Takaiskarista?

Kertokaahan asiantuntijat, kuinka säätää takaiskari crossikäyttöön. Esim. ns. painuma, kun kuski on pyörän päällä. Ja miten löytää oikea jäykkyys jouseen.
Honda CR 250 -00. Kuski 88 kg. Pitääkö Japsin tehtaan takajousi vaihtaa jäykempään, kun ovat siellä Jaappanissa melko köykästä sakkia?

Kirjoittaja: M KalliokoskiMelko varmasti saat ostaa jäykemmän vieterin, kun mullakin nousee perä aivan ylös tyhjänä kun kuski päällä painuu 95mm,vaikka painoa on vain 84kg, kireemmät jouset on kyllä hommattuna molempiin päihin kesäksi.

Kirjoittaja: Anssi LehtinenPainauma (siis ulkomaankielen "sag") säädetään siis jousen esijännityksellä, kuten varmaan tiesitkin. Ainakin mun YZ250:en manuaalissa lukee oikea proseduuri, mutta homma hoituu yleisellä tasolla näin:

Mittaat esim. taka-akselin ja lokasuojan tai jonkun muun vastaavan mitan kun 1) pyörä on pukilla ja takapyörä täysin "ulkona" 2) pyörä on vapaasti maassa 3) seisot jalkatapeilla ottaen tukea esim. seinästä.

Tyypillisesti mittauksien 1 ja 2 eron tulisi olla luokkaa 25 mm ja 1 ja 3 luokkaa 100mm. Erot tietty pienenevät kun ruuvaat jousta kireämmälle. Jos et pääsee suunnilleen noihin mittoihin (joudut esim. ruuvaamaan jousen niin kireälle, että 1-2 ero on 0mm (jousi ei painu yhtään kun pyörä seisoo omalla painollaan) jotta saisit 1-3 eron tonne 100mm tuntumaan, on jousi liian löysä ja kauppa kutsuu). Kuinka paljon jäykemmän, menee hieman arvailuksi.

Noi 2 ja 3-mitat saa ehkä paremmin mitattua niin että ottaa keskiarvon siitä, että painaa takapäätä muutaman sentin alas ja antaa nousta ja siitä, että nostaa joustovaran täysille ja antaa laskeutua.

Japsi- ja jenkkimallit eroavat ainakin joskus euromalleista.