x-rengas ketjun
16.5.2002 - 00:00
|
Kirjoittaja: poistunuteli onko tarpeellista jotenkin huoltaa x-rengasketjuja, ja jos on niin miten? Niissä oli uutena sellasta helvetin jäykkää vaseliinia, johon on nyt tarttunu hiekkapölyä. Voiko pistää jotain tavallista CRC:n tapasta, vai pitääkö ostaa sellasta 20 ketjuöljyä??
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: LASSE SOINILAketjuihin ei kannata laittaa mitään muuta kun ketjuöljyä niin niistä voi nauttia pitempään
Kirjoittaja: Kees Van NiftrikMyös sen öljykylvyn kanssa pitää olla varovainen, sillä tietyt öljyt toimivat aivan mainiosti liuottimena kumille. Lienee siis hyvä ratkaisu käyttää ns. ketjuöljyjä ongelmien välttämiseksi...
Kirjoittaja: TOMMI KIVIMÄKIEn käyttäisi o- tai x-rengasketjuissa liuotinta sillä niissä olevat kumit eivät todellakaan pidä liuottimista! Pesu lämpimällä vedellä (ilman painepesuria) ja harjalla varovasti. Kun ketjut kuivat rasvaa ne siihen tarkoitetulla öljyllä. Hyvä hoito tuplaa ketjujen käyttöiän.
Kirjoittaja: Eero NikkanenJoopelisjoo!.X:n ideahan on se,että sisempi X:n puolikas,eli V,pitää Vaseliinin sisällään,ja ulompi V Kakkeliinin ulkopuolellaan.Näinollen voitelu lienee ulomman V:n huullosten pitämistä tuoreena,ettei se huonompi aine-osa pääse kuluttamaan sitä sisempää huullosta.Tiivistämättömiä ketjuja voi liottaa lähes missä tahansa öljyssä,mutta O-tai X:iin kandee käyttää sitä "hiihtoliiton" hyväksymää kallista tököttiä...Tämä ei ole mitään "mutua",vaan perustuu pitkällisiin mietintäjaksoihin,puhdasvetisen suuren järven rannalla,istuen ilta-auringonvalossa,pikkusiiderissä,elämän tärkeimpiä asioita pohtiessa...Ja,kuten olen aiemminkin sanonut,:ellette usko,niin valehtelen hetimiten lisää..T.nim."hyvillä öljyillä rattaansa voidellut".
Kirjoittaja: pirhonen osmoKotarissa vakiona tulleet DID:in X-rengasketjut ovat kestäneet nyt yli 50 tuntia ajoa kun huoltona on ollut painepesurilla "sivusta" peseminen ja Valvolinen ketjuöljy. Näyttää siltä, että ketjut tulevat kestämään sen mitä (teräs-)rattaanikin.
Kirjoittaja: SEPPO LEPPÄNENOlen lukenut joskus jostain X ja O-rengasketjujen huolto-ojeen ja siinä sanottiin,että makaaninen pölyn ja kakanpoisto pitää suorittaa pehmeällä nailonharjalla ettei kumirenkut repeile ja sitten hyvälaatuista ketjurasvaa spry-pullosta niin hyvä tulee.Se ketjuen uittaminen ja vaseliinissa keittäminen kuuluu tonne -70 luvulle.
Kirjoittaja: Jari VesaEnsin ketjut irti sitten... Putsaat jollain liuottimella ketjut. Pistät johonkin astiaan 2t:n vaihteisto öljyä ja upotat ketjut joksikin aikaa öljyyn (esim. pari tuntia). Sitten ketjut roikkumaan sen öljyastian päälle pariksi tunniksi että ylimäärinen öljy valuu pois jonka jälkeen kannattaa vielä pyyhkäistä jollain rievulla ketjun pinnat. Tekee ton parin ajokerran jälkeen niin ketjut kestää todella pitkään. Joka ajokerran jälkeen kannattaa ketjuihin tarttunut pöly poistaa esim. tiskiharjalla/rätillä jonka jälkeen ketju-rasvaa pintaan.
Kirjoittaja: ULLA NYKÄNENkirjoittelen tässä äitini nimella
X-rengas ketjuille suositellaan 80-90w öljyä käykää katsomassa didin sivuilta