KTM vai Husse
11.2.2002 - 22:28
|
Kirjoittaja: tapio siikOlen ajatellut ostaa enskan tossa kohta puoliin (KTM 300 EXC:n tai Husqvarna WR 360) harraste käyttöön ja olisin kysellyt kummankin hyvistä ja huonoista puolista. Onko jollakin jotakin kokemuksia näistä? Kiitos jo etukäteen!
Foorumit
- Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja
Kirjoittaja: VEIJO KÄMÄRÄINEN Mainiota etten sanoisi hilipeetä, lukea näitä lajinpariin hinkuvien nuorien pohdintoja eri laitteiden kyvyistä ja paremmudesta. Mistä merkistä lähtee mimmosetkin poverit ja möykät. (saundeista voisi puhua vasta tämmöset vanhemmat elämänsä, rahansa ja vuosikymmenet vaapaa-aikaansa uhranneet)
Pojat hei, ei tämä homma ole alussa kiinni kilovateista eikä hevosvoimista. Se on niiku kiini ajamisesta, ajamisesta....ja pikkusen vois koittaa myös jotain muutakin kunnon kohottamista. Sieltä se vauhti ja mahdollisesti haluttu menestyskin löytyy. Ei siitä miten pyörä kiiltää tahi miten kahvasta kiekaseee.
Taannoin eräskin hyvä crossikuski, joka ei ollut ennen ajanut enskakisaa, vaikka spoorissa-ajosta tykkäskin. Osallistui lainapyärällä kisaan. Lainapyörä tosin oli lähes 20 v. vanha Suzukin PE. Poika peisi (monet nimen tietääkin) C ja B-luokan kuskit tyylikkäästi.... Kähmy
Kirjoittaja: Yki KaisaloPyörän säilytystä ja huoltoa varten tarvitaan oma tila. Autotalli lienee tavallisin ratkaisu, joko oma tai vuokrattu. Aikaa myötä tuntuu kertyvän myös kaikenlaista öljypurkkia, bensakanisteria ja muuta tarviketta (itse asiassa aika nopeasti), jotka vaati oman tilansa. Ajovarusteet pitää myös jossakin kuivatella ja säilyttää. Käytännöllisempää olisi, jos asuisi omakotitalossa, mutta onnistuu tämä harrastus kerrostalossa asuenkin. Terv. veteraani aloittelija Lauttasaaresta.
Kirjoittaja: Mikko Latvalaei se piikki loppujen lopuksi kovin iso oo.oon 177cm pitkä,takaiskarin esijännitys täysillä ja silti yltää jalat hyvin maahan asti.mä kans olin vähä sormi suussa piikkien korkeuden suhteen mutta ostin vaan "liian" korkeen mopon.lopputulos.ei yhtää liian korkee
Kirjoittaja: Mikko Latvalaei se piikki loppujen lopuksi kovin iso oo.oon 177cm pitkä,takaiskarin esijännitys täysillä ja silti yltää jalat hyvin maahan asti.mä kans olin vähä sormi suussa piikkien korkeuden suhteen mutta ostin vaan "liian" korkeen mopon.lopputulos:ei yhtää liian korkee
Kirjoittaja: JUKKA HAVENTOTeknisestä tietämyksestä ja pyörien huoltamisesta sen verran, että eihän kukaan ole seppä syntyessään, tekemällä oppii. Eli vaikka olisit ikäsi rassannut autoja, ei se paljoa auta näissä ympyröissä. Hommaa sitten ostamaasi pyörään manuaali, niin alkavat asiat selkiytymään. Niin äläkä luule, että laitteet pelittävät ikuisesti (ovat nimittäin kilpapelejä ja ajo-olotkin välillä aika hurjat), eli huoltovälit ovat jotain vallan muuta mihin ns. normaalikaluston kanssa on totuttu.
Älä nyt mitään pappanelaria vaan mene ostamaan, osta 200 enduro! Eli GasGas (korkein) ja varsinkin KTM ja Kawa KDX ovat hyviä vaihtoehtoja sille piikille. Löytyy sitten vähän vääntöäkin eikä tarvitse koko ajan huudattaa myllyä kuin viimeistä päivää. Piikeistä pienin lienee lähes varmasti Husqvarna. Myös Kotari on pienimmästä päästä. 80:set kannattaa unohtaa ja visusti, ne ovat sitä paitsi täysiä leluja ja loppuun ajettuja viritelmiä.
Eipä se ikä ja hinta aina korreloi pyörän laadun ja kestävyyden kanssa. Neuvo: ota mukaan joku asiantuntija, kun lähdet kaupoille. Tutkikaa pyörä läpikotaisin ja koeaja(kaa) se edes lyhyesti (testaa erityisesti moottori, kytkin ja vaihteisto). Eipä tule sitten ihan ilmiselvää sutta ostettua.
