoltajaisille vaan ymmärtävät terkut...Kähmy

Kirjoittaja: Jyrki EckertBelgian "ammatilaisliito" BMB on ottanut kaytännön missä liiton edustaja kiertää varikolla ja "myy" maton 16

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKähmy? Onkohan edellä oleva teksti parodiaa, ironiaa, tragediaa vai sen alkometrin puutetta? Huoltomatto on pakollinen kuten äänenvaimennin. Ne liittyvät ympäristöasioihin. Jos emme huolehdi niistä, huolehtii "yleinen mielipide" lajimme lopusta.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENKyllä Sinä Pentti savolaisena ymmärsit mistä edellä oli kyse. Kyllä meistä varmaan jokainen aktiivi on saanut paasata paljon tuon huoltomaton puolesta. Varmaan kymmeniä, jos ei satojakin kertoja on kuulutuskeikoilla tullut asiaa toistettua. Huippu oli Raumalla viimekesänä. Siellä tornista näkee varikolle tosi hyvin. Tuli paasattua, että laittakaa nyt ihmeessä ne matot pyörien alle. En sano minkä numeroisen pyörän viereltä kaveri heilutti keskaria. Näistä kaikista syistä tuo purkaus. Tässä on kyse pienestä asiasta. Siihen vain pitäisi puuttua pienin rangaistuksin. Kyseessä on pieni vaiva. Josta kuskille ja huollolle olisi jopa hyötyä. Ei pelkästään ympäristölle.

Tässäkin on vähän samanlainen tilanne, kuin taannoin enskassa rekisterikilven kiinnityksessä. Kilpihän tulee olla neljällä pultilla kiinnitetty. Oiskohan takavuosina Sysmässä, kun valvojana ollut Maukka siihen puuttui enemmän. Hän kertoi mulle, kun eräskin "kahden ruuvin mies" oli paasannut, että olet sinä vittumainen mies, kun viitsit parista ruuvista paasata. Tähän Maukka oli kommentoinut, "nii-i, ajatteles minä paasaan vaan parista ruuvista". Tämä tästä. ..Kähmy

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENMikä vi...sin huoltomatto. Onko se joku lälläreiden rätti pyörän alla, vai mikä. Kunnon crossari, tahi enskakuski ei semmosta ainakaan käytä. Ennemmin huoltaa polvet ravassa ja etsii kaasarin neulat sorasta/lumesta jos tarttee. Työkalutkin löytyy kivasti jostain heinikosta, jos löytyy. Sännöthän tässä öljynkeräys matostahan on tosi syvältä. SML haluu aina kusettaa kunnolla siistii mestarii näillä typeryyksillä....uskoo myös Kähmy

Kirjoittaja: JARI WALLENIUSTuossa oli maininta magneeton kopan tyhjennyksestä. Se on syytä tehdä myös ennen yötaukoa, siellä kun on pisara vettä niin voipi olla koneen pyöriminen aamulla aika hikistä. Ja hyvää persrasvaa mukaan jos sattuu vaikka tarvitsemaan;-)

Kirjoittaja: MARKO TAMMINIEMIRallisääntö: Maastokokeen jälkeen saat at-asemalta ajan aikakorttiin, siirtymälle on annettu ihanneaika, jonka lisäämällä at-aikaan saat ajan jolloin sinun täytyy mennä seuraavalle at-asemalle(samalla minuutilla), joka on ennen seuraavaa maastokoetta. Maastokokeelle ei anneta at-aikaa, vaan uuden ajan saat taas maastokokeen ajettuasi. Vrt. norm. endurokisassa maastokoe sisältyy at-aikaan.



Pyörät säilytetään suljetulla varikolla yöt. Noutaa saa 10 min ennen omaa lähtöaikaa.



Pyörä kuntoon:

*uudet ketjut(niittilukolla) ja rattaat(ketjunohjuri kuntoon ja oikea ketjujen kireys, varalukko)

*ohjauslaakerin tarkistus/uusinta/rasvaus

*pyöränlaakerien vaihto+mahd stefat+rasvaus

*Vaijerien kunnon tarkistus/vaihto, voitelu synteettisellä moottoriöljyllä esim.

*uudet keulaöljyt ja stefat, tarpeeksi löysä keula harrastelijalle, esim hieman vähemmän öljyä kuin manuska kertoo

*takaiskari huoltoon jos tarvetta

*jarrulevyjen kunto, uudet palat (+varapalat)

*varavaihdepoljin

*magneeton kopan vedenpoisto, suihkuta esim. crc

*sähköliitäntöjen läpikäynti hapettumien varalta

*uudet piikkirenkaat(reunoilta pystyyn nastoitetut, ettei nouse spoorin reunaa ylös) uudet vahvistetut sisärenkaat, hyvät vannenauhat ja rengaslukot

*työkalut, rengasvehkeet(käsipumppu vain sallittu), tulpat, varapolttimot, varajarrupalat ym.

*pitkille siirtymille lisävaatetta(erillinen vaatehuoltoporukka liikkeelle)

*kahvanlämppärit!!!

*äänenvaimennus kuntoon

*Valot kuntoon

*"karjaraudat" ei mene kahvat poikki kaatuessa ja sormet säilyy puunkierrossa ehjänä

*ei mitään viime hetken virityksiä, vain testattuja

*ainakin kolmet vaihtolasit ja hanskat, sekä kypärähuppuja

*huoltomatto



jotain puuttuu aina, kyllä sen sitten kisassa huomaa... ;)



Marko Tamminiemi