Enduron joukkue SM

Kirjoittaja: Pentti RaittilaJyväskylässä ajettavan joukkue-SM:n aikataulutus on huhujen mukaan suunniteltu niin, että C-luokan kuljettajatkin voivat ajaa joukkueessa. Sääntökirja sanoo kuitenkin: "Joukkueessa on kolme ajajaa, jotka voivat olla A- tai B-luokkalaisia. Onko tämä taas niitä tapauksia, joissa sääntökirja on kirjoitettu väärin? Kysyn vaan nyt jo ennen kisaa turhien "käräjöintien" välttämiseksi???

Kirjoittaja: JUHANI TERVAKANGASKyllä se on todella niin että Pönttövuori jää ajamatta. Tarkoituksena oli meillä Lievestuoreella tehdä jotain omaleimaista. Viimeksi SM - kisassa veimme reitin suhteellisen vuolaaseen jokeen jonka läpi reitti kulki. Nyt oli ideana tämä tunnelin ajo. Yhtenä virallisena syynä oli että VR ei enää vastannut tunnelin turvallisuudesta ja vaarana oli kivien putoaminen tunnelin katosta. Joten järjestäjäkään ei voinut kyseistä riskiä ottaa kontolleen. En tiedä, paikalliset käyttävät tunnelia jatkuvasti liikkumiseen eikä siellä kenenkään päähän kiviä ole pudonnut. Tunneli on ollut jo käyttämättä useita vuosia eikä tunnelin lattialla irtokiviä ole pyörinyt. Mutta yhtäkaikki vastuuasia kaatoi hyvän hankeen. Mutta käykää joskus kokeilemassa tämä "tunnelienska" omalla vastuulla kun käytte tutustumassa Lievestuoreen crossi ja enduropolkuihin.

Kirjoittaja: TOTTI RAITTILAVai ettei Pönttövuorta sitten ajeta vai? Kerros Kähmy tällä foorumilla miksi/kenen käskystä? Ihmettelen vaan, jos Päitsillä vedetään säkkipimeessä EK:ta, ja Liepeellä ei saa pimeeseen tunneliin ajaa edes siirtymällä. Ettei vaan taas kerran olis käynyt niin, että kun joku keksii jotain kivaa, niin löytyy joku, joka keksii hyvän syyn sille, ettei kivaa saa olla. Tällanen asenne tuntuu olevan enskapuolella valitettavan yleinen. Tää menee jo kärjistyksen puolelle, mutta tulkaa nyt hyvät rämehomot sen verran edes istuskeleen iltaa crossivarikoille ja imemään vaikutteita siitä, miten juttuja voi viedä eteenpäin ihan ihmisten yhteistyöllä ja face to face, enskaväki kun ei tunnu keskustelevankaan kun netin välityksellä...

Kirjoittaja: MIKA SARAVALTAIhan pakko inttää vielä eli,lisämääräys

on tehty oikein tämän vuoden sääntökirjan

mukaan ja sitä ei muuta kesken kauden, (kaikella kunnioituksella) Kai Ek eikä Jari Kakko.niin ja tiedoksi vielä että joukkueiden

ilmoitautumisaika on viimeistään puolituntia

ennen ensimmäisen lähtö-aikaa.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaAsia tuli selväksi. Toissavuonna muistaakseni oli SM-mitaleilla joukkue, jossa oli mukana C-luokan kuljettaja, jotta se siitä tasoerosta.

Kirjoittaja: PASI VIINIKAINENei 1 lehmä kesää tee

Kirjoittaja: Pentti RaittilaHaluaisin tosiaan lopettaa tämän jutun, mutta kai se esi-isien luonne vaatii sanomaan "viimeisen sanan". Motocross on laji, joka kasvattaa ajajat enduroon. Nyt olisi ollut hyvä, jos C-luokan ajajat joukkueissa olisivat vetäneet uusia lahjakkaita kuskeja mukaan crossin puolelta enduroon. Kun ainoan SM-joukkuekisan järjestäjätkään eivät tunteneet sääntömuutosta, on todettava lajiryhmän surkeasti epäonnistuneen työssään. Sääliksi käy myös niitä C-luokan kilpailijoita, joille näillä väärillä perusteilla laitettiin ajettavaksi niin vaativa kisa, että voi olla yksi tai kaksi joka siitä selviää. Ja vielä sitten, jos nostetaan B-luokkaan loppuu harrastus siihen paikkaan. (siis sellaisille jotka eivät halua kuulua "kuntokubbeihin")

Kirjoittaja: Hannu HäkkäläTässä vähän tietoa ja taustaa C-luokkalaisten "pois putoamisesta" joukkuekisoista (ja myös nuorten SM:stä). Päätös on tehty harkiten lajiryhmän toimesta ja siitä on tiedotettu myös viime syksyn lajiparlamentissa, jossa sääntömuutokset käytiin läpi. Tietenkin virallinen tiedotus tapahtuu sääntökirjan kautta ja sieltähän se sama asia löytyy.

Miksi sitten tällainen päätös on tehty: tärkein syy on tasoero luokkien välillä ja sitä kautta kilpailujen järjestämisen hankaluus sekä myös kilpailujen mielekkyys kuljettajille. Jos tehdään SM-tittelin arvoinen kisa, jossa maan kärkimiehetkin saavat ajaa tosissaan on C:n loppupää todella vaikeuksissa, varsinkin nykyisellä 1/2-tunnin myöhästymisrajalla. Vanhalla säännöllä ratamestarit ja aikatauluntekijät oli pakoitettu löysäämään muutoin hyviä kisoja C-luokan mukana olon takia.