Kirjoittaja: KAI TITTONENtuu ihmeesk moikkaa meitä,ite ajan 250kx,saat tulla,vaikka ottaa tyypit,niin vähän valkennis,asioita! ajelen numerolla 18.sta.tarkotin tienkin jos ois ens viikkonloppuna ees vähäå pakkasta
Kirjoittaja: KAI TITTONENtarkotoin siis lavangon rataa
Kirjoittaja: Tuomas Pietiläinenkäytettyjä pyöriä voit muuten myös katsoo osoitteesta www.motopalsta.com
Kirjoittaja: pirhonen osmoÄlä ihmeessä sorru johonkin XR250, kyllä tulee äkkiä äitiä ikävä kun sillä tuksuttaa krossiradalla. Eläkkeellä tai tarpeeks muusina krossista voi sitten siirtyä pusikkoon.
15 tuhannella markalla pitäis saada joku pari-kolme vuotta vanha piikki, tuolta MP-Pörssistähän noita näkee. Jos haluat listan käytetystä pyörästä tarkistettavista osista, pistä mailia anssi.lehtinen@enklaavi.org ja kaivan sen jostain.
Muista ottaa myös pyörääsi liikennevakuutus, kustannus 600mk/vuosi(125 cc).
Kirjoittaja: Eero NikkanenPakko tulla hämmentämään tänne crossareitten soppaa,sillä haluan tuoda asian julki,vaikken siitä hirveästi ymmärtäisikään.Kuitenkin neuvon,että ottaisit vaihtoehdoksi myös vanhemman enskan.Esim Kawan KLX 300,tai Hondan XR 250 vois olla hyviä,ja suht. pienikokoisia.Ne on alunperin vähän himmeämpiä ku crossit,ja siten myös kestävämpiä,ja helpompia ajaa.Ehkä suhteessa vähä kalliimpia,mutta 15t kyllä löytyy hyviä yksilöitä.Kun lähdet hankintaa tekemään,koita houkutella joku aluetta tunteva mukaan.Älä osta 80cc pyörää.Ja edelleen,crossiradoilla yleensä ajetaan aika kovaa,mutta jos löydät enskamestan,on siellä helpompi ikäänkuin sisäänajaa itseään,ja hiljaakin on lupa ajaa.Ja JOS innostut,niin enskasta löytyy kuntoluokka,johon me hitaammatkin voidaan osallistua.Wellcome!
Kirjoittaja: Ossi SuuronenKiitoksia vaan avusta, kiva huomata että lajin parissa on innostunutta porukkaa ja tulokkaat otetaan mielellään vastaan! Oisin vielä kysellyt jos jollain on omia kokemuksia tämän kokoisena kasikymppisellä aloittamisesta vai onko piikki tosiaan viisaampi vaihtoehto? Ja sit ehkä jos joku osais suositella jotain piikkiä joka ois kooltaan pienemmästä päästä ja mahdollisesti myös luotettava teknisesti. Kuinka vanhan pyörän uskaltaa käytettynä ostaa ja miten vanhan piikin tollasella 15 000 markalla suunnilleen saa? Siis sellasen joka ei ois ihan pommi...mielipiteitä otetaan innolla vastaan!!!
Kirjoittaja: Tuomas Pietiläinenjoo, kyllä piikki on sulle ihan hyvä valinta, kasikymppiseen sulla melkovarmasti menee hermot aika nopsaan.. en nyt usko että pyörän koko tulee olemaan ongelma, siihen tottuu aika nopeesti..
Kirjoittaja: pirhonen osmoItse olin vähän alle kolme vuotta sitten 23-vuotiaana suunnilleen samassa tilanteessa, tosin kokoa sen verran että valitsin suoraan CR500:an. Olet piikille suunnilleen optimaalisen kokoinen, ja sellaista suosittelisinkin tuolla budjetilla, ellet sitten suoraan 250-kuutioiseen päädy (jos vähän malttaa kaasun kanssa, niin aika äkkiä helpompi ajaa kuin piikki, tosin tämä 191cm, 90 kg varrella).
Kasikymppisillä saa kyllä ajella isoilla radoilla ja kulkevathan nekin pienellä kuskilla perkeleen lujaa, ja jos joku kerho päästää niillä aikuisetkin 80-radalle ajelemaan, niin siitä hupi vasta alkaa, sillä innostuneet vanhemmat pitävät pikkuradat uskomattomassa kunnossa ja hyppyrit ja rata muutenkin on yleensä harrastelijalle sopivan tekninen ilman hulluja hyppyjä.
Tarkoitat TT:llä varmaan TT-R:ää, ja se on aliviritteinen nelitahtinen leikkipyörä, eli tehot ja jousitus loppuvat kyllä krossiradalla aika äkkiä. Suosittelen etsimään hyväkuntoisen pelin YZ, CR, KX, RM, SX(KTM)-akselilta, jammuille ja kotareille saa hyvää palvelua pk-seudulta (Arwidson ja Racing Bike).
PK-seudulla on ratoja esim.
http://www.espoonmoottorikerho.fi/
http://personal.inet.fi/yhdistys/vmk1/
Käytettyä peliä ostaessa kannattaa kyllä varata osa budjetista korjauksiin. Itse esim. tollasta muutaman vuoden vanhaa piikkiä ostaessa ottaisin pytyn irti ja vaihtaisin männän (joka tietysti myyjän puheiden mukaan on "just vaihdettu tehomäntä", mutta omin silmin katsellessa lähes halki).