Vielä äänimittauksista

Kirjoittaja: VICKE RUOKOLAHTI

Vielä enduropyörien äänimittauksita ja Mikkelisä tehdyistä erikseen.

Mootoripyörän äänitaso mittaukset on titelistekninen mittaus joka perustuu FIM sääntökirjaan ja siitä laadittuun menetelmä kuvaukseen. Se ei siis ole mikään itsekesitty menetlmä eikä myöskään kansalliseti rakennettu sääntö.Tämä sääntö ja menetlmä kuvaus ottaa kantaa käyteetäviin mittauslaitteisiin ,käytettävään mittaus paikkaan ,millaisilla käyntinopeuksilla mittaus suoritetaa ja tulosten tasoon ja niiden tulkintaan.
Mikkelissä suoritetuissa mittauksissa seurattin näitä sääntöjä. Mikkelissä kuljettaja neuovosto kävi ottamassa kantaa mittaus paikkan ja mittauksen aikana lähellä olleisiin ihmisiin.
Kaikki tekniset mittaukset siältävät erillaisia epävarmuus ja epätarkuutta aiheuttavia asioita ja olosuhteita.Mittajien ammattitaitoa on hallita nämä ja asettaa ne tärkeys järjestykseen niiden aiheuttamien virheiden suhteesa.Mootoripyörien ääntasomittauksissa on yksi virhe lähde ylitse muiden ja se aiheuttaa yli 90%kaikista mittaus vireistä.Tämä on mootorin käyntinopeuden ja äänenpaineen oikea aikainen yhdistämonen. Tämän asian perään ei kuljettaja neuvosto kysellet ei ehkä ymmärtänyt.
Mikkelissä oli paljon kuljettaja jotka väittivät että heidän pyöränssä oli mittattu niin ja niin paljon siellä ja täällä. Se on spekulointia sekundärisin argumentein, vain siinä tilanteessa mittattu tulos on relevatti ja pätevä. Kuitenkin tällaiset kuljettjat ovat osin oikeassa kyllä heillä pitää olla oikeus edellyttää että teknillis titelisen mittausen perus edellytys täytyy , että eri mittajat päätyvät samasta kohteesta sammallaiseen lopputulokseen. Että sääntöä tulkitaan samalla tavalla kaikissa kilpailuissa.

Mikkelissä onnistuimme tekemään mittaukset siten että ne kestävät krittisenkin tarkastelun kaikissa tärkeissä kohdissa sekä menetlmäkuvausen mukaisen mittauksen että tulosten tulkinnan suhteen.
Ytään oikeus murhaa siellä ei tehty.
Olisikohan sittenkin asia niin yksinkertainen että tarjotiin katsastukseen sääntöjen vastaisia pyöriä.

Tämä melu asia on meidän lajin jatkumisen kannalta elin kysymys.Tähänmennessä asiassa hankimamme kokemuksen perusteella tuntuu siltä että mikään instanssi lajin sisällä ei ole tätä asiaa ymmärtänyt.
Ei kansinvälinnen liito ei Suomen Moottoriliito ei kilailujen järjesräjät eivätkä kuljettajat.
Tulevaisuudess näistä asioista emme päätä näillä näkymin itse vaan me siirämme päätöksen teon asiasta valittajille ympäristökeskuksille ja hallinto oikeuksille,
Kuitenkaan asia ei teknisessä miellessä ole kovikaan öngelmallinen, nykyset melurajat eivät ole kovin kunnian himoiset.

Kirjoittaja: JUHA MATTILALienee sanomattakin selvää, että on kaikkien intresseissä puuttua moisiin törttöilyihin monestakin syystä! Mikä lienee FIMin rooli tällaisissa tapauksissa?

Kirjoittaja: Jani HoviJep, toi Päitsi homma pitää täysin paikkaansa. Siellä välillä tuntui että aikataulu oli tosiaan laadittu aivan liian tiukaksi. Ja vähän ihmetyttää kun tuntuu että Päitsillä on joka vuosi on samat välit kireät. Luulisi että järjestäjä saisi palautetta kisan jälkeen ja korjaisi asian seuraavaksi vuodeksi.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaYksityiskohtiin en puutu, enkä syyllistä yleisesti ketään. Tilanne perjantai-iltana oli kuitenkin sellainen, että poliisi ilmoitti:"Jos ette saa hurjastelua, luvatonta maastossa harjoittelua ja ilman kypärää ajelua loppumaan, peruutamme tapahtuman luvan". Siihen heillä on täysi mahdollisuus. Ehkäpä koko Suomen osakilpailun peruminen olisi harmittanut muitakin kuin meitä järjestäjiä.

Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOKerropas Pentti lisää, mitä ne itskut siellä Mikkelissä oikein kohelsi?

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKyllä suomalaiset yleensä osaavat käyttäytyä. Ongelmat näköjään putkahtavat esiin, kun paikalle tulevat isot tiimit Etelä-Euroopasta. Kyllä se niin on, että jos kuskit ovat noin "pöllöjä", on turhaa kuvitella, että enduro koskaan voi olla yleisölaji. Sitä voi ajaa vain suljetuissa armeijoiden erämaissa, Saharassa tai Siperiassa. Repiköön Dorna-offroad siitä huumoria.

Kirjoittaja: TIMO UNKURIMun mielestä päitsillä oli ainakin muutamia tosi kireitä siirtymiä (muistaakseni vielä suuremmaksi osaksi yleisillä teillä) ja ekan melkein myöhästymisen jälkeen alkoi sitten vetää varmuuden vuoksi reippaasti kun ei tiennyt mitä edessä on ja kuinka kireä kulloinenkin siirtymä tulee olemaan. En ymmärrä millä periaatteella aikataulu oli laadittu. Jos siirtymä on kokonaan tai osittain tiellä pitäisi mielestäni aikataulun olla aina löysä, koska muuten kaahamisen esiintymistä taitaa olla vaikea välttää ja jos ja kun kaahataan teillä niin se ei todella ole lajille eduksi.

Kirjoittaja: Jani HoviTervehdys! En oikein jaksa uskoa että tuo

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENMitäs Pentti tarjoisit SM /kansallisiin kisoihin ? ? Yksi malli voisi olla pitkä siirtymäaika väleille, joilla ajetaan kylien ja pihojen läpi... sitten stoppari AT, josta pääset vasta huoltoon, johon on riitävä aika, ennen lähtöä eteenpäin.(järjestelyn kannalta se voisi olla sama porukka, joka kuittaa saapumiset ja lähdöt huollon jälkeen) Et siis pääse huoltoon ja preikille yhtään aiemmin, vaikka siirtymällä väännät kuinka kovaa. Toimisikohan ? ?..miettikääs muutkin...Kähmy

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKyllä ongelmaan löytyy ratkaisu. Kun poliisi pysäyttää ylinopeutta ajaneen, menee kuulusteluun vähintään 15 minuuttia. Myöhästymisraja pudotetaan kaikissa endurokilpailuissa 10 minuuttiin. MM-kisoissa on raja pakko pudottaa muutenkin, jos aiotaan ajaa "uusien sääntöjen" mukaan.

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKun nyt keskustelu ajautui pois äänistä, ja itse syyllistyin johdatteluun, on jatkettava. Ei liikennehäiriköt olleet niistä maista, joista mestareita tuli. Ne olivat siitä saapasmaasta, josta mestareita ei nyt tullut, muutenkin tapahtui paljon sellaista heidän toimestaan, joka tosiaan mustaa koko lajin maineen.

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENNäin minäkin vähän ajattelin. Pentti. Kommentissani olisi pitänyt "mestarit" laittaa lainausmerkkeihin. Muistan , kun nuorena ja nättinä ajelin ekoja kisoja. Oli karmeet äänet pyörässä (on muuten vieläkin--kukahan vaihtas villat) ja ne numerot. Kilpaa kun ajetaan ei silloin välttynyt etteikö sinkki pitänyt olla tiukalla lähdöstä maaliin. Oli sitten kyseessä maastokoe tahi siirtymä. Tähän ongelmaan liittyy näitä "inhimillisiä" tekijöitä yms. Miten nuo ongelmat, jotka muuten on tietty myös kansallisisssa kisoissa, voitais saada poistettua....Siinä onkin iso ongelma...Kähmy

Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINENNäihän se Pentti on. Teilläkin vedettiin B-aikataululla, ettei kuskien tarviis kaahata taajamissa. Vaan eihän se onnistu. Vaikka vedettäs ö-aikataululla, niin aina on kansalle taitojaan näyttäviä mestareita, jotka vetää miljoonaa ja ainakin asvaltilla. Oli tiemestari laittanut pyöreisiin kytteihin mitä numeroita hyvänsä. Ne ei mestareita koske. Itse kunkin tulisi näitä juttuja tykönään miettiä. Kisoja pitää pystyä jatkossakin järjestämään. Jotenkin tulee leimaava-ajatus mieleen: ne jätkät jotka eniten jäkättää ja järjestäjää moittii, he ovat myös suurimman häiriön aiheuttajia.... en usko olevani kaukana totuudesta....tänäkin suvena muutaman maasto- ja tieluvan kysynyt... Kähmy

Kirjoittaja: Pentti RaittilaKiitoksia Vickelle ja EMK.n tiimille hyvin hoidetusta äänimittauksesta. Yhtään valitusta liian kovista äänistä ei kisan aikana tullut. Se on mielestäni kiitettävä palaute. Ajettinhan yleisö-mk keskellä asutusta. Valituksia tuli ajajien käytöksestä liikenteessä. Niistä suuri osa oli täysin aiheellisia ja ikävä kyllä on todettava:MM-kuskeissa on paljon "ihan tyhmää porukkaa".