Enkä minä muuten tiedä kovinkaan montaa urheilulajia, jossa vaikka ensimmäiseen kilpailuunsa osallistuva kilpailija voi osallistua SM-kisaan! Jonkinlaiset tasovaatimukset ja luokitukset on kaikissa lajeissa ja ei meidän lajin tarvitse ainakaan minun mielestäni olla tästä mikään poikkeus.

Koetetaan koko porukka olla tarkkana taas seuraavassa lajiparlamentissa, ettei seuraavan kauden sääntömuutokset pääse livahtamaan ohi korvien!

Kirjoittaja: MIKA SARAVALTAAika tauluista en tiedä mutta kannattaisi

lukea lisämääräys jossa sanotaan seuraavaa

C-luokkaa lukuunottamatta kaikki kilpailijat

osallistuvat sekä PM-että SM-kilpailuun.

sekä luokat kohdassa ( vain A ja B )

joukkueet.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaOn tietysti hyvä lukea lisämääräyset tarkkaan. Tämä kilpailu on kuitenkin aika erikoinen. Siinä ajetaan monta erillistä kilpailua yhtäaikaa: Ainakin henkilökohtaiset SM- ja PM-kilpailut,Joukkue SM ja PM, kansalliset c-luokat. Nämä kaikki ovat erillisiä kipailuja, joihin osallistumiseen on jokaiseen eri perusteet. Joukkue-SM on mielestäni aikaisempina vuosina ajettu siten, että mukana on ollut myös c-luokan ajajat. Tämä ratkaisu on urheilullisesti oikea, koska näin saadaan joukkueiden määrä SM-arvoa vastaavaksi. Kun nyt c-luokka ilmeisesti tässä tarkoituksessa ajaa yhtä pitkän päivän A-luokan kanssa, on kohtuutonta, että he eivät voi olla mukana joukkueessa. Joten selvyyttä asiaan toivotaan kiireesti täällä kentällä.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENInMics -Enduron ratamestarina ja tiedottajan....yms. luulin näilläkin palstoilla, että C-kuskit voi ajaa joukkue SM-kisaa. Kerkesin jopa "moittia" rakasta Liittoamme, kun pakottivat arvokisan aikatauluja sekoittamaan "hitaat" ceeläiset.Onneksi luin viimeset säännöt kavereilta. Mun hyllyssä taitaa olla uusin .95 mallia. Siis tästä tittelistä ei C-luokan kuskit pääse kisaan , ainakaan tänä vuonna. Täyden kisan ceeläiset kyllä Liepeellä saa kyllä ajaa. Sen lupasin Totillekin, kun hän oli pudottamassa ilmoittautumista postilaatikkoon..siis koko rahalla ajetaan. Olen usein pälpättänyt kaiuttimien kautta ja kaljatiskeillä, että kerhojen mestaruudesta pitäisi kisata ainakin 6 henkisin joukkuein. Kerhojen varsinaiset tasot harrastusmäärissä ja laajuudesta tulisi oikeimmin kisattua....No sekin taitaa olla mitään muuttumatamaton kentän ehdotus, jonka Liittomme viisaat ymmärtävät typeryydeksi...Piru, kun pitää aina kärjistää asioita...Silti "valitut" eivät keskusteluun osallistu....Kähmy...Muuten , sitä Pönttövuorta ei päästä kisassa ajaan,nyyh nyyh. On kuulema valottomille enskapyörille tosi vaaran paikka.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaTämä juttu ei saa olla vain tällä höpinällä selvä. Soitin Kai Ekille, ja hän sanoi, että kyllä C-luokkalaisten pitää päästä joukkueisiin mukaan. Hän lupasi soittaa Jari Kakolle, että järjestää asian. V. 2001 sääntökirja sanoo, että SM-joukkueessa voivat ajaa A,B ja C-luokan ajajat, mutta 2002 on C-luokka hävinnyt johonkin. Onko tehty päätös, joka on muuttanut säännön? Jos on tehty niin milloin ja missä,ja pöytäkirjat esiin. Urheilullisesti olisi nyt viisasta todeta lajiryhmän päätöksellä, että SM-joukkuekisassa noudatetaan vuoden 2001 sääntöjä. Meille mikkeliläisille asialla ei ole suurta merkitystä, mutta lajin kannalta kokonaisuudessaan sillä on isokin merkitys.

Kirjoittaja: pirhonen osmoNo eiköhän se nyt ala olemaan jo pikkuisen myöhäistä alkamaan muuttamaan sääntöjä muutama päivä ennen kisaa. Meillä on kisassa 8 kuskia, joka tekee 2 joukkuetta ja 2 ylimääräistä... Ei tähän hätään ollut enempiin A-tai B-kuskeihin mahdollisuuksia..

Jos olisi ennen ilmoittautumisajan loppua tiedetty, että C-kuskitkin saa ajaa, niin olisihan meitäkin sellainen löytynyt ja olisi saatu 3 joukkuetta kasaan. Ja eikös siinä ensimmäisessä lisämääräyksessä sanota, että kilpailu järjestetään SML sääntöjen ym mukaan. Ja minun ymmärtääkseni kaikki mitä meidän tavallisten ihmisten täällä "kentällä" tarvitsee tietää on se mitä sääntökirjassa sanotaan ja siellä erittäin selvästi sanotaa, että joukkueessa ajaa vain A- ja B-luokka. Ja mitäs eroa sillä loppupeleissä on, että onko päätös tehty lajiryhmän kokouksessa vai puhelinsoitolla välillä Raittila/Ek?????