Endurokisojen reitit
Kirjoittaja: Pentti RaittilaTällä palstalla on käyty keskustelua mm. Jämsän kisan reitistä. En ollut paikalla joten sen kisan yksityiskohtiin en ota kantaa. Kuitenkin on nyt vallalla sellainen villitys, että jokaisen kuskin on annettava mielipiteensä reitistä mahdollisimman jyrkkänä. Eli jos järjestäjä niitä kuuntelee olisi jokaiselle kilpailijalle oltava oma reitti. Huvittavana esimerkkinä: Mikkelin MM-reittiin oli eräs Päijänteen takainen maailmanmestari tutustumassa vajaa kaksiviikkoa ennen kisaa. Hän antoi lausunnon endurotestistä:"Mahdoton ajaa, pelkkää upotusta, siitä ei pääse läpi, postettava ehdottomasti, eihän tämä ole mikään pyörän kantokilpailu". Nyt ilmestyneessä uudessa Off-road sanomissa sama mies sanoo samasta testistä:"Se olisi pitänyt poistaa vaarallisen nopeana, kyllä järjestäjien pitäisi ajatella ajajien turvallisuutakin". Ajajat miettikää mitä päästelette suustanne. Rölli-peikkokin puhuu asiat uskottavammin.
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENTaas sorkkii Pentti "iäisyys kysymyksiä". Ainahan näi on ollut. Tyypillisimmillään urheilijan asenne kuuluu monesti Trial-kisoissa. Jätkät jaksolle tullessaan vaahtoo, tää on sairas ..vaarallinen...nauhoja pitää siirtää. Loppupäivästä joka ukko nolla jakson. Enduro on Suomalaisessa metsässä ajettava laji. Siellä ei aina ole tasaista. Samoin kun ne jotka ovat päässeet näkeen eurooppalaisia kisoja siirtymien osalta (nää on niitä MM-juttuja) ei varmana ole helppoo. Ne kiirustaipaleet on säännöillä hoidettu "mummoiksi". Nyt tuntuu siltä, että koko reitti pitäs olla sitä mummoilua...Siittä huolimatta tulkaa ajaa K-SMK:n PM /SM Enduro. Vaikka etes sen takia, että olisi jotain haukuttavaa. Nyky ratamestareilla ei korvanlehdet helpolla punoita joka kuskin mielipiteistä. Ne jätkät tekee hienoo työtä uhraten vapaa-aikansa, eikä siksi että joku reitillä kontannut pääsisi kiroileen päin naamaa....Kähmy
Kirjoittaja: Pentti RaittilaEdellä on hyvin todettu, että enduroa ajetaan säiden armoilla. Uskokaakin vielä, että on ihan sattumaa, kun Mikkelin kisan sääennuste on avaus-sivulla. Jos kisat olisivat olleet 6.-7.7. olisi lauantai jäänyt ajamatta jo reitille kaatuneiden puiden vuoksi, ja vesikin olisi aiheuttanut vaikeuksia. Olen kuitenkin sitä mieltä edellenkin, kuten esim. Mikko, että pätkät pitää olla läpiajettavissa ilman nostelua. Saattaa olle ihan hyvä, että MM-kisoihin tulee se trialpätkä. Se on varmaankin sellainen kuin suomienskassa on jokainen pätkä...tasapaksua rytäämistä. Nyt ehdotankin arvon lajiryhmälle mietittäväksi: Olisiko kotimaan kisoissakin mentavä siihen, että on yksi trialtesti, yksi crossitesti ja yksi endurotesti. Näin tultaisiin siihen, että kisat muutuisivat mielenkiintoisemmiksi. Uusia ajajiakin saattaisi lajiin tulla lisää, kun kaikki ei olisi yhtä ja samaa "rämehomohommaa". Tässä Kähmy sullekin vähän vastinetta. Ystävyydellä.
Kirjoittaja: Mikko Onali Mielestäni olisi hyvä, että reitti olisi vaihtelevaa. Olsisin myös sillä kannalla, että kilapilu muodostuisi: enduro-, crossi- ja trialosuuksista. Mutta saa nähdä miten pitkää kestää ennen kuin kilpailuista tulee edellämainitun tapaisia?
Kirjoittaja: Jani HoviTervehdys kaikille! Niin ne ajat muuttuu, kattelin tossa eilen videoo vuoden -88 SM-kisasta Toijalasta, ja kun vielä muistelee missä oli kattomassa kyseistä kisaa niin huh huh!! Reittit silloin oli niin paljon pahempia kuin nykyisin yhdenkään kisan pätkät eikä silloin kukaan valittanut. Totta kai laji menee eteen päin ja muuttuu, mutta ei kuitenkaan kannata unohtaa lajin luonnetta. Ne jotka haluua ajaa tasaista maata menköön assulle vetään, ja ne jotka inhoaa juuri ja pieniä upotuksi crossirata on oikea paikka. Kyllä viime vuosina enska kisojen reitit on ollu melko ajettavia ( en tosin ollut Jämsässä joten siitä en tiedä ). Vaikka välillä veetuttaisikin nostella pyörää suosta niin jollain tapaa se kuuluu lajiin, ja yleensä silloinkin nopeat kaverit on nopeita ja hitaat hitaita. Kannatan tosin itsekin sitä että EK:t tulisi olla ajettavia ja nosteltaisiin sitten siirtymillä. Taas tulee esiin tää lupien saaminen mutta kuitenkin. Kesälomia!
Kirjoittaja: TIMO UNKURIUseimmilla kerhoilla taitaa vaan olla melko rajatut vakio mestat mistä nykyään yleensäkään voi reitin ja pätkät vetää joten se vaikeusasteen vaihtelu taitaa enemmänkin tulla kelien mukaan.
Kirjoittaja: Pentti RaittilaVaikeusasteesta lausahti Vesa Kytönen kerran:"Siin on moottoripyöräs oikial semmoonen kahva, jotta sitä kun kääntää, niin muuttuu reitti aina vaan vaikiammaks."
Kirjoittaja: Eero NikkanenJoskus aiemmissa jutusteluissa tupsahti esiin termi "nakkari-enska",eli ylihelpporeittinen,kahden lyhyen ek:n kisa asfalttisiirtymillä.Ei o hyvä se,kuin ei myöskään motskareilla suoritettava uimakilpailukaan.Yks tykkää yhdestä,ja toinen toisesta,eikä kumpikaan oo väärässä.Asiaa vois korjata sillä,että kilpailukutsussa olis jo viitettä,minkä luonteinen kisa on tarjolla,vois sitte miettii sopiiko kisa kuskille helppona,tai vaikeana.Itse olen huonokuntoisenakin sitämieltä,että radan on oltava riittävän haastava,ainakin A ja B-tasoisille...Jämsäläiset varmaan on kadehdittavassa asemassa Suomen enskakartalla maastoineen,ja kilpailunjärjestämistaitoineen,mutta moni kuski saattaa nyt turhaankin pelästyä,ja jättää ensvuonna menemättä paikalle,muuten kuin turistina "sukelluspaikoille".Ja tosiaan kuten viimevuoden Vantaan MM;kin osoitti,hyväkin rata menee ihan muussiksi,kunhan vaan Esteri antaa sitä parastaan ylitsevuotavasti.
Kirjoittaja: Mikko Onali Täytyy muistaa, että jokaisella on mielipiteet ja kisan järjestäjällä oikeus tehdä reitti mihin haluaa. Ehdottamani pätkä/siirtymä juttu ei välttämättä ole jokaisen mieleen, ehkäpä jos reittiin täytyy saada suo-osuus se voisi olla kuitenkin lyhyt matka eikä koko pätkän mittainen.
En takoita sitä ehdotuksissani, että kilpailun tarvitsisi olla tasamaata ja pölyävää hiekkaa koko matkan, vaan sitä ettei kilpailureitti olisi koko ajan suolla, kivikkossa tai kynnöspellolla. Eli MONIPUOLISUUTTA täytyisi saada.
Kirjoittaja: Mikko Onali Monia mielipiteitä on, mutta mielestäni järkevin ratkaisu olisi jatkossa järjestää kilpailuja missä ratkaistaisiin kilpailu ajamalla. Se tarkoittaisi sitä, että pätkät olisi melko kuivissa maastoissa eli hiekkapohjaisilla reiteillä.
Siirtymät sitten voisi olla vaikka Jämsän kilpailun tyyppisissä olosuhteissa, jos se nyt niin välttämätöntä jollekin on tehdä endurokilpailusta uimakilpailu!
Sateet huononsi kilpailureitin esim. Jämsässä, mutta sekin olisi ollut ajettava kilpailu, jos pätkällä ei olisi joutunut joka toinen mies suosta nostamaan pyörää. Eli kilpailussa oli haastetta(liikaa hyvin monille)niin mäissä, kallioissa kuin soissakin, mutta mielestäni ei ollut oikein ajattaa pätkää noin upottavaissa paikoissa.