PUNAKILPISTEN A1-PAPEREISTA

Kirjoittaja: Jari VesaElikkä jos ei omista vielä ns. väliluokan A ajokorttia vaan tämän A1(kevari)kortin niin kilpailuihinhan tarvitsee tässä tapauksessa kaikki A1-kortin omaavat tulla A1-paperillisilla pyörillä. Tämähän on helppoa kilpipelin omistaville jotka jo maahantuojalta myydään A1-paperisina, mutta miten punakilpisissä, tarviihan se olla mutta kysytäänkö sitä paperia ollenkaan kisoissa, ja jos kysytään niin miten ja mistä semmoisen tehotodistuksen voisi saada, pitääkö tässä ruveta rossia kuristaan, lyömään holkkia putkeen ja viemään katsastukseen vai miten toimia? Tosta haluaisin kokemuksia että kysytäänkö sitä paperia kisoissa vai ei? KIITOS JO ETUKÄTEEN KAIKISTA HYÖDYLLISISTÄ NEUVOISTA!!!!!!! T: Jari

Kirjoittaja: Miika SavoMikäli ajokorttisi oikeuttaa sinua ajamaan A1-paperillista pyörää, on tällöin pyörästäkin näytettävä kilpailuissa ns. kuristustodistus. Tilanne on periaatteessa sama kuin valmiiksi A1-rekisteröidyille pyörillekin. Sitten miten hankit tällaisen todistuksen siitä, että pyöräsi täyttää lain pykälät ( teho < 11 kW , vanhemmille pyörille tehoraja vieläkin alhaisempi ), voidaan soveltaa monella tavalla. Itse mittuutin aikanaan dynamometrissa, mikä on varsin kallista, mutta ainakin täyttää lain kohdat. Toisaalta kilpailun katsastusmiesten on myös vaikea todistaa näitä todistuksia laittomiksi/laillisiksi esimerkiksi sellaisissa tapauksissa, joissa ne on hankittu hieman epäilyttävistä paikoista.

Entäpä sitten, kuinka monella A1-pyörällä kilpailevalla on käytössä kilpailuissa nämä alle 11 kW:n tehot?!?! Siinäpä kysymys, joka pudottaa kokonaan pohjan pois tältä A1-höpinältä. Itse olen sitä mieltä, että turhaa direktiivien pikkutarkkaa tulkintaa koko roska. Kilpailutoimintaa varten näitä A1-lakeja voitaisiin kyllä muokata hieman järkevämmiksi.