Takaiskarin öljyt?
8.9.2002 - 18:06
|
Kirjoittaja: Antti PussinenKertokaapa kokeneemmat miten takaiskariin vaihdetaan öljyt. Kuinka paljon iskaria tarvii purkaa ja tarviiko purkamiseen erikois työkaluja? Millaista öljyä?
Sitten vielä ilmanputsarin öljyämisestä, eli kuinka saan öljyn tasaisesti putsariin?
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOKoko hoito tekee noin 50 eeroa, jos hinnoittelu on asiallinen.
Kirjoittaja: Jani Mielonenno minun on vähän pakko ruveta tekemään jottain tuolle iskarille kun sissään meno on jäykimmillään ja iskari pohjaa todella usein.muuta keinoa ei kai ole että sen saa kuntoon kuin uudet öljyt ja paineet,vai kannattasko ekana kokkeilla ammatti miehen kanssa pelkät paineet?paljonkohan koko lysti(öljyt ja paineet)tulis suunnilleen maksamaan?
Kirjoittaja: Alar MozolevEn missään tapauksessä suosittelee tavallisen ilman käyttöä. Ensinnäkin ilman tilavuusmuutos lämpötilamuutosten takia on erittäin iso ja kun on kysee suljetusta tilasta niin tuloksena on raju paineenkasvu. Lämpötilamuutos ei tapahtu vain ulkolämpötilan seurauksena vain iskarin tehdessä työtä. Eli jos kokeilee iskaria maastossa ajon jälkeen niin kyllä lämmin on. Toiseksi sisältää tavallinen paineilma aina ison määrän kosteutta, jopa jos kompressori on varustettu kosteudenpoistajalla. Tämä merkitse sitä, että kyllä tämä kosteus tiivistyy vedeksi ja ruostuttaa iskarin sisältä. Jos vaihdat öljyt itsae, niin aina kannataa laittaa paineet sisään asiantuntijan luonna.
Kirjoittaja: Tomi KyyröMistä Helsingissä / lähimaastossa saa tällaisen ammattimiehen käsiinsä, olisi tarkoituksena tarkistaa/säätää takaiskarin paineet (siis typpi)? Ei liene kallis operaatio?
Kirjoittaja: Kees Van NiftrikSen verran rupesi kiinnostamaan tämä akateeminen keskustelu, että kaivoin esiin legendaarisen MAOLin taulukkokirjan, joka sanoo ideaalikaasun moolitilavuudesta normaalitiassa Vm=22,41410*10e-3 m3/mol (sivulla 69 kohdassa luonnonvakioita) eli sillä selittyy, ettei sivulla 76 nesteiden ja kaasujen ominaisuuksia luettelevassa taulukossa ole kaasuille ilmoitettu erikseen tilavuuden lämpötilakerrointa. Myös lämmönjohtavuus on prikuulleen sama. Eroja sitten taas on mm. viskositeetissa ja kriittisessä paineessa. Päätelkää itse mitä teette, mutta eiköhän tuo Happikin toimi viimeistään silloin, kun Typpi on poistunut vanhasta iskarista.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaIlmanputsari ja takaiskari ovat ihan eri asioita. Jos olet jonkin moottorikerhon jäsen sieltä varmasti löytyy neuvo ilmanputsarin pesuun ja öljyämiseen. ISKARIN voi huoltaa vain ammattilainen.
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOIlmanputsarin öljyämiseen kannattaa käyttää astiaa (esim. vanhasta 4L öljyastiasta leikattu palju), josta on sitten helppo kerätä ylimääräinen öljy talteen.
Kirjoittaja: Samuli SaloSaatuasi ölyt ja kasattuasi iskari,täytä se ihan täyteen ölyä,(yleensä päällä täyttö proppu)liikuttele sitä ja taas täytä jos menee öljyä.Eli sinun on ikään kuin "ilmattava" se.Jos ei ole täyttö proppua on sinun fundeerattava jokin konsti. Ja muuten: jos jousesi on vuotanut öljyt jo ajossa ulos niin sitten on viisain antaa se specialistille/ostat uudet tiivisteet. 2.Ongelma:kaasut. Niin kuin jo vihjasin,ilma käy.Sinulla tulisi olla laite jolla saat sinne oikean paineen. Rengastäyttömittari ei sinänsä käy,koska pienikin pihaus irroittaessa=paine jotain ihan muuta.Järjestelmä kun on niin pieni. Eli lainaa/osta laite tai...kehitä konsti. Tää on olevinaan hankalaa mutta siinä pääsee palkoille ja siinä kehittää itseään!!
Kirjoittaja: Samuli SaloTakaiskarin perus "huollosta" ei sinänsä kannata säikähtää heti kalliin ammatilaisen käsiin. Jos kyseessä on todella vain ölyn vaihto ja kaasun laitto.Kaasun ei ole pakko olla typpeä. Typpi säilyttää "muotonsa" eri olosuht.Eli kesällä ja tavella sen paine ei järjest. muutu. Mutta johan se öljykin on talvella ihan toisen oloista,ainakin aluksi. Joten jos olet harrastaja kuten itsekin,ei liene syytä takertua hienouksiin.Pääasia on että vehkeet on kunnossa. Kun teet huoltoa,puhtaus on tärkää! Öljyä ei mielestäni kannata vaihtaa jos et aio avata ja puhdistaa vaimenninta.Omia japsi merkkejä laittaessani en tarvinnut mitään erikois työkaluja.Rauhassa ja ajatuksella auki ja osat järjestykseen. 1.ongelma: mistä saat ölyä,sitä kun on yleensä vain näillä specialisteilla.Mutta kyllä sitä löytyy. Seuraavassa lisää...
Kirjoittaja: pirhonen osmoTakaiskarin purkaminen on monimutkaisempaa kuin etuiskarien, ja erikoisin homma lienee se, että öljyjen lisäksi iskariin pitää saada ruutattua typpeä. Takaiskareita on hieman eri tyyppisiä, webistä löytyy joihinkin ohjeita.
Ilmanputsarin öljyäminen onnistuu kippaamalla litkua sopivasti ympäri putsaria ja sen jälkeen puristelemalla öljy tasaisesti ympäri putsaria ja ylimääräiset pois.
Kirjoittaja: Antti Lainevie takaiskari huoltoon et varmaankaan osaa sitä korjata ja vaikka osaisitkin niin sulla tuskin on typpeä ja sillen et kannattaa viedä huoltoon!!