moottorin laittoa ...

Kirjoittaja: ANTTI HELANDERKun on ostettu käytettynä oleva kone niin kannattaako vaihtaa vaikkapa männän renkaat , jos ei tiedä niiden kunnosta tai ajetuista kilometreistä enempää ( noin

20000 ? ja pyörä husse wre 125 -95 ) . Mäntä itsessään on todettu olevan viimevuoden puolella ok . Miten voi tietää että männän renkaat on kuluneet ? Aikaisemmin on vaihettu kiertokanki sarja , mutta tuntuu että mäntä tai sen renkaat voisivat olla kuluneet , eli pitäisi saada varmuus . Ja jos männän renkaat tosiian vaativat vaihtoa , niin ovatko vaikea vaihtaa itse vai tarvitseeko joitain ammatti koneita , ja liittyykö asiian muita jippoja joista kannattaa olla tietoinen , kun vielä aloitteljia olen piikkien kanssa .



Kiitos jo etukäteen vastauksista !

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOAntille tiedoksi, että hommaa manuaali, niin johan alkavat tekniset ongelmat selkiytymään.

Kirjoittaja: Kimmo HakalaKyllä se on varmaan ihan hyvä vaihtaa jos sillä on vähänkin enenpi ajettu, varsinkin jos pyörää on tarkoitus pitää semmosen perinteisen 2 kautta mitä a1 aika kestää. Kestänee ongelmitta sen kokoajan eikä tarvi murehtia moisesta. Parempi vaihtaa heti kun sitten vuoden päästä, ei se kumminkaan sanottavasti jälleenmyyntihintaa nosta vaikka kuinka sanoo että mäntä on kuin uusi.



Vaikka eipä sillä, kyllä nuo männät taitavat kestää aika hurjiakin määriä jos käyttö ei ole kauhen rankkaa. Omani vaihdoin 10 000km jälkeen, olisi varmaan mennyt vielä paljon pidemmällekkin mutta pahalainen leikkasi kiinni, mutta se taas johtu aivan muusta kuin männän iästä ja kilometreistä.. Ja tulihan siinä hiukan lisää potkua koneeseen kun on puristukset kohdillaan.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENNoitten osien vaihtelu on mielestäni suorassa suhteessa käyttötapaan. Kuski, joka vetää kisaa ja pyrkii huipulle toimii eri tavoin kuin harrastaja. Jos ajaa omaksi ilokseen, kantsii nuo vaihtohommat , niin männän kuin muittenkin osien osalta, tehdä kunnellen pyöräänsä. Ei niitä kannata vaihdella varmistaakseen toiminnan vimpan päälle. Kun tyhjäkäynti esmerkiksi soutaa ja diaknoosiin liittyy tietyn lämpöisenä käynnistysongelmat. Se kertonee , edessä olisi ilmeisesti männän vaihto. Eli, tällä tarkoitan sitä, että hommaa pitää opetella. Remppaakin. Kuuntele pyörääsi ja aja ja aja paljon. Nämä kaikki ongelmasi poistuu kokemuksen avulla. Ei harrastajan kannata vaihtaa osia ellei ole pakko. Eräskin tuttuni ajoi kolme ( 3 ) Päitsiä samalla sytystulpalla. Ja kaikki muutkin kisat ja treenit siinä välillä. Tulppa toimi. Toimiko se kelvollisesti kisan voittajan mielestä. Ei varmaankaan. Mutta harrastajan vauhtiin ja tulokseen sille ei varmaankaan ollut mitään merkitystä....Kähmy

Kirjoittaja: TIMO KOSKInyt kähmy osui asian ytimeen eli aina vähän väliä tälläkin palstalla joku "viisas"ja kaikkitietävä kertoo että mäntä ja muut osat ON vaihdettava tietyn väliajoin....mikä on juuri niinkuin kähmy kirjoitti turhaa ja sitä olen itsekkin koittanut kirjoittaa et kisakuskit jotka ajaa tosissaan tarvii ne v

Kirjoittaja: pirhonen osmoEi ne männänrenkaat yleensä kulu. Mutta se männässä oleva hahlo kuluu. Eli mäntä kokonaan kannattaa ostaa. Sillä mitä kauemmin mäntä on koneessa niin sitä helpommin se sinne murtuu sitten joskus. Mutta empä tiedä, voihan nekin pelkästään vaihtaa jos tykkää.

Kirjoittaja: TIMO KOSKIJoo tänä päivänä taitaa toi mäntäsarja olla niin halpa ja helppo vaihtaa ett kannattaa miettiä et kantsiiko vaihtaa pelkkiä renkaita koska niinkuin edellä kirjoitettiin se hahlo männässä kuluu ja rupeaa pitämään sitä kilisevää äänta ja hetken päästä voi olla tiedossa isompi remontti,tosin jos mäntä ei ole tynnyrin muotoinen eikä hahlo ole kulunut niin onhan siinä vaihtoehto...