Ei otsikkoa

Kirjoittaja: Juha SipolaHei!

Olen loppukesasta ostamassa 500 crossipyoraa, jota aion kayttaa paa-asiassa metsateilla ja hiekkamontuilla, mutta myos crossiradalla ja jaalla. Tarvitsisin neuvoja pyoran ostoon.

Minulla ei ole paljon kokemusta crosseista, mutta olen ajanut jonkin verran 125:sella crossilla ja useita vuosia katupyorilla mm. R1 ja 174hp gsxr. Nyt haluan leluksi crossin, jossa on voimaa liiaksikin. En halua ohjeita etta 500 on liian iso aloittelijalle, tiedan etta se on, mutta haluan pyoran jossa on tosiaan voimaa.

Olen suunnitellut ostaa pyoraa vuosimallia 91-98. Mita muutoksia 500 on tuona aikana tullut? Mita kannattaa ottaa huomioon ostaessa? Onko vuosimallilla paljon valia tuolla valilla vai riittaako vanhempikin, jos se on hyvakuntoinen. Olen ajatellut joko kx tai cr, onko muita merkittavia vaihtoehtoja? Haluan luotettavan pyoran.

Olisin erittain kiitollinen, jos joku viitsisi vastata kysymyksiini ja ehka kertoa enemmankin kyseisista laitteista.

Kiittaen juha.

Kirjoittaja: immonen karikannattais myös viissatasen ohella harkita 380cc kotkaa! varmasti on tuossakin vielä tarpeeks liikaa potkua, ja suht tuoreita yksilöitä löytyy racingbike:ltä

Kirjoittaja: siis ei vahatessa vaan vaihtaessa!

Kirjoittaja: tuomas pMinulla ei itsellni ole minkäänlaisia kokemuksia noista pyöristä mutta tietääkseni suurimmat muutokset on tapahtunut teippien värityksissä.. ja ikä jutusta että minä ainakin yritän hommata pyörää vahatessa niin uuden kun pystyy!

Kirjoittaja: Anssi LehtinenKTM 380 on sentään nykyaikainen motocross-pyörä, joten viissatasiin 2-tahtisiin sitä on turha verratakaan. Kyllä se kääntyy, eikä edes merkittävästi huonommin kuin 250, varsinkin kun tuo vääntö auttaa kaasulla kääntämiseen (enkä tarkoita mitään paskarinki paikallaan, vaan esim. kolmos-nelosvaihteen kurveissa).

Kyllä sitä röykyissäkin paremmin käsittelee kuin viissatasta, virheet saa vielä jotenkin korjattua, kun taas viissatasen kanssa muuttuu kuski hieman herkemmin matkustajaksi.

Kirjoittaja: immonen karieikös 380 oo pajon siisatkua nopeempi radalla kun sillä voi jopa kääntää tuppia eikä kokoajan tarvii jarrutella! kertokaa!!

Kirjoittaja: KTM 380joo, jäykemmät keulavieterit vois auttaa, keula kulkee ylempänä ja reagoi herkemmin teräviin pomppuihin.
itse oon kyllä ihan tyytyväinen, siihen pitää vaan tottua ettei vedä liian pienellä vaihteella, ei sitä tarvi kierrättää.
ohjaus on tosi herkkä kun siirtää tangon aivan eteen

Kirjoittaja: Anssi LehtinenViissataset eivät ole käytännössä muuttuneet viimeiseen kymmeneen vuoteen (Hondaahan ei enää 2002-mallia tule), ja ainakin Hondan kone kestää tavallisella pulliaisella ikuisesti.

Käytetystä tulee tarkistaa lähinnä swingin, pyörien ja ohjauslaakerit, ne saattaa joutua uusimaan.

380 kotari on tehoiltaan, tai ainakin tehokkuuden tunnultaan kaukana viissatasesta. Kokeiltu on 97 ja 99 CR500:taa ja 2001 380:stä.

Jos tosiaan haluaa itseään kiduttaa, niin siitä vaan hankkimaan se viissatanen. Omalle harrastukselleni vaihto YZ250:een oli parasta mitä on tähän mennessä tapahtunut.

Kirjoittaja: KTM 380eikös ookkin anssi se 380 muuten aika hyvä ajettava, ja väännöllä voi vetää pehmeet paikat...

Kirjoittaja: PeraJoo itselläni on 500 cr -96, osta ihmeessä on muuten mahtava vetää sladissa sorateitä, mutta mettäpoluilla nää 500 on aika kankeita, mutta jos haluat luotettavan ja tehokkaan pyörän niin osta ihmeessä 500.

Kirjoittaja: Anssi Lehtinen380 ei suoraan sanoen minua vakuuttanut. Piti olla puolikkaan ajo-ominaisuudet ja viissatasen teho.

Alusta on suoraan perseestä, iskarit ovat kovat pienissä pompuissa ja päästävät isot hitit läpi. Säädetty on, tosin en itse tietenkään yhtä paljon kuin omaa pyörääni.

Moottori tärisee niin pirusti, ja vääntöä kyllä löytyy, mutta eihän se kierrä minnekään. Uudet säädöt testataan kohta, katsotaan sitten.

Todistettavasti tälläkin pelillä kyllä pääsee kovaa, mutta saa olla melkolailla omistani eroava ajotyyli, että olisi valmis vaihtamaan YZ250:en tähän. En kyllä enää uskalla puolikastani mihinkään vaihtaa, kun se toimii niin uskomattoman hyvin. Tehoa (ja nimenomaan vääntöä) saisi tietysti olla enemmänkin jos ajettavuus säilyisi.