WP keulan öljymäärä / mitta
1.10.2002 - 15:52
|
Kirjoittaja: HENRI LEHTIÖHusaberg fe 400 -00 43 mm liukuputket. sama keula lienee ainakin joissakin KTM:ssä. Tietäisikö joku keulaputkien öljymäärän
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENAjeluunkin tulee uutta mielenkiintoa, kun pääsee kokeilemaan itse tekemiä säätöjä ja huomaa niiden vaikutuksen. Etenkin kivikossa muutokset huomaa helpoiten.
Kirjoittaja: JARNO KASSLINNyt, useiden työtuntien ja säätämisen jälkeen hieman tuloksia:
Tilasin öljyä jota annostelin edellä mainitun 13,5 cm, hyvin puhdistettuihin putkiin. Meni yhteensä n. 8,5d. Tunnin koeajon jälkeen totesin ettei tulos ollut vielä tyydyttävä. Keula tuntui jo huomattavasti paremmalta, mutta kivet tuntuivat vielä liikaa ja ruuvien pyörittelystä ei saanut tarpeeksi apua... Eikun putket irti ja alaventtiili irti, simmit levälleen ja uusi 6x14x0,1 prikka kahden isoimman levyn väliin. Homma nippuun ja kokeilemaan. Tiellä ajaessa eroa ei juuri huomannut mutta kun pääsin kivikkoiselle polulle niin ero oli hämmästyttävä. Pienen säätöruuvien punomisen jälkeen vauhtia sai taas lisää. Tuossa vaiheessa alkoi jo hiukan hymyilyttää entinen harjoittelu, miten se oli ollut hieman kuin perse edellä puuhun menoa. Viikonloppuna katsotaan mitä kello tykkää uusista nikseistä. Esijännitykseen en vielä koskenut kun tuo spoorikausikin on jo ovella.
Kirjoittaja: JARNO KASSLINHyvä kuitenkin näin yksinäisen harrastelijan kannalta saada hiukan apuja pyörän säätämiseen. Tiedot todellakin tuntuvat olevan liian pienien sisäpiirien tietoa. Hienoa saada edes perus jippoja ettei tarvitse ruveta keksimään säätöjä itse.
Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASTotuushan tämä iskunvaimennuksen säätämisessä on että omakohtainen kokeilu ja sitä tuleva tietotaito antaa parhaan tuloksen. Olen montakertaa miettinyt mistä se johtuu että näitä iskarin säätö/simmitysohjeita ei anneta yleiseen tietoon. Sen vuoksi nyt itse mursin tämä "pyhän" säännön ja annoin vinkin kokeiltavaksi. Olen tullut siihen tulokseen pohtiessani että pyörän alustan säädöllä on 70 % merkitystä kilpailuissa menestymiseen loput on ajotaitoa, moottorin suoritustehoa ja hyvää fyysistä kuntoa. Tässä on yksi syy miksi ammattimiehiltä ei näitä vinkkejä tule. Se ei ole missään nimessä hyväksi tälle lajille. Tämän vuoksi muutama perusasia lisää: Jos teet simmityksien muutoksia niin yhteen vaimennuspuoleen vain kerrallaan. Kokeila muutoksen tulosta aina samoilla ruuviensäädöillä kuin ennen muutosta. Jos muutat säätöjä simmityksen jälkeen niin muutokset ensiksi säätöruuveista ja sitten öljynmäärän muutokset. Vasta tämän jälkeen simmipakat uuteen käsittelyyn ja sama uudestaan .....
Elkää olko huolissanne en kerro yleisesti muiden jousituksen säätöjä. Omia saatan kertoa kun "tallipaikkakin" meni jo 25 vuotta sitten joten ei ole mitään menetettävää.
Ps. Stefoihin ei sitten mitään vaseliinia pyyhkäisy iskariöljyä stefoihin riittää.
Kirjoittaja: Pekka RuppaTässä ensimmäiset omat havainnot edellä "salaiseksi" luokitellusta aiheesta:
Purin putket. Jarrupuolella rebound-simmejä oli enemmän kuin toisen puolen putkessa. Ajattelin, että onkohan kasausvirhe, koska simmejä riittäisi tasamäärät kummallekin puolelle, jos jakaisi ylimääräiset neljä simmiä.
Luulisi, ettei jarrun paino olisi syynä suurempaan reboundiin toisella puolella?
Laitan kokeeksi 0,2mm väliprikat sekä compress- että rebound-puolelle kahden isoimman simmin väliin. Ne väliprikat erottaa simmilevyt toisistaan, jolloin ylemmän ulkoreuna pääsee taipumaan helpommin. Täytyy käydä etsimässä jostain ohuita prikkoja.
Kannattaisi tietysti muuttaa yhden suunnan venttiilejä kerrallaan, mutta en malta olla säätämättä kumpaakin.
Ulkopuoliset säädöt ovat neulaventtiilejä, jotka vaikuttavat vain hitaaseen liikkeeseen. Simmit näyttävät vaikuttavan selvästi enemmän öljyn kulkuun, kun vertaa neulaventtiilireikien ja simmikanavien kokoa.
Esijännitystä en muuta ainakaan vielä.
Kannattaisikohan stefoihin laittaa jotain vaseliinia?
Epäilen, että öljyn laadulla on enemmän vaikutusta kuin näillä pikku toimenpiteillä.
Simmeissä on äärettömästi säätömahdollisuuksia. Ei ihme, että jotkut "kokeneemmat" pätevät asiantuntemuksellaan.
Luulen myös, että ne harvat, jotka jousitusta todella tuntevat, eivät panttaa simmien lukumäärä- tai muuta nappulatietoa kavereiltaan.
Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENÄlä Jussi sentään kaikkia meidän kikkoja paljasta.. Nää iskarijutut on yleensä ite kokeiltava ja kehitettävä, ku tahtoo olla tiukassa oikeat tiedot kokeneemmilta. Ja työtähän se vaatii. Pura, säädä ja kokeile. WP:n öjyjä saa ainaki iskarin huoltajilta, jotka edustaa merkkiä.
Kirjoittaja: Pekka RuppaKiitti vinkistä! Raportoin, kun olen saanut simmimodificaation tehtyä.
Kalliimpaa WP:n öljyä en ole Tampereella (Purolla) nähnyt. Mistäs sitä saa?
t. Pekka
Kirjoittaja: JARNO KASSLIN...tai uskaltaisikohan kokeilla silikooni pohjaisia öljyjä? esim. foxin öljyä. Kestääkö stefat ja ja muut tiivisteet?
Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASNäin veteraaniluokan kuskina voin antaa vinkin mitä tein omaan WP:n keulaan minusta nimenomaan alkuherkyysparani huomattavasti.
1. Iskarin korkin ja jousen väliin 6 mm levy jolla jousen esijännitys nousee ja keulan painuma saadaan noin 2,5 cm.
2. Sisäänvaimennuksen simmiin lisättiin yksi 0.15 mm vahvuinen ja halkaisijaltaan 14 mm prikka. Prikka laitettiin halkaisijaltaan suurempien prikkojen väliin. Gas Gas 2002:ssa oli jo yksi prikka kahden suurimman välissä ja nyt lisättiin toinen toisen ja kolmannen väliin. Mitään ei otettu pois.
3. Laitettiin Tuomaksen mainitsemat öljyt iskariin siten että öljyn korkeus tuli 13,5 cm yläpinnan alapuolelle. (n 4 dl).
Mitään en tehnyt vielä paluuvaimennuksen puolelle mutta ilmeistä on että nopeammaksi sitäkin olisi saatava kun säätövarat loppuvat.
Kokeilkaa mitä olette mieltä !!!!
Kirjoittaja: Pekka RuppaPaluuvaimennuksen vähentäminen kuulostaa järkevältä. Myös Gas Gassissa WP:n keula tuntuu lyövän käsille.
Uskaltaisikohan kokeilla SAE2,5-öljyä herkkyyden lisäämiseksi? Silcolenilla näyttää olevan sellaista tarjolla.
Joku ehkä osaisi korjata herkkyyttä simmilevyilläkin?
Pekka
Kirjoittaja: MIKA KALLIO
Öljypinta on 120-140mm öljytilavuus noin 4,5 dl per putki
Kirjoittaja: JARNO KASSLINMitä niksejä olisi tehtävä WP:n keulaan että siihen tulisi hiukan herkkyyttä? Kivikot käy hiukan liikaa ranteille. WP:n öljy voisi auttaa mutta kun on KALLISTA. Kokemuksia?
Kirjoittaja: TUOMAS MÄKINENWP:n kalleimmalla(40E/l) öljyllä herkkyys paremmaksi. Ja paluuvaimennukset riittävän nopeelle, ei oo herkkä jos keula pakkaa.
Kirjoittaja: HENRI LEHTIÖkiitos. toinen jo koossa. ja eikun hommiin taas