Käynnistysongelma?
Kirjoittaja: Simo JokinenOnko hyvät neuvot todella kalliit?
Minulla on Honda CR 125 -90:ssä todella kinkkinen ja pitkään (nyt jo 2 vuotta) piinannut ongelma. Pyörä ei lähde käyntiin muuta kuin työntämällä. Kun sitä polkee käyntii se ei edes lupaa, välillä vähän sutkauttaa vähän putkessa. Käynnissä ollessaan ylä- ja keskikierroksilla toimii aivan loistavasti, mutta heti kun päästää alakierroksille niin puutuu saman tien.
Tähän mennessä olen käyttänyt sitä korjaamolla jossa ne mittasivat tulpanhatusta että sinne tulee ainakin riittävästi jännitettä, joten käämeissä ei pitäisi olla vika. Olen itse vaihtanut siihen uuden männän, läpät ja tulpan. Olen myös putsannut kaikki mahdolliset osat kuten kaasarin ja liittimet. Sen lisäksi pytyn putkituksesta ei ole kauaa aikaa.
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen. Pyörän arvon huomioon ottaen en ole ajatellut viedä sitä minnekään korjattavaksi. Varsinkin kun sain viimeksi maksaa 300 mk tiedosta että se on leikannut kiinni (mitä se ei oikeasti ollut).
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: Pekka HänninenVoihan se vika olla mustassa lootassakin. Hondassa on Denson sytkä, joka käyttää ns. boost kytkentää boksin sisällä. Jos se on rikki, niin pienillä kierroksilla ei tule tarpeeksi isoa sytytysjännitettä. Homma selviää mittaamalla puolan ensiöstä jännite oskilloskoopilla tai huippuarvoilmaisimella varustetulla yleismittarilla (pulssin pituus on vain n. 20us). Jännitteen tulee olla n. 150-200V.
Toinen syy voisi olla heikko ajoituspulssi pulssianturilta. Jos tämä on syynä, ei tulppaan tule ollenkaan kipinää pienillä kierroksilla, esim. polkaistessa. Tämä vika on helppo todeta. Joskus tämmösessä tilanteessa pulssianturin säätö auttaa (siirtäminen lähemmäksi vauhtipyörää).
Kirjoittaja: Simo JokinenTulppa antaa kyllä kipinän kun polkaisee ja pulssianturia jo vähän käänsin lähemmäksi.
Täytyy varmaan lainata jostain oskilloskooppia, että pääsee testaamaan onko boostit tallessa. Tavallinen Fluke ei taidan reagoida 20 mikrosekunnin pulsseihin.
Kirjoittaja: Simo JokinenKyllä oli boostit tallessa. Sen sai hyvin mitattua kun otti puolan ensiöjohdon irti niin boksilta puolaan tulevan johdon jännite jäi siihen ~150 volttiin ja purkautui siitä sitten hitaasti.
Mittasin koneesta puristuksetkin jotka olivat kylmästä koneesta n.110 psi mikä lienee normaali.
Taas on pari mahdollista vikaa jäänyt listasta pois. Ei siinä voi enää kovin kummoinen vika olla, mutta sitäkin vaikeampi löytää. Itse epäilisin kaasaria (vaikka se on putsattu ainakin viisi kertaa huolellsisesti) tai kampiakselin stefoja (vaikka ne päällisin puolin näyttivät ehjiltä eikä vuotoja näy).
Jos jollain on vielä jotain hyviä ideoita niin...
Kirjoittaja: Simo JokinenEi näyttäisi minulla olevan kiinni bensan saannista kun ainakin kohokammioon virtaa bensaa täysillä kun koho on alhaalla.
Voisiko kyseinen vika johtua mustastalaatikosta? Onko kellään kokemuksia? Voiko se rikkoontua näin että kone toimii yläkierroksilla hienosti ja alaalla ei ollenkaan, vai meneekö se kerralla pimeäksi?
Olisiko vielä hyviä ideoita mitä voisi tarkistaa ennen kuin luovun toivosta saada pyörä pysymään käynnissä tai jopa polkemalla käyntiin.
Kirjoittaja: Simo JokinenPutsasin kaasuttimen kaasuttimen putsausaineella (sekä suuttimet mekaanisesti) ja luisti on oikein päin. Räjäytyskuvista huomasin että kaasari on vuosimallista -90 (litteä luisti).
Kirjoittaja: Ei nimeäKaverin pyörässä oli sama ongelma. Vika oli liian "kookkaassa" bensansuodattimessa(automalli). Ei jaksanut pyörä imeä tavaraa läpi kun suuremmilla kierroksilla.
-Juho-
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOJaa niin, onhan kaasuttimen luisti oikein päin eli leikkaus ilmaboksia kohti.
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOPakoaukonsäädin (ATAC) kuulostaisi wörkkivän. Asennusohjeena itse keskipakosäädinmurikalle (jossa mm. kuulat) työnnetään se hammastus käyttövarren vastaavaan hammastukseen siten (siis oikeaan kampikammion kanteen), että lähtötilanteessa käyttövarren kiinteä lyhyehkö vipuosa (ei siis se pitkä loppupätkä joka tulee sylinteriin asti) on samansuuntainen lohkon tiivistepinnan kanssa. Keskipakosäädintä työnnettäessä käyttövarsi kiertyy oikeaan asentoonsa ja lopuksi tehdään systeemin lukitus pienellä ruuvilla lohkon kylkeen. Tuo itse sylinterissä oleva säätösysteemi on minulle vieras, mutta keskipakosäädin on samanlainen kuin uudemmissa HPP-systeemeissä.
Kirjoittaja: HARRI MUTKAoletko varmaan laittanut männän oikein päin pakoaukkoon nähden ja tarkistanut pakoaukon säätimen.
Kirjoittaja: Simo JokinenJoo mäntä on oikein päin. Pakoaukon säädin on luultavasti oikein? Siinä on nimittäin lovi siinä vivussa mikä sitä kääntää, mutta itse säätimen akselin päässä ei ole vastaavaa kohtaa, joten sen voi laittaa mihin asentoon vain. Säädin pakoaukon sääätimen niin että kun koneessa kierroksia on niin paljon että säädintä vääntävä vipu on niin pitkällä mihin se menee on pakoaukko täysin auki eli tyhjäkäynnillä säädin kääntyy niin että osa pakokaasusta menee siihen pikkuboxiin mikä lie Heikki-Hondan keksintö?
Päättelinkö pakoaukonsäätimen toiminnan oikein?
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOKatso nyt vielä läpi se kaasutin ja varmista että juotokäyntisuuttimen kaikki reiät ovat auki (näkee kyllä silmällä) ja rikastin/joutokäynninsäätöruuvi kanavineen (avaa 6-7 kierrosta) wörkkii